“Modüler, esnek ve entegre sistemlerin önemi daha derinden hissedilecek”
Uçtan uca sigorta yönetimi sistemlerinin ilk kez yapay zekâ teknolojisiyle desteklendiği özel bir yapı geliştirdiklerini belirten Agito CEO’su Mutlu Uğursal, “Sektörde bir ilke imza atarak, bu altyapıyla şirketler tüm branşlarda iş süreçlerini tek bir uygulama üzerinden yönetebilecek ve kişiselleştirilmiş bir dijital sigortacılık ekosistemi oluşturabilecekler” dedi.
Sektörün önemli ajandalarından birisi de dijital dönüşüm. Çok boyutlu ve farklı kavramların devreye girdiği bu süreç oldukça zorlu ve uzun bir yolculuk. Elbette ana unsurlardan birisi de teknoloji boyutu. Şirketlerin yeni nesil, modüler, esnek ve hızlı hareket edilebilen bir bilişim altyapısına sahip olması temel başarı faktörü gibi görünüyor. Bu noktada, detaylardan önce, büyük resimdeki ana mimari, IT altyapısı ve yönetişim araçlarına ulaşım daha ön plana çıkıyor. Bir süredir bu alanda yoğun bir hazırlık içinde olan ve yakın zaman öncesinde yeni dijital platformlarını sektöre tanıtmaya başlayan Agito şirketinin CEO’su Mutlu Uğursal ile bu kavramlar üzerine keyifli bir sohbet yaptık.
Merhaba Mutlu. Seni ve Agito’yu kısaca tanıyarak başlayalım istersen.
Merhaba Okan. Aslında hem Agito’nun hem de benim sektör hikâyemiz oldukça eskiye dayanıyor. Ben sigorta sektörüne 1993 yılında adım attım. Kurucu ortaklarından olduğum BT-Grup’un 2012 yılında Agito ile birleşmesiyle bu bünyeye katıldım. 1997 yılında kurulan Agito, sigorta sektörünün bütünsel teknoloji partneri olma vizyonuyla bugüne kadar 35’in üzerinde sigorta şirketi ile yol arkadaşı oldu. Tüm bu projeler, uzun soluklu iş birliklerine ve başarı hikâyelerine dönüştü. Sağlık, hayat, emeklilik ve elementer branşları kapsayan sigortacılık ürün grubumuz, her geçen gün daha fazla kullanıcıya ulaşıyor. Örneğin; Health4All, sağlık sigortacılığının yıldız teknoloji çözümü olarak lider pazar payını korumaya ve güçlendirmeye devam ediyor. Life4All ile 6 yıl üst üste global hayat emeklilik Sigortacılığı değerlendirme raporları olan Gartner Magic Quadrant ve Celent PAS raporlarında yer alan tek Türk yazılım şirketi olmanın haklı gururunu yaşıyoruz.
Sektörün dijital olgunluğu ve dönüşüm sürecine ilişkin gözlemlerin ve deneyimlerin neler?
Son yıllarda verimlilik, kişiselleştirme ve gelişmiş müşteri deneyimi gibi alanlarda globalde gözlemlediğimiz büyük değişime sektörün artık daha fazla önem verdiğini görüyoruz. Şirketler, ellerinde bulunan ve bugüne kadar başarılı olmalarını sağlayan tüm varlıklarını dijitale taşımadıkları takdirde sürdürülebilir başarıya ulaşamayacaklarının farkındalar. Bu farkındalıkla, hem sigorta yönetimi yazılımlarına yapılan yatırımların artmasına hem de yapay zekâ, makine öğrenimi ve veri analitiği gibi yenilikçi teknolojilerin hızla benimsenmesine tanık oluyoruz. Müşteri beklentileri de teknolojik gelişmelere paralel olarak değişiyor. Günümüzde sigorta müşterisi, diğer sektörlerde istediği her ürüne veya bilgiye dilediği zaman, dilediği yerden ulaşabiliyor. Dolayısıyla, aynı süreci sigortacılıktan da bekliyor. Bugünün müşterileri kolay, şeffaf ve kişiselleştirilmiş çözümler istiyor. Bu beklentiler, sigorta şirketlerini geleneksel yaklaşımlarını gözden geçirmeye ve daha yenilikçi çözümler sunmaya yönlendiriyor.
‘YAPAY ZEKÂ FIRSATLARINI TAHMİN ETMEK ÇOK ÖNEMLİ’
Peki, son zamanların popüler kavramı yapay zekâ bu resmin neresinde?
2023 yılından itibaren sigorta sektörünün en heyecan verici trendlerinden birinin yapay zekâ uygulamaları olduğu kesin. Yenilikçi fikirler, artan kullanım alanları ve kapsayıcı uygulamalar ile yapay zekâyı her zamankinden daha sık konuşmaya başladık. Sigortacılık gibi dijital dönüşüm kavramıyla diğer sektörlere kıyasla daha geç tanışan sektörler için yapay zekâ teknolojisi ciddi bir “momentum” oluşturdu. Hem Agito gibi teknoloji şirketleri hem de sigorta şirketleri için önümüzdeki yıllarda yapay zekânın sunacağı fırsatları tahmin etmek ve bu momentumu yakalamak çok önemli.
Dijital dönüşüm süreçlerinde ana bariyerler olarak neler öne çıkıyor sence?
