PISA 2015
AYLARDIR hep sorunumuz eğitim diye birçok konuyu ona bağladım, başta da trafikteki karmaşa ve kargaşa geliyordu.PISA 2015 neticelerine geçmeden Emniyet Genel Müdürlüğünün yayınladığı bazı verileri dikkatinize sunuyorum.
EGM’nin istatistiklerinden derlenen verilere göre, 2006 yılından 2016 yılı ekim ayına kadar olan süreçte, 1.473.261 trafik kazası meydana gelmiş. Bu kazalarda, 43.582 vatandaş yaşamını yitirmiş, 2.564.100 kişi de yaralanmış. Bu rakamlara hastanelerde, köylerde, jandarma alanlarında ölenler dahil mi pek emin değilim.
PISA 2015’te, 72 ülkedeki 29 milyon 15 yaş çağ nüfusunu temsilen, 540 bin öğrenciyi değerlendirmeye almış. Türkiye’den de 187 okuldan 5 bin 895 öğrenci katılmış. Bu öğrencilerin 15 yaş 3 ay – 16 yaş 2 ay aralığında yüzde 21’i 9’uncu, yüzde 73’ü 10’uncu ve yüzde 3’ü ise 11’inci sınıftan seçilmiş. Hem göçmen öğrenciler hem de sosyo-ekonomik durumlar dikkate alınmış.
Geçtiğimiz aylarda bahsettiğim PISA 2012 neticelerine göre 2015’te Türkiye maalesef geriye gitmiş görünüyor, aşağıdaki tablolara bir göz atalım.
PISA 2012’de 60 ülkenin olduğu programda 2015’te 72 ülke değerlendirmeye alınmış. 2015‘te dünya ortalaması fen bilimleri
ve okumada 493, matematikte ise 490 puana kadar gerilemiş. PISA 2012’de fen bilimlerinde ortalama 501, okumada 496 ve matematikte ise 494’müş. Türkiye her üç alanda da OECD ortalamalarını yakalayamamış.
Türkiye’de matematik, fen bilimleri ve okuma ortalamalarına göre yüksek performans gösteren öğrencilerin oranıysa yüzde 1.6.
Bu yüzde 15.3 olan OECD ortalamasının çok gerisinde. Üç alanda da bizim öğrencilerin yüzde 31.2’si düşük seviyede performans göstermiş. Yani her üç öğrenciden biri PISA 2015’te en düşük puanı alanlar kategorisinde.
Fen bilimlerinde, Türkiye’de düşük performans gösteren kızların oranı yüzde 42.9 iken, erkeklerinki yüzde 46 çıkmış. Bu bize
15 yaş düzeyindeki kız öğrencilerin daha iyi olduğunu gösteriyor.
Okumada kızların başarısı artmış. Bu alanda kızların 33.9’u düşük performans sınırında iken bu oran erkeklerde yüzde 46.1.
Matematikte ise durum farklı, kızların yüzde 55.8 ‘i düşük performans barajını aşamaz iken erkeklerin oranı yüzde 49.3 olmuş.
Bu yüzdeler ve puanlar bizi 35 OECD ülkesi içerisinde her üç alanda da 34. yapıyor, bize teselli olarak da Meksika her üç alanda da 35’inci oluyor. PISA 2015’te değerlendirmeye alınan 72 ülke arasında Türkiye, matematikte Moldova ile beraber 49’uncu, okumada Kosta Rika’nın bir üzerinde 50’nci, fen bilimlerinde ise
Arnavutluk ve Moldova’nın altında 52’nciyiz. Bunları örnek gösteriyorum ağlanacak durumumuzu daha iyi görebilmek için.
Eğitimde o fakir ve gariban Moldova’yla aynı düzeydeyiz.Dünyanın 17. büyük ekonomisine sahip Türkiye’nin en büyük sorunu EĞİTİM ve daha acil bir sorunumuz yok.
Gelecek ayki yazımda bu konuda yorum yapan uzmanların
görüşlerine yer vereceğim.
Yazarımızın geçen ayki yazısında söyleniş hatasını vurgulamak için çift ‘l’ ile yazdığı Yeni Zellanda, düzeltme aşamasında yanlışlıkla tek ‘l’ ile Yeni Zelanda olarak yazılmıştır.