Trafik poliçesi primleri…
GEÇENLERDE sabahın erken saatlerinde telefonum çaldı. Açtım bir arkadaşım arıyor.
– Hayırdır?
– Pek hayır değil… Siz sigortacılardan şikayetçiyim.
– Bizden şikayetçi olmayan yok da senin derdin nedir ?
– Aracımın trafik poliçesini yenilettim az önce. Bin yedi yüz lira prim aldılar. Oysa kasko poliçe primim bundan daha az.
– Kazan var mı?
– Var iki tane.
– Peki ben nasıl yardımcı olabilirim?
– Kardeşim siz sigortacıların bu primleri doğru aldığını nereden bileceğiz. Geçenlerde tüm gazeteler yazdı sen görmedin mi?
– Ne yazmış?
– Trafik Kanunu değişti trafik poliçesi primleri % 50 azaldı. Yazılı ve görsel medyaya mı inanalım yoksa üç kat prim alan siz sigortacılara mı inanalım?
Uzun uzun kanun değişikliklerini anlattım ama o hala primleri yüksek hesaplayan şirketlere veryansın ediyordu.
Öyle ise 6704 Sayılı Torba Yasada Trafik Kanunu’nun ilgilendiren maddelerini buradan tekrar belirtmekte fayda var. Ayrıca yeri gelmişken ifade etmeliyim ki, sigortacılık güven üzerine kurulu bir ticari faaliyettir. Sigortacının size mal ve sorumluluklarınız için verdiği prim bedellerinin temelinde istatistik, matematik, risk yönetimi ve finansal analiz rasyoları yatmaktadır. Hiçbir sigortacı yasal mevzuat dışında ne prim hesaplayabilir ne de serbest ticaret ilkelerini esas alarak poliçelerde fahiş primler talep edebilir.
DEĞİŞİKLİK YAPILAN HÜKÜMLER
MADDE 3- 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 90’ıncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 90- Zorunlu mali sorumluluk sigortası kapsamındaki tazminatlar bu Kanun ve bu Kanun çerçevesinde hazırlanan genel şartlarda öngörülen usul ve esaslara tabidir. Söz konusu tazminatlar ve manevi tazminata ilişkin olarak bu Kanun ve genel şartlarda düzenlenmeyen hususlar hakkında 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun haksız fiillere ilişkin hükümleri uygulanır.”
MADDE 4- 2918 sayılı Kanunun 92’nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“g) Hak sahibinin kendi kusuruna denk gelen tazminat talepleri,
h) İlgililerin, sigortalının sorumluluk riski kapsamında olmayan tazminat talepleri,
i) Bu Kanun çerçevesinde hazırlanan zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartları ve ekleri ile tanımlanan teminat içeriği dışında kalan talepler.”
MADDE 5- 2918 sayılı Kanunun 97’nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 97- Zarar görenin, zorunlu mali sorumluluk sigortasında öngörülen sınırlar içinde dava yoluna gitmeden önce ilgili sigorta kuruluşuna yazılı başvuruda bulunması gerekir. Sigorta kuruluşunun başvuru tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde başvuruyu yazılı olarak cevaplamaması veya verilen cevabın talebi karşılamadığına ilişkin uyuşmazlık olması halinde, zarar gören dava açabilir veya 5684 sayılı Kanun çerçevesinde tahkime başvurabilir.”
MADDE 6- 2918 sayılı Kanunun 99’uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “kaza veya zarara ilişkin tespit tutanağını veya bilirkişi raporunu” ibaresi “zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartlarıyla belirlenen belgeleri” şeklinde değiştirilmiştir.
Yukarıdaki yeni kanun hükümlerine göre trafik poliçe primlerini aşağı çeken ve doğrudan etkileyen tek bir madde yok. Değişen kanunlar bazı Yargıtay kararları nedeni ile geçmişe yönelik ölüm ve maluliyet hasarlarının sigorta şirketlerine tahmin edilemeyecek boyutta zararlara neden olmasını önlemeye yöneliktir. Bu hükümlerin prim olarak sigortalılara olumlu yönde yansıması ise ancak uzun dönemde gerçekleşebilecektir.
Torba yasa çıktıktan üç dört gün sonra mesajlarıma bakmak için bilgisayarımı açtığımda 17 kişiden trafik poliçesi primleri ile ilgili mesaj geldiğini gördüm. Üstelik en az yarısı acente olan sigortacılardan geliyordu ve beni arayan arkadaşımdan daha kızgındılar. Sanırım onlar da ben de sigortacı olarak aynı zamanda günah keçisi olmuştuk.