TV reklâmları
TV kanallarında reklâm ücretlerini etkileyen birçok faktör var. Öncelikle hangi kanalda olduğu, çünkü her kanalın kendine göre fiyatları var. Sonrasında saniye uzunluğu, günde kaç defa gösterileceği, hangi saatlerde ve kaç gün süreceği sıralanıyor. Tarifede en yüksek ücretler televizyon kanallarının en çok izlendiği zaman dilimi olan Prime time denilen 20.00 – 22.59 saat aralığında oluyor. Ayrıca belirli bir dizi ya da programa göre bile farklılık gösteriyor. Saniyesi 300 TL’den başlayıp 7000 TL’ye kadar çıkan farklı fiyatlar var. Tabii ki televizyon kanalında gösterilecek videonun oyuncu bedeli çekimi de ayrı bir maliyet. Özellikle reklâm filmlerinde boy gösteren ünlülerin aldıkları ücretler magazin sayfalarında milyon dolarlar olarak ifade ediliyor.
Acaba biz mi bu işleri fazla abartıyoruz da böyle yüksek maliyetler çıkıyor diye biraz internet dolaştım, işte gözüme çarpanlar:
ABD’de en çok izlenen spor müsabakası olarak bilinen Amerikan futbolunun finali Super Bowl’u yayınlayacak olan NBC kanalının yönetimi, final maçı boyunca 30 saniyelik bir reklâm bedelinin 4,5 milyon dolar olacağını açıklamış. NBC’nin açıkladığı rekor fiyata rağmen birçok firmanın reklâm vermek için sırada beklediği ve % 95 oranında reklâm alındığı ifade edilmektedir.
Amerikalı 4,5 milyon dolar vererek, kim bilir kaça mal olan 30 saniyelik nasıl bir reklam filmi yayınlıyor bilemem ama bizde yayınlananlardan gözüme çarpan birkaç tanesini paylaşmak isterim. Belki hak verirsiniz, belki de “bu kaçıncı TAKINTI” dersiniz. Olsun.
* Evdeki modem ayaklanarak kapıdan çıkıp iki sokak ötedeki elektronik mağazasına doğru yürümeye başlıyor. Çok genç, salak bir çift de modem’i takip ederek peşinden gidiyorlar!
* O dönemi (!) çoktan aşmış olması gereken çok ünlü bir kadın sanatçı “kadın bağı” reklâmı yapıyor!
* Gençler yakıcı güneşin altında çayırda oturmuş sohbet ediyorlar. Sıcaktan bunaldıkları bir sırada içlerinden biri içi dondurmalı gofret benzeri bir yiyecek getirerek onları serinletiyor. Oysa geri planda ağaçlık ve gölge bir alan görülüyor!
* Reklâm tarihi 12 Ağustos 2015, “bu yıl ramazanın resmî tatlısı“ diye dondurmalı bir tatlının reklâmı yapılıyor. Oysa bu yıl ramazan ayı 18 Haziran – 16 Temmuz tarihlerindeydi!
* Ayı pizza reklâmı yapıyor, ne alâka? Dublaj mükemmel de ayının sesi olmak enteresan. Tek espri, bir bölümde kendisine pizza kalmayan ayı, oynaması istenince “aç ayı oynamaz“ diyor!
* Futbol maçında reklâm, stadın taç çizgisi boyunca reklâm panoları var. Taç çizgileri 100/110 metre olduğuna göre beher pano 7/8 metreden aşağı değil. Telefon numarası okunabiliyor. Slogan “ara gelsin“ küçük ama arada görülüyor.Telefon numarasının her bir rakamı büyüklüğünde bir logo var. Uygun pozisyon olur kamera yakından alırsa, arayıp getirteceğiniz nesnenin hamburger olduğunu bu logodan öğrenirsiniz!
* Buzdolabı reklâmı için kapağı açılıyor ki sanki çiçekçi vitrini sebze ve meyveler vazoya konulmuş çiçekler gibi ne tencere, ne saklama kabı ne de yemekle ilgili bir kap, şaka gibi bir buzdolabı!
* Alıcı karı koca ve satıcı ağlamaktan zor konuşabiliyorlar, ev aldıkları güçlükle anlaşılıyor, öylesine bir ağlama, daha sonraki bölümlerde “ananızı ağlattık” gibi bir espriye dönüştürüldü galiba!
* Oyuncu, şarkıcı, yapımcı, rejisör gibi on parmakta on sanat bir kişi, Kola kapağını senin benim gibi açmaz herhalde, keza bardağa da bizim gibi değil sanatsal bir tarzda koyar, hele bardağı sunarken ve sunduktan sonraki gülüşü ile OSCAR adayı bile olabilir. Ben bunu ifadeden aciz kaldım. Görmeden anlayamazsınız! İbret bir hal!
* Benim espri anlayışım çok eksik olmalı çünkü, bir büyük bankanın tavuk konuşturarak kendisini tanıtmaya çalışmasını anlayamadım!
Gözüme takılanların bir kısmı böyle cevherler, çok büyük maliyetlerle ekrana geliyor, yazık!