Şimdi ‘seyahat’ zamanı
Avrupa’da 19’uncu yüzyılın ikinci yarısında doktorların, hastalarına sağlık için denize girmeyi ve D vitamini sebebiyle güneşten yararlanmayı tavsiye etmesinin ardından insanlar kalabalıklar halinde “tatil” ve deniz için seyahat yapmaya başlıyor. “Tatil” kavramıyla yeni yeni tanışan insanoğlunun hayatına “mayo”nun girmesi ise 20’nci yüzyılın başlarına denk geliyor. Türkiye’de ise Cumhuriyet’in Kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün mayolu fotoğrafları, denize girmenin tabana yayılmasında büyük etkisi oluyor. 1980’lere geldiğimizde de sağlık sorunları sebebiyle Bodrum’a yerleşen Sanat Güneşimiz Zeki Müren, burayı ülkenin en önemli tatil noktalarından biri yapıyor. Yazın deniz kenarında bir yere gitmek, Bodrum’a benzer yerlerde zaman geçirmek insanlar için sıradan bir etkinlik olmaya başlıyor.
Hem geçen senenin yorgunluğunu atmak hem de önümüzdeki seneye daha dinç ve sağlıklı bir şekilde girmek için tatilin, denize girmenin, güneşten faydalanmanın önemi büyük. Bununla birlikte her seyahat, içinde bir risk barındırıyor. Risklere karşı koruma sağlayan seyahat sigortalarının önemi de gün geçtikçe artıyor.
PRİM ÜRETİMİNDE %46’LIK ARTIŞ
2013’ten beri düzenli olarak artış gösteren seyahat sigortaları poliçe adedi, geçen sene %36’lık bir sıçrama gerçekleştirdi. 2016 yılında 1 milyon 697 bin poliçe kesilmişken 2017 yılında 2 milyon 730 bin poliçe kesildi. Benzer artış prim üretimlerine de yansıdı. 2016 yılında 84 milyon lira prim üretilmişken 2017 yılında %46’lık artışla 120 milyon lira prim üretildi.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) Hanehalkı Yurt İçi Turizm istatistiklerine göre yıllık değerlendirilme yapıldığında, toplam seyahat sayısı bir önceki yıla göre %12.8 artarak 77 milyon 179 bin olarak hesaplandı.
DİJİTAL SATIŞLAR ARTIYOR
Seyahat sigortalarındaki potansiyeli kullanmanın yolu, internet üzerinden satışları artırmaktan geçiyor. Sektör bu anlamda önceki yıllara göre daha etkin. Satış kanalı istatistiklerine bakıldığında 2015’de 3 milyon 300 bin ve 2016’da 3 milyon 800 bin liralık primler e-ticaret yoluyla üretildi. 2017’ye geldiğimizde ise dijital yolla üretilen prim 5 milyon lira oldu.
ZORUNLU SİGORTALAR VE DOLAR KURU
Tüm yurtiçi ve yurtdışı paket turlar için 1618 No’lu Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Kanunu ile Seyahat Acenteleri Yönetmelik’i kapsamında sigorta zorunluluğu bulunuyor. Otobüsler ise zorunlu koltuk ferdi kaza sigortası ile yolcularını kazalara karşı teminat altına alıyor. Bununla birlikte poliçe adedini en çok artıran kalemlerden biri yurtdışı seyahatlerde vize sebebiyle alınması zorunlu olan Schengen Vize sağlık sigortaları olduğu biliniyor. Türkiye vatandaşlarının en çok seyahat ettiği ilk 10 ülkeden 5’i Avrupa Birliği üyesi olması bu sigortanın satışını artırıyor.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun açıkladığı verilere göre, 2003’te 3.6 milyon Türkiye vatandaşı yurtdışına çıkarken, 2004’te 4.3 milyon, 2005’te 4.5 milyon, 2006’da 4.3 milyon, 2007’de 5.4 milyon, 2008’de 5.2 milyon, 2009’da 5.8 milyon, 2010’da 6.8 milyon, 2011’de 6.7 milyon, 2012’de 6.2 milyon, 2013’te 8 milyon, 2014’te 8.3 milyon, 2015’te 9.2 milyon kişi yurtdışına çıkış yapmıştı. 2016’da yurtdışına çıkan Türkiye vatandaşı sayısı ise 8 milyon 62 bin 65 kişiydi. 2017’de yurtdışına çıkan Türkiye vatandaşı sayısı 9 milyon 440 bin 457 kişi oldu.
