“Aktüeryanın her alanında teknolojik çözümler sunmayı hedefliyoruz”

“Aktüeryanın her alanında teknolojik çözümler sunmayı hedefliyoruz”

EY iş birliği sayesinde sektörün fiyatlandırma, aktüerya, analitik ve UFRS 17 benzeri regülasyonlara dayalı ihtiyaçlarını karşılamayı planladıklarını belirten Lumnion kurucu ortağı ve CEO’su Cenk Tabakoğlu, “Risk modelleme modülümüzü ücretsiz kullanıma açtık ve fiyatlama motoru ürünümüzün yeni versiyonunu sunduk. Ayrıca, RESTA isimli karşılık hesaplama uygulaması artık ürün gamımızda. Aynı çatı altında aktüerya alanındaki tüm teknolojik çözümleri sunmayı hedefliyoruz” dedi.

Ülkemiz insurtech ekosistemindeki öncü girişimler arasında yer alan Lumnion cephesinde son dönemlerde pek çok yeni haber ve gelişmeyi sizlerle paylaşmıştık. Yola sigorta alanında yapay zekâ tabanlı risk modellemesi ve fiyatlama çözümleri sunmak üzere çıkan Lumnion, son gelişmelerle birlikte çok daha geniş bir ürün ve hizmet gamına ulaştı. Başta fiyatlama ve karşılık hesaplama olmak üzere aktüerya alanında ihtiyaç duyulan yeni nesil, teknolojik çözümleri tek bir çatı altında sunmayı hedeflediklerini belirten Lumnion kurucu ortağı ve CEO’su Cenk Tabakoğlu ile yeni yatırım turu, EY ile yapılan stratejik iş birliği, ürünlerde yapılan yenilikler, ürün gamına eklenen yeni çözümle üzerine keyifli bir sohbet gerçekleştirdik.

Lumnion’u sektör genelindeki büyük çoğunluk tanıyor, ama yine de kısaca şirketi tanıyarak başlayalım sohbete.

2019 yılında kurulan Lumnion, hayat dışı ve sağlık sigortacılığı alanında uçtan uca yapay zekâ tabanlı fiyatlama platformları geliştirmektedir. Lumnion’un yapay zekâ tabanlı fiyatlama platformunda yeni nesil makine öğrenmesi algoritmaları ile aktüeryal risk modellemesinden, saha fiyatlama yönetimi ve dış veri ile davranışsal fiyatlamaya kadar çalışan modüller bulunmakta. Kurulduğumuz günden beri hedefimiz bu alanda önde gelen global şirketlerden birisi olmak, dolayısıyla hem Türkiye’de hem de yurt dışında ofislerimiz ve çalışmalarımız bulunmakta.

Son dönemlerde birçok önemli gelişme yaşandı Lumnion cephesinde. İstersen öncelikle son yatırım turunu konuşalım. Bu yatırım turuna kimler katıldı? Yatırım sonrası planlar neler?

Ara yatırım turumuzda 1 milyon dolar daha yatırım aldık. Yatırım turuna Maxis Girişim Sermayesi Portföy Yönetimi Yenilikçi Girişim Sermayesi Yatırım Fonu, Vakıf Katılım Bankası A.Ş, OBBS Teknoloji A.Ş ve Yapay Zekâ Fabrikası (İş Bankası) katıldı. Gerçekleşen bu yatırım turu, Lumnion’un makine öğrenmesini, yeni teknolojileri ve yapay zekâyı sigorta sektöründe kullanılabilir hale getirme ana hedefini daha da ileriye taşımasına destek olacak.

Bir diğer önemli gelişme de EY ile sigorta sektörüne yönelik yapmış olduğunuz stratejik iş birliği. Bu iş birliğinin arkasındaki amaçlar, Lumnion için hedefler ve sektör paydaşları için anlamı nedir?

İş birliği kapsamında EY ve Lumnion, sektörün fiyatlandırma, aktüerya, analitik ve UFRS 17 (Uluslararası Finansal Raporlama Standardı) benzeri regülasyonlara dayalı ihtiyaçlarını karşılayarak yapay zekâ tabanlı çözümleriyle şirketlere çeviklik ve optimizasyon sağlayacak. Yine EY, Lumnion Fiyatlama Platformu üzerinde çalışarak fiyatlama danışmanlığı alanına da girmiş olacak. Bu çalışmalarla ulaşmak istediğimiz hedef, sektör ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşılamak, sektörü daha çevik bir hale getirmek. Ayrıca, fiyatlandırma alanında önümüzdeki günlerde gündeme gelecek farklı regülasyonlara uygun bir şekilde sürecin takip edilmesi ve raporlanabilmesi konularında da şirketlere destek olmak. Ayrıca, globalde de bir iş birliği ortamı yaratmayı da hedeflemekteyiz.

Ayrıca, yeni bir ürün sunmaya başladınız. Beltios ile iş birliği yaparak, karşılık hesaplaması alanında kullanılan bir “reserving tool” artık ürün gamınızda. Bu konudaki hedefler ve planlar nedir?

Alman BELTIOS P&C GmbH ile gerçekleştirdiğimiz iş birliği ile ürün ve hizmet gamımıza kullanıcı dostu bir ara yüze sahip bir reserving tool olan RESTA’yı ekledik. Karşılık hesaplamalarını en yeni teknolojileri kullanarak gerçekleştiren bu ürün sayesinde, sigorta sektörünün fiyatlama ve karşılık hesaplama ihtiyaçlarına aynı çatı altında çözümler sunabileceğiz. Aynı zamanda BELTIOS P&C GmbH, müşterileri ve projeleri için yapay zekâ odaklı fiyatlama platformumuzu kullanacak ve bu da DACH pazarındaki konumumuzu güçlendirecek.

