Trafik sigortasında doğru fiyatlama yapılmalı
SAB Başkanı Doğan Şen, her kesimin, dolayısıyla Türkiye’nin kazanacağı modellerin uygulanması gerektiğini ifade etti. Bunun ülkesini seven her bir yurttaşın vatandaşlık görevi olması gerektiğini vurgulayan Şen, “15 Temmuz darbe girişimi neticesi yaşadıklarımız bizlere örnek olmalı, Atatürk’ün çizmiş olduğu yüzü Batı’ya dönük, cumhuriyetçi, demokratik, hukukun üstün olduğu, bilimselliği, çağdaşlığı, insana saygıyı ön planda tutan bir yol haritasına sıkı sıkıya tutunma mecburiyetimiz var.
Bir kesimin, ben kendimi tahkim edeyim diğer kesim ne yaparsa yapsın düşüncesinden hızla uzaklaşarak top yekün birlikte kazanmanın yolunu bulmalıyız. Bu ülkemizin kazancı olacaktır” diye konuştu.
Şen sözlerine şöyle devam etti: “Konuyu sektörümüze indirgersek, sigorta şirketiyle, acentesiyle, eksperiyle, kanun düzenleyicisiyle tüketicisiyle hep birlikte el ele vererek sektör sorunlarımızı çözme mecburiyetimiz var. Biz SAB olarak her zaman bu düşünceye sahip çıktık ve sahip çıkmaya devam edeceğiz.”
‘ACENTELİK SÖZLEŞMELERİNDE BİR STANDART OLMALI’
Bundan yola çıkarak, öncelikle acentelik sözleşmesinin bir standart dahilinde, sigorta şirketini de acenteyi de eşit şekilde koruyacak şekilde tasarlanarak acilen uygulamaya alınmasının önemine değinen Şen, “Çünkü bu konuda yaşanan acente, şirket kavgasının bitirilmesi ve birlikte omuz omuza, güven ve sevgiyle çalışmak için öncelikle bu gereklidir” dedi.
Bir diğer hususunsa trafik sigortasının sorun olmaktan çıkartılması olduğunun altını çizen Şen, “Trafik sigortası sorunu, sektörün gelişimine engel olan en önemli sorunlardan biridir. Trafik sigortasının başlıca sorunları; optimum prim, adil acente komisyonu, hasar yönetimi, eksper çalışmaları, sigorta alıcılarının sektöre güvensizliği olarak sıralanabilir. Bu sorunların acilen çözülmesi gerekmektedir” diye konuştu.
‘TRAFİKTE OPTİMUM PRİMLE SEKTÖRE GÜVEN ARTAR’
SAB olarak birçok yerde çok kez sundukları çözüm önerilerinin trafik sigortası sorununu ortadan kaldırmaya yeteceğini kaydeden Şen, sözlerine şöyle devam etti: “Satın alınabilir optimum prim belirlenmesi şart. Bu gerçekleşirse 20 milyon araç için 16 bin acente ve şube fiyat araştırması yapmaktan vazgeçecek, sektör boş yere enerji harcamayacak, diğer branşlarda çalışmak için zaman kalacak. Tüketici de gönül rahatlığıyla en yakın acenteden poliçesini alacak, sektöre güven artacaktır.”
Doğan Şen, optimum fiyatların oluşması için önerilerini de şu şekilde sıraladı:
1- Yapılan bir düzenlemeyle, sigorta şirketleri artık öngörmedikleri hasarları ödemeyecek. Geçmiş hasar ödemelerinin eritilmesiyle ilgili Sigortacılık Genel Müdürlüğü bir formül bulmalıdır.
2- 3 Ağustos 2016 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren ‘Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’ uyarınca ‘Müsteşarlık, riski yüksek olan sigortalılar bakımından sigorta şirketleri arasında prim ve hasar paylaşımı için özel kurallar getirebilir. Bu sigortalıların primi Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliğince yapılacak teklif dikkate alınarak Müsteşarlıkça tespit edilir.’ Buna istinaden, trafik sigortasında sorunlu olan 20 – 25 bin arasındaki araç işleteninin bir fona alınarak, trafik sigorta hasar prim dengesinin rehabilite edilmesi sağlanacak, dolayısıyla optimum prim hesaplanması mümkün hale gelecektir.
3- Hasar yapan araç sürücüleri ile yapmayanlar arasındaki ödül ve cezalandırma daha keskin olmalıdır. Kademeler artırılmalıdır, hasar kusur oranına göre indirim ve sürprim oranları belirlenmelidir. Örnek verecek olursak bir trafik kazasında taraflardan birisinin kusur oranı %90 diğerinin %10, poliçe yenilemelerinde her iki tarafın indirim oranı olumsuz etkileniyor. Bu uygulama adil değil, rehabilite edilmesi gerek. Trafik ceza puanları, trafik sigorta primini etkilemelidir.
4– Trafik sigortasına konu araç grupları içinde yer alanlar motosiklet, kamyonet, minibüs ticari ve hususi olarak ayırt edilmelidir.
5– Karayolları Kanunu’nda yapılacak değişiklikle, yıl içinde birden fazla kusurlu kaza yapan sürücüler takip edilmeli, iki kaza yapan sürücü uyarılmalı ve eğitime alınmalı üçüncüde ehliyetine el konulmalıdır. Trafik cezası oranları artırılmalıdır.
6- Doğrudan tazmin sistemine tüm şirketler dahil edilerek geçilmelidir.
7– Acente komisyon oranları, acenteyi tatmin eder hale getirilmelidir.
Yukarıdaki iki hususun sektörün majör sorunlarından olduğunu belirten Şen, sözlerini şöyle tamamladı: “Bu sorunların çözümü sektörümüzün, dolayısıyla ülkemizin yararınadır. Bu nedenle sorunların çözümü için çaba sarf etmek bir yurttaşlık görevidir. Biz SAB olarak bu sorunların çözümü için yıllardır uğraş veriyoruz ve çalışmaya devam edeceğiz.”