Sektör temsilcileri 2018 yılında döviz kurundaki artışın seyahat sigortasını negatif yönde etkileyebileceğini belirtiyor. Özellikle de yurtdışı seyahatlerin geçen seneye göre düşüşe geçeceği vurgulanıyor. Bütçe kısıtlamasına gitmeyen şirketlerin yurtdışı seyahatlerine devam edeceği ve yıllık poliçe adedini artıracağı tahmin ediliyor.
İki yılda iki katına
Seyahat sigortasında geçtiğimiz yıl prim üretimi bir önceki yıla göre %46 arttı.
2015 – 68 milyon lira
2016 – 84 milyon lira
2017 – 120 milyon lira
HDI SİGORTA SATIŞ VE PAZARLAMA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI TEVFİK SOMER:
Seyahat sigortası, riski düşünmeden tatil yapma imkânı sunuyor
“Çalışarak geçirilen bir yılın ardından tatile çıkan sigortalımızın tatil süresince tüm ihtiyaçlarını kapsamaya özen göstererek ürün yapısı oluşturmaya çalışıyoruz.”
Çalışılarak geçen bir yılın ardından tatil zamanı geldi. Senenin hem zihinsel hem de bedensel yorgunluğunu tatile çıkarak atmak isteyenler için seyahat sigortası, sigortalılara riskli durumları düşünmeden tatillerine devam etme imkânı sunuyor.
Sigortalıların tüm ihtiyaçlarını kapsayan bir ürün yapısı oluşturduklarını belirten HDI Sigorta Satış ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Tevfik Somer, riskin yaşanması sırasında sigortalının karşılaşabileceği sorunlara karşı çözüm ürettiklerini söyledi. Somer sözlerine şöyle devam etti: “Sorunsuz ve sağlıklı bir tatil için hizmetin yurt içi ve yurt dışında kesintisiz ve 7/24 ulaşılabilir olarak acil sağlık harcamalarını kapsaması, asistans hizmetler ile ülkeye geri dönüş masraflarının karşılanması, gerekli durumlarda aileden bir kişinin refakatçi olarak getirilmesi, evinde oluşacak hasar sonucu sigortalının seyahatini yarıda keserek geri dönüşünün sağlanması ve kefalet (avans olarak) sağlanabilmesine kadar tüm seyahat süresini kapsayacak şekilde ek teminatlarımız bulunmaktadır.”
ZORLA KARTLI ALIŞVERİŞE KARŞI SİGORTA KORUMASI
HDI Sigorta, seyahat sigortası altında yurt içi, yurt dışı ve Öğrenci Seyahat Sigortası olmak üzere üç ürün grubunda müşterilerin talebine göre dar veya geniş kapsamlı ürünler sunuyor. HDI Sigorta’nın ürün yelpazesinde birçok özel proje için sigortalıların taleplerine ve ihtiyaçlarına göre çeşitlendirdikleri ürünler mevcut. Sağladıkları teminatların sektörde fark yarattığını belirten Somer örnek olarak şunları söyledi: “Öğrenci ve şoförler için uzun süreli teminat sağlayan özel ürünlerimiz bunlar arasındadır. Yurt dışı ve yurt içi seyahat ürünlerimize sektörde karşılaşılmayan 7/24 geçerli sigortalının ATM’lerden yaptığı işlemlerde fiziksel soygun olaylarına maruz kalması, zorla para çektirme veya zorla kartlı alışveriş sonucu nakit kaybı, ayrıca ATM işlemi sırasında uğranılan fiziksel saldırı sonucu kaybedilen kıymetli evrakın yerine koyma masrafları temin edilmektedir.”
Yurt dışı ve yurt içi sigortalar büyük oranda benzerlikler içerse de tatilcilerin bilmedikleri bir ülkede, sorun ortaya çıksın veya çıkmasın, HDI Sigorta kişilerin hayatlarını kolaylaştırabilecek ek teminatlar sunuyor. Bazı teminatlardan bahseden Somer, “yaralanma veya hastalık nedeniyle yurt dışında konaklama süresinin uzatılması, gecikmeli bagaj, kanuni işlemlerle ilgili kefalet (borç olarak) ve vize reddi gibi ek kapsamlar sağlanmaktadır” açıklamasında bulundu.
