Silikon Vadisi’nden sigorta esintileri

TEKNOLOJİ devrimiyle birlikte ortaya çıkan yeni iş modelleri, dijital çağın hayatımıza kattığı yenilikler, iş dünyasındaki sıradışı girişimler, farklı bakış açıları ve yaratıcı yaklaşımlar, bu köşedeki yazılarımın ana odağı.
Özellikle de, tüm bu gelişmelerin sigorta sektörüne yansımaları, gelecekte bizi nelerin beklediği, sektörümüzde çığır açabilecek yeni ve yaratıcı çözümlerin neler olabileceği üzerine kafa yormayı seviyorum.
Bu kapsamda dünya genelindeki gelişmeleri, internet dünyasındaki haberleri, blog yazılarını, makaleleri takip etmeye gayret ediyorum.
Son dönemlerde, çok memnuniyet verici bir gözlemim var. Dijital dünyadaki tartışma platformları üzerinde sigortacılık sektörü çok daha ön plana çıkmaya, konuşulmaya başladı. Artık sigortacılık alanındaki yeni girişimlerin sayısı artıyor, internet ve teknolojik platformları etkin olarak kullanan e-şirket uygulamalarını sigorta sektöründe de görüyoruz.
***
2015 Kasım ayında “Silikon Vadisi İnovasyon Merkezi” tarafından Paolo Alto’da düzenlenen “Insurance Disrupted 2015” konfereransı bu tarz gelişmelere güzel bir örnek.
İnternet ve dijital teknoloji denince akla gelen ilk yerlerden birisi Silikon Vadisi.
Apple, Google, Ebay, Linkedin, Facebook, Microsoft, Twitter gibi bu alanın öncüsü birçok şirketin merkezi burada. Silikon Vadisi aslında fiziksel bir bölgeden daha çok, yeni teknoloji, girişim, inovasyon, dijital dünyayı temsil eden bir ekosistemi ifade ediyor.
Silikon Vadisi’nde düzenlenen bu konferans, sigorta sektöründeki yeni girişimler, dijital sigortacılık ve sigortacılığın geleceği ile ilgili çok önemli tartışmaları başlattı.
Maalesef konferansa katılma şansım olmadı. Belki ileriki senelerde bu fırsatı yakalarım. Ama konferansa ilişkin haberleri, blog yazılarını, makaleleri, yapılan tartışmaları ve ortaya konan fikirleri internet sayesinde takip etmeye çalıştım.
***
Bu konferansın ana teması “disruption” oldu.
İngilizce’de “disruptive innovation” olarak tanımlanan bu kavram, o sektördeki mevcut düzeni bozan, mevcut iş modellerini yıkan, kökten değiştiren tarzdaki yeni girişimleri ifade ediyor.
En güzel ve çarpıcı örnekleri Uber ve Airbnb.
Uber hiç aracı olmayan bir şirket olarak, şehir içi taksi taşımacılığı alanında bir devrim yarattı.
Değişik ülkelerde açılan onlarca kamu davaları ve taksicilerin ayaklanması, küresel pazardaki dişli rakipler Uber’in ilerleyişini durduramıyor. Piyasa değeri 62 milyar dolar olarak ölçülen Uber, yılbaşı arifesinde bir milyarıncı yolcu taşımasını yaptığını resmen duyurdu.
Tüm tehditlere ve kavgalara rağmen, Uber hızla büyüyor ve taksi taşımacılığı alanındaki iş yapış şekillerini kökünden sarsıyor.
Diğer örnek Airbnb ise, hiçbir tesisi olmadan, otelcilik ve konaklama sektörüne “paylaşım ekonomisi” yaklaşımıyla yepyeni bir soluk getirdi.
2015’in sonuna yaklaşırken yılın en büyük tutarlarından birisi olan 1.5 milyar dolar yeni yatırım alan Airbnb’nin değerlemesi de 25,5 milyar dolara çıktı.
Dünya genelinde 1 milyondan fazla konaklama seçeneğinin listelendiği Airbnb, bu yıl yedinci yaşına girecek. 190 ülkede 34 binden fazla şehirde hizmet veren Airbnb, paylaşım ekonomisinin kurumsal pazar açılımına da öncülük ediyor.
***
Silikon Vadisi’ndeki konferans sonrasında şu kritik soru çok tartışılıyor; sigorta sektöründe de mevcut düzeni sarsan, mevcut iş modellerini yıkan bu tarz “disruptive” örnekler çıkabilir mi? Bir başka ifadeyle, yeni e-girişimler ve high-tech oyuncular tarafından sigorta sektörü “disrupt” edilebilir mi? Yoksa, sigorta sektörü geleneksel yapısını, mevcut iş modellerini koruyacak mı?
Takip ettiğim kadarıyla, her iki görüşü de savunanlar var ve ortaya güçlü argümanlar koyuyorlar.
Her iki tarafın argümanları neler?  Sigorta sektörü bu değişim dalgasına dayanabilir mi? Sektörün iş yapış şeklini sarsacak trendler neler olacak?
Bu sayıda yerimiz kalmadığına göre, cevaplar bir sonraki yazıda..

Yorum yazın