3 vakte kadar neler olacak?
SON dönemlerde, büyük veri (big data), paylaşım ekonomisi, sürücüsüz araçlar ve endüstri 4.0 gibi kavramları çok daha sık duyar olduk.
Bu tarz geleceğe ilişkin öngörüler bir taraftan ilgi çekmekle birlikte, günlük koşuşturma ve telaş içinde boğuşanlar için, muhtemelen oldukça soyut, uzak ve uçuk geliyor. Aslına bakarsanız bazen ben de aynı hisse kapılıyorum.
Bu amaçla, takip ettiğim makale, kitap, blog sayfaları ve dinlediğim konuşmalardan edindiğim izlenimlere dayanarak, önümüzde bir toz bulutu kıvamında duran bu gelecek resmine daha yakından bakmak ve yeni nesil sigortacılığa ilişkin bir fal bakmak istedim.
3 vakte kadar sigorta sektöründe neler değişecek, ne gibi yeniliklerle karşılaşacağız?
Bu falda ön plana çıkan 3 başlığı sizlerle paylaşmak istiyorum.
1. Kişisel veriye ulaşım kolaylaşacak, yapay zeka uygulamaları artacak ve geleneksel operasyonel iş modelleri değişecek.
Mobil iletişim, giyilebilir cihazlar, akıllı araçlar, akıllı evler ve nesnelerin interneti (Internet of Things – IoT)) gibi gelişmeler, şirketlerin kullanımına çok daha geniş, daha güncel ve daha kişisel bir “Big Data” seti sunacak. Bunun sonucunda, geleneksel veri tabanı, veri madenciliği uygulamaları yerini çok daha farklı boyutta bir bilgi platformuna bırakacak. Ayrıca, yapay zeka ve robotik teknolojilerin devreye girmesiyle, veri kullanımı ve fiyatlama metodolojileri çok farklı bir boyut kazanacak. Buna ek olarak, Blockchain, Bitcoin gibi uygulamaların yaygınlaşmasıyla birlikte, iş modelleri ve operasyonel yapılarda köklü değişimler yaşanacak. Daha esnek, daha çevik, daha paylaşım ve işbirliğine açık modeller ön plana çıkacak.
2. Müşteri ile etkileşim çok daha artacak, kişiselleştirilebilen tarzda ürün yapıları ve yaşama entegre olan hizmet modelleri ön plana çıkacak.
Yeni nesil müşteriler, artık ürün ve hizmet sağlayanlarla çok daha esnek, anlık ve kolay bir şekilde iletişim halinde olmayı tercih ediyor. Bu trend, sigorta sektöründeki genel tarife yaklaşımı, paket ürünler, kağıt ortamında işleyen yapılar gibi kalıpların değişmesine sebep olacak. Yeni sigorta tüketicileri, kişisel fiyatlamaya dayalı, daha kişiselleştirilebilen tarzda ürünler talep edecek. Ayrıca, standart yıllık vadeler yerine, daha esnek, ihtiyaç anında alınıp, istendiğinde teminatı durdurulabilen ürünler ilgi görecek. Farklı vadelerdeki birçok poliçeyi takip etmek yerine, “her şey dahil” yapıda, tek ürünle ihtiyaçların kolayca karşılanması popüler hale gelecek. Sigortacılar, ana işlevlerini tamamlayıcı nitelikte, müşterilerine değer katan farklı hizmetler sunmaya başlayacak veya bu hizmeti sunanlarla işbirlikleri oluşturacak. Böylece, bireylerin yaşamlarına entegre olan sigorta hizmetlerinin ve uygulamaların sayısı artacak.
3. Geleneksel sigorta şirketleriyle, e-girişimci hızlı balıklar ortak bir paydada işbirlikleri oluşturmaya çalışacak.
Kurumsal ve geleneksel yapıda çalışan global şirketler, son dönemlerde Silikon Vadisi iklime adapte olup, “inovasyon laboratuvarı” kurarak bu yeni döneme kendini hazırlamaya çalışıyor. Öte yandan, çok daha hızlı, çevik ve yaratıcı olan yeni e-girişim şirketleri, sigorta sektörüne yönelik yeni platformlar, uygulamalar hayata geçiriyorlar. Bu iki grup ortak bir paydada buluşmanın yöntemlerini araştıracaklar. Bu işbirliğine ve entegrasyona en hızlı ve çevik bir şekilde ayak uyduran oyuncular avantaj sağlayacak.
Özetle;
– Teknoloji ve yapay zekanın sunduğu avantajları müşterinin günlük yaşamına dokunan ve değer yaratan çözümlerle birleştirebilen,
– Esnek, çevik ve mobil olmayı başararak, e-girişim şirketleri, farklı hizmet sağlayıcılarla IT, operasyonel ve kültürel olarak kolay entegre olabilenler ön plana çıkacaklar.