Aslında kültürel bir değişim olan dijital dönüşüm, şirketlerin sürekli olarak statik ve eski süreçlere meydan okumasını, gelişime ayak uydurmak için devamlı olarak denemeler yapmasını gerektirir. Bu da sigortacılık gibi köklü sektörlerin dijitalleşme yönünde daha temkinli kararlar almasına sebep olabiliyor. Dijitalleşme sürecinde bütünsel bir yaklaşımın benimsenmesi, bu dönüşüm çerçevesinin uçtan uca tüm sigortacılık süreçlerini kapsaması oldukça önemli. Ürün ve hizmetlerin modernizasyonunun yanı sıra operasyonel süreçler, müşteriye sunulan deneyim ve hatta şirket kültürünün de dönüştürülmesi gerekiyor. Yani dijital dönüşüm, geniş kapsamı sebebiyle karmaşık bir süreç. Bu süreçte doğru teknoloji partneri seçimi, dönüşüm sürecinin birçok alanında sigorta şirketlerine kolaylık sağlamakta. Büyük sigorta şirketleri için veri yönetimi ve yasal uyumluluk süreçleri gibi zorlukların dijital dönüşüm sürecini yavaşlatması sektörde sık sık gördüğümüz bir durum. Burada en iyi çözümün, deneyime sahip, gerekli entegrasyonları kolaylaştıracak ve süreci sorunsuz bir şekilde yönetebilecek teknoloji şirketleri ile iş birliği yapmak olduğunu düşünüyorum. Sigorta şirketleri sadece teknoloji değil dikey sigortacılık bilgisine de sahip iş ortakları ile çalışıyor olmanın önemini daha derinden hissedecekler.
Agito bünyesinde kapsamlı bir ‘dijital dönüşüm’ projesine odaklandığınızı biliyorum. Bunun projenin arkasındaki niyet ve yola çıkış amaçlarınız neler?
Bilgi birikimimizi sürekli derinleştirmemiz ve gelişen sigorta teknolojilerini yakından takip ederek bu değişime hızla uyum sağlayabilmemiz bizi sektörde farklılaştıran en önemli özelliklerimiz. Bu projenin de arkasında uzun soluklu ve detaylı bir araştırma süreci var. Bu kapsamda, 2 yılı aşkın bir süredir, hem Türk danışmanlık şirketlerinden hem de Gartner ve Celent gibi global araştırma şirketlerinden danışmanlıklar alarak sigortacılığa ivme kazandıran teknolojileri yakından takip ediyoruz. Buna ek olarak, sektördeki birçok şirketle yaptığımız görüşmelerle ihtiyaçlarını, öngördükleri değişim sürecini ve karşılaştıkları sorunları somutlaştırmaya çalışıyoruz. Bu danışmanlıklar ve yaptığımız görüşmelerden elde ettiğimiz içgörüler sonucunda, tüm iş süreçlerimizi ve teknolojik altyapılarımızı yenilediğimiz köklü bir dijital dönüşüm projesi başlattık.
‘KENDİNİ SÜREKLİ YENİLEYEN BİR ALTYAPI GELİŞTİRDİK’
Bu kapsamda oluşturduğunuz mimariyi ve ürünleri kısaca anlatır mısın?
Bu yapı sektör oyuncularına ne tür değer önerileri sunacak? Bu proje ile sektördeki tüm ihtiyaçları karşılayabilecek esnekliğe sahip, en yeni teknolojilerle geliştirilmiş ve kendini sürekli yenileyen bir altyapı geliştirdik. Bu altyapı, sektörde önemli bir ilke imza atarak sigorta şirketlerinin tüm branşlarda iş süreçlerini tek bir uygulama üzerinden yönetebilmesini ve kendilerine uygun kişiselleştirilmiş dijital sigortacılık ekosistemi oluşturabilmelerini sağlayacak. Aldığımız danışmanlıklarla özel olarak inşa ettiğimiz teknolojik altyapı ve mimarimizin sektörde ciddi bir fark yaratacağına inanıyoruz. Özellikle, Türk sigorta sektöründe uçtan uca sigorta yönetimi sistemlerinin ilk kez yapay zekâ teknolojisiyle desteklendiği özel bir yapı geliştiriyor olmaktan heyecan duyuyoruz. Sigorta şirketlerinin, yapay zekâyı önceden belirlenmiş bazı fonksiyonlarda değil, iş süreçlerinin her aşamasında kullanabilecekleri bir platform altyapısı geliştirerek istedikleri fonksiyona entegre edebilmelerini sağlayacak bir altyapıya odaklanıyoruz.
‘BİLGİ BİRİKİMİMİZİ HAYAT DIŞINA TAŞIYACAĞIZ’
Bu dijital dönüşüm projesi ve bahsettiğin yeni platformun sizin açınızdan stratejik önemi nedir?
Bu yatırımlar hayat dışı sigortacılık alanında da sektöre değer katacak. Bildiğiniz gibi Agito, uzun yıllar boyunca bu alanda önemli başarılara imza attı ancak zamanla diğer branşlara kıyasla daha az odaklandığımız bir alan haline geldi. Bu durumu en kısa sürede dijital dönüşüm projesi ile kırmış olacağız. Hayat, emeklilik ve sağlık branşlarındaki derin sigortacılık bilgi birikimimizi branş bağımsız bu platformla hayat dışına da taşıyor olacağız. Yaptığımız bu büyük know-how ve finansal yatırımının bizi önümüzdeki dönemde elementer tarafta da hızla artan pazar payına ve sektör liderliğine götürmesini planlıyoruz.
Biraz da gelecek planlarınız ve hedeflerinize değinelim istersen.
Önceliğimiz elementer, hayat, emeklilik ve sağlık branşlarının tamamını kapsayan bu dijital dönüşüm projesinin sektörde sonuçlarını görmeye başlamak. Esnek ve tüm iş süreçlerinde kullanılabilecek bu altyapıyla operasyon yükünü azaltmayı hedefliyoruz. Bu projeyle Türk sigorta şirketlerinin global rakiplerine karşı avantajlı duruma gelmesini ve aynı seviyede hizmet verebilmesini sağlayacağız.