Mevcut ürünleriniz ile ilgili iyileştirmeler de bir yandan devam ediyor bildiğim kadarıyla. O açıdan gelişmeler nelerdir? Hangi ürünler daha ön plana çıkıyor son dönemlerde?

Bizi çok heyecanlandıran bir projemiz var. Yüksek teknoloji kullanarak hazırladığımız ve tüm ana makine öğrenmesi algoritmalarını çok hızlı koşturabilen Risk Modelleme modülümüzü, tüm sektörün ücretsiz kullanımına açmaya karar verdik. Bu şekilde global pazarda küçük şirketlerin de son teknolojilere sahip olmasını kolaylaştırarak sigorta sektörünü demokratikleştiriyoruz diyebiliriz. Diğer yandan da Pricing Engine (Fiyatlama Motoru) ürünümüzün yeni versiyonunu geliştirerek kullanıma sunduk. Bu sayede şirketler trafik sigortası gibi sürekli regülasyon değişikliklerine uyumlanmak zorunda oldukları ürünler de dahil olmak üzere tüm fiyatlama süreçlerini çok esnek ve kontrollü şekilde hızla değiştirebilme olanağına sahip olmakta. Yine risk modellemesi modülümüze otomatik model oluşturma özelliğini getirdik, dünyada bir ilk olan ve tüm algoritmalarla kendinden model kurabilen bu özellik sayesinde aktüerler işin operasyonu yerine karar verme tarafına odaklanabilecekler, kısaca yeni teknolojiler artık aktüeryanın rolünü de yavaş yavaş değiştirmeye başlıyor. Bunun bir adım sonrası ise makine öğrenmesi ile fiyatlamayı daha otonom hale getirmek. Yani fiyatların biraz daha makinelerden otonom çıkması, bu konuda AWS ile iş birliğimiz var.

Yurt dışında büyüme konusunda da oldukça aktifsiniz. Global pazarlara açılma konusunda planlar ve hedefler neler?

Almanya’da federal hükümetin desteklediği 2 insurtech merkezinin de üyesiyiz ve buralardan çok iyi faydalanıyoruz. Bu sebeple Almanya, bizim için stratejik önemde bir ülke. Ama akabinde özellikle Amerika, İngiltere ve körfez bölgesine de girme planlarımız var. Yurt dışı penetrasyonumuzu ağırlıklı olarak SAP Fioneer, Beltios ve EY gibi iş birliklerimiz üzerinden planlamaktayız. Bu iş birliklerinin bizi çok daha hızlı şekilde ve hızlı bir penetrasyonla hedefimize ulaştıracağını düşünüyoruz.

Odak alanınız olan risk modellemesi, fiyatlama ve tarife yönetimi alanında ana trendler ve gelecek öngörüleri neler? Şirketler nelere dikkat etmeli ve odaklanmalı? Önerilerin neler olur?

Teknoloji her alanda olduğu gibi sigorta sektöründe de iş yapış şekillerimizi değiştirmeye aday. Küresel sigorta pazarı, milyarlarca dolar değerinde ‘dijital öncelikli’ iş modellerine doğru bir dönüşüm yaşıyor. Çok daha fazla veri var ama bu verileri işleyebilmek, anlamlandırmak ve bunları da aslında hem sigortalıları korumak hem de sigorta şirketlerinin verimliliğini artırmak için kullanmak mümkün. Yapay zekâ, makine öğrenmesi ve bunların getirdiği çözümlerin sigortacılıkta da kullanıldığını görüyoruz. Nesnelerin İnterneti ve ondan gelecek veriler önemli. Elektrikli araçlar ve yeni teknoloji ülkemizde de var. Bu araçlardan gelen veriyi çok hızlı bir şekilde değerlendirmek, kullanım ve sürücü özellikleri ile ilgili çok daha fazla veri elde edebilmek, daha ayrıntılı bireysel risk profilleri geliştirmek mümkün. Bunların da sonucunda hem sigorta sektörü hem de sigortacılık ürünlerinde kişiselleştirilmiş primlere ve kullanıma dayalı teminatlara giderek daha fazla odaklanmak önemli olmaya başladı. Geleneksel sigorta ve insurtech girişimleri arasındaki iş birliği de daha yeni iş modelleri, gelir kaynakları, daha yüksek kârlılık ve daha düşük operasyonel maliyetler doğuracaktır. Tabii hantal ana sistemleri değiştirmek çok kolay değil. Dolayısıyla yeni nesil çözümleri uydular gibi etrafa koyup teknolojiyi geliştirmek daha doğru bir yöntem olacaktır.

İlave olarak değinmek istediğiniz mesajlar var mı?

Biz 5 senedir ciddi yatırımlar yapıyoruz. Şirketlerin fiyatlama, karşılık ayırma ve UFRS17 alanında yaptığı çalışmaları görüyoruz k,i bazı şirketlerin uygulamalarında iyileştirme ihtiyacı gözüküyor. Bu sorunların modern teknoloji kullanılarak daha doğru şekilde çözülebileceğini düşünüyorum. Yapay zekâ tabanlı platformumuz bizce şirketlerin tam da ihtiyacı olan desteği sağlamakta. Bizim ürünlerimizi kullanmalarını öneriyorum. Amacımız, aldığımız geri bildirimlerden faydalanıp ürünlerimizi geliştirmek ve globalde bu işi en iyi yapan şirket olmak. Sektör oyuncuları bizimle yakın iletişimde olsun, onlara destek olmak için elimizden geleni yapıyoruz.

Yorum yazın