GULF SİGORTA BANKASÜRANS VE SEYAHAT SİGORTALARI DİREKTÖRÜ M. BURCU ERTAN SITKI:
Seyahat sigortalarına olan talep her geçen gün artıyor
“Seyahat sigortalarına olan talep her geçen gün artıyor. Şirket olarak seyahat sigortasının önemini, basın bültenleriyle veya katıldığımız seyahat bağlantılı konferans ve çalıştaylarda anlatmaya devam ediyoruz. ”
Gulf Sigorta Bankasürans ve Seyahat Sigortaları Direktörü M. Burcu Ertan Sıtkı, seyahat sigortalarına olan talebin her geçen gün arttığını belirtti. “Genel bir değerlendirme yaptığımızda hala Schengen Vize sağlık sigortalarının başlıca tercih edilen seyahat sigortası ürünü olduğunu görmekteyiz” diyen Sıtkı, yurtiçi seyahatlerinin de önemini vurguladı. Sıtkı, konuyla ilgili olarak “Alternatif dağıtım kanalları bünyesinde satılan seyahat sigortası ürünlerinin kayda değer bir oranının yurtiçi sigortalardan geldiğini görmekteyiz” diye konuştu.
Şirket olarak seyahat sigortasının önemini, basın bültenleri, katıldıkları seyahat bağlantılı konferans ve çalıştaylarda vurguladıklarının altını çizen Sıtkı, ülkede en çok seyahatin gerçekleştiği Temmuz ile Eylül arasını kapsayan dönemde sosyal medya paylaşımlarının da etkin bir pozisyonda olduğunu söyledi. Dönemsel kampanyaların, sigorta bilinirliğini artırabilecek reklam çalışmalarının ve sigortalıların onayını almak kaydı ile hasar deneyimlerini paylaşmanın en etkin yöntemlerden birkaçı olduğunu ifade eden Sıtkı, online platformlarda sigortanın önemini anlatmanın ve çeşitli sigorta planları sunmanın öncelikleri arasında bulunduğunu açıkladı.
DÖVİZ KURU, TURİZM SEKTÖRÜNÜ ETKİLEDİ
Bu branşa olan ilginin artmasına karşın döviz kurlarındaki artış sadece seyahat sigortalarını değil, tüm turizm sektörünü etkiledi. Döviz kurundaki artış çerçevesinde 2018’in ilk yarısını değerlendiren Gulf Sigorta Bankasürans ve Seyahat Sigortaları Direktörü M. Burcu Ertan Sıtkı, “Sektör geneline bakacak olursak adetsel anlamda büyümeden ziyade döviz kurundaki artıştan büyüme kaydedilmiş durumda. Bu çok da tercih edilen bir durum değil. Sektör olarak beklentimiz seyahat sigortalarının hem adet hem de prim hacmi ile büyümesi yönündedir. Genel bir değerlendirme yapacak olursak yurtdışı seyahatlerinin bir önceki çeyrek ile karşılaştırıldığında düşüşe geçtiğini, bütçe kısıtlaması olmayan şirketlerde iş seyahatleri aynen devam ederken bireysel ve acente kanalından düzenlenen seyahatlerin ise azaldığını gözlemlemekteyiz” diye konuştu.
2018 HEDEFLERİ
Gulf Sigorta Bankasürans ve Seyahat Sigortaları Direktörü M. Burcu Ertan Sıtkı, şirketin 2018 hedeflerinden bahsetti: “Hedeflerimiz mevcut iş birliklerimizin devamlılığını sağlarken; yeni, kârlı ve sürdürülebilir işbirlikleri yaparak portföyümüzü genişletmek, yeni ve mevcut ürünleri limit ve içerik anlamında revize ederek iş ortaklarımız ve müşterilerimizin sigorta taleplerine en uygun çözümü üretmek, satış ve sonrası hizmet kalitemiz ve ödüllü hasar servisimiz ile de müşteri memnuniyetini maksimum seviyede sağlayabilmektir.”
Şirketin seyahat sigortası ürünleri; ferdi kaza, seyahat aksaklıkları ve hastalık gibi 3 ana grupta teminat sağlıyor. Ferdi kaza branşında “kazaen yaşam kaybı” ve “sürekli sakatlık”, seyahat aksaklıklarında ise seyahat iptalinden aile yakını transferine, bagaj kaybından uçuş kaçırmaya kadar teminatlar sunuyor.
Oğul Doğa Gökşin
ogul@sigortacigazetesi.com.tr