Kişisel gelişim ve profesyonellik üzerine!..

ÇALIŞMA hayatı, kişisel beklentiler içinde elde edilecek fırsatlar açısından en geniş alanı oluşturmaktadır. Buna bağlı olarak yaşam boyu gelişimin artırılmasında, kendi kendini yönetme becerilerinin nasıl kullanılacağının öğrenilmesi, bu fırsatların yakalanması için önemli bir hedef olarak görülebilir. Bu hedefe uygun olarak kişisel öğrenme becerilerinin geliştirilmesinde, aşağıdaki özellikler bize yol gösterici konumda olacaktır.
• Kendi kendini yönetmenin öğrenilmesi: Kişinin kendisiyle ilgili yön belirleme ve çevre ilişkilerine yönelik öğrenme süreçlerinin başlatılması, hedeflerin açıklıkla belirlenmesi, kişisel yönelimde başarı amaçlarının ilk aşamasını oluşturmaktadır.
• Öğrenme stillerinin belirlenmesi: İkinci aşamada, kendiniz için en uygun öğrenme stilinin belirlenmesinde kişisel tercihler ve Kolb‘un öğrenme döngüsünün önemi ön plana çıkmaktadır. Bu döngüde kişilerin somut, göz önünde bulunan yaşamlarıyla, gözlemlerine dayanan soyut davranışlar arasındaki ilişkileri yorumlanmaktadır.
• Öğrenim yaklaşımları: Üçüncü aşamada ise araştırma yoluyla öğrenme ile başkalarından öğrenme stillerinin geliştirilmesi gelmektedir. Örneğin; rehberlik, koçluk, seminerlere konferanslara katılım, internet ve sosyal ağlar üzerinden etkileşim ve haber grupları üyeliği gibi iletişim yönü kuvvetli bir döngü içinde yer almaktan bahsedebiliriz.
• Etkin öğrenme yöntemlerinin tartışılması: Kişisel değerlendirme becerileri kullanımı; planlama, organizasyon ve değerlendirme süreçlerinin hayat boyu öğrenme değerlendirilmesi amacıyla kullanılması tercih edilmelidir. Öğrenimde kişisel yeteneklerinin neler oldukları ve bunların kullanımı hatta geliştirilmesi hedeflenmelidir.
Öğrenme becerileri üzerindeki bu egzersizlerin gerçekleştirilmesini takiben, kendi kişisel ve profesyonel gelişimi için sorumlulukların alınmasının da ayrı bir önemi vardır. Bunlarla ilgili yaklaşımlar aşağıdaki şekilde özetlenebilir.
• Öz-değerlendirmenin yapılması: Neleri başardığınız, nelere karşın yetenekleriniz daha ön plana çıkmaktadır. Tanımlayabildiğiniz bu becerilerinin denetimini nasıl yapmaktasınız gibi öz-yönetiminizi değerlendirmek, kişisel ve kişiler arası ilişki becerilerinizin ve liderlik uygulamalarındaki becerilerinizin değerlendirilmesi gelişiminiz için büyük önem taşımaktadır.
• Gelişim planı: Bu plan, mevcut performans ve gelecekteki ihtiyaçların belirlenmesi. Fırsatlar ve kariyer ilerlemesi için tehditleri, geleceğe dönük amaç ve hedefleri, program ve öğrenme etkinliklerini, uygun eylem planlarını içermektedir.
• Kişisel portföyün oluşturulması: Donanımlı olmanın ve yeteneklerin artırılmasının bir gereği olarak, kişisel portföyünü geliştirmek ve bunu sürdürmek yer almaktadır.
Öğrenme süreçleri döngüsünde kendi kişisel ve profesyonel gelişim planı için sürekli ve tamamlayıcı bir şekilde gözden geçirilmesi gerekir. Bunlar içinde yer alan, öğrenme stilleri ve stratejilerinin anlaşılması, başkalarından öğrenme yaklaşımları, ilerleme süreçlerinin değerlendirilmesi ve güçlü-zayıf yönlerinin tanımlanması, değişim için yön belirlemenin yapılması gibi konular önem taşımaktadır.
Ayrıca, edinilen kişilerarası ve transfer edilebilir özelliklerin sergilenmesi de öğrenim ve gelişim süreçlerinde profesyonelliğin bir gereği olarak düşünülmektedir. Bunları da özetle değerlendirmek gerekirse;
• Devredilebilir becerilerin önemi olarak; Etkili iletişim kurulmasında kişisel etkinliğin değerlendirilmesinden (inisiyatif, öz-disiplin, güvenilirlik, yaratıcılık, problem çözme) bahsedebiliriz.
• Sözel ve sözel olmayan iletişim içinse; Etkili dinleme, başkalarına saygı gösterme; görüşlerin rahatlıkla açıklanması, müzakere etme, ikna, sunum becerilerinin sergilenmesiyle açıklayabiliriz.
• Başkaları ile çalışmanın gereklerinde ise; takım oyuncusu olma; esneklik / uyum, sosyal becerilerin kullanımı yer almaktadır.
• Zaman yönetimiyle ilgili olarak da; iş yüklerinde öncelik belirleme, iş hedeflerin oluşturulması; zamanın etkin kullanımı, görev zamanlamasında güvenilir tahminler yapabilme gibi konuların önemi vurgulanabilir.

Yorum yazın