Sigortacılar 2016’dan umutlu
GÜLEN: 2016 YILINDA KÂRLI BİR DÖNEME GEÇİLECEK
Sigortacı Gazetesi için 2016 öngörülerini paylaşan Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, kârlı dönemlerin ardından şirketlerin pazar payı kazanmak üzere fiyatları kontrol altına aldığı, dolayısıyla kârlılığın düştüğü dönemler yaşandığını ifade etti.
“Bu döngü, dünyanın hemen her ülkesinde yaşanıyor. Sadece frekansta farklılıklar görülebiliyor. Bazı ülkelerde bu döngü, 2-3 yılda değişirken, bazılarında daha uzun olabiliyor. Türkiye’de de genellikle bu frekans 2-3 yıl. Sigorta sektörü son iki yıldır kârlı bir dönem geçirmediği için 2016’da bu döngünün kırılacağını ve kârlı bir döneme doğru geçiş yaşanacağını öngörüyoruz” diyen Gülen, Aksigorta olarak kârlılıklarını yükseltmek üzere yaptıkları çalışmalarıysa şöyle örnekledi: “Zarar riskinin yüksek olduğu branşlarda fiyat odaklı rekabet içinde yer almamaya özen gösteriyor, rekabet avantajına sahip olmadığımız alanlarda işbirlikleriyle rekabet avantajı yaratıyoruz. Verimliliğimizi artıracak, operasyon yükümüzü azaltacak teknolojik uygulamalara yatırım yapıyoruz. Suistimalleri azaltmak için geliştirilmiş yöntem ve yazılımlara yatırım yapıyor, finansal gelirimizi iyi yönetmek için yüksek getiri sağlayan yatırım araçlarını analiz ediyoruz.”
‘EN BÜYÜK SORUN YANLIŞ FİYATLANDIRMA’
Bugün sektörün en önemli probleminin, yanlış maliyetler üzerinden yanlış fiyatlandırma yapılması olduğuna dikkat çeken Gülen, kamu otoritesinin en önemli misyonunun, gerçeklerin bilançolara yansımasını sağlamak olması gerektiğini belirtti.
“Kamu otoritesi serbest rekabetten geri adım atmamalı, geriye dönük uygulamalardan kaçınmalıdır. Geriye dönük maliyetler, sektörü ciddi ve net şekilde zarara uğratıyor ve gerçekçi fiyatlandırmaları engelliyor. Trafik Kanunu, trafik sigortalarında özellikle bedeni hasar maliyetlerinin 5-6 yıldan daha kısa sürede oluşmasını sağlamak üzere tekrar gözden geçirilmelidir. Zorunlu sigortaların tazminat ödeme yöntemlerinin standart olmaması uygulamada sorunlar yaşanmasına neden oluyor. Kanunda tazminat ödemelerinin standart hale getirilerek hızlı bir şekilde ödenmesine yönelik yapılacak değişiklikler, hem müşteri memnuniyetini olumlu yönde etkileyecek, hem de sektörün maliyetlerinin daha hızlı oluşmasını sağlayacaktır” diyen Gülen, son olarak, şirketlerin kâr marjı düşük ya da zarar getiren branşlar yerine sağlık, kasko ve yangın gibi ürünlere odaklanacağını, bu odaklanmanın bu üç alanda büyüme getireceğini öngördü.
TÜFEKÇİLER: 2016’DA YENİ PRİM ÜRETİMİ ALANLARI OLUŞACAK
Sorularımızı yanıtlayan AIG Sigorta Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Genel Müdür Yardımcısı Sema Tüfekçiler, 10 yılda trafik sigortalarında zarar edilmesine sebep olan unsurları şu şekilde sıraladı:
“* Trafik poliçesine ilişkin teminatların tanımlarında yaşanan sorunlar nedeniyle sektör ortak bir paydada buluşmakta zorluk çekiyor.
* Özellikle ölümle neticelenen trafik kazalarında destekten yoksun kalma teminatının hesaplanmasında bir standart oluşturulamamış olması hem sektöre olan güveni zedeliyor hem de sektör aleyhine hesap farklılıkları ortaya çıkarıyor.
* Serbest tarife sisteminde olmasına rağmen trafik sigortasına ilişkin devletin yaptığı müdahaleler, sektör yöneticilerini çok zor durumda bırakıyor.
* Trafik dosyalarına ilişkin olarak frekansın ve operasyonun yoğunluğundan dolayı şirketlerin kontrol kabiliyeti azalıyor, böylece hasar maliyetleri layıkıyla kontrol altında tutulamıyor.
* Sigorta şirketleri kaza neticesinde oluşan tedavi giderlerinin tazmini için SGK’ya prim aktarmasına rağmen, bazı ödemelerle ilgili şirketlere dönüş yapılıyor.
* Aracılar yüzünden tazminat ödemeleri suni olarak artıyor ve bir güvensizlik ortamı doğuyor.
* Bedeni zararlarda mahkemelerde dava sayıları artıyor ve ortalama 3.5 yıl süren davalar boyunca şirketler yüksek rezervler tutmak zorunda kalıyor.
* Değer kaybı hesabının geriye dönük olması sebebiyle, sektör yöneticilerinin hesaba katmadıkları bir ödeme külfeti birdenbire önlerine konuluyor.”
Tüfekçiler, tüm bunların, trafik sigortalarında kâr edilmesini engelleyen önemli unsurlar olduğunu deli getirdi.
‘DİJİTAL DEVRİM SÜRECEK’
“Diğer yandan, iş dünyasının geçirmiş olduğu dijital devrimin tüm dağıtım kanallarını da bir dönüşümden geçirdiği ve geçirmeye devam edeceği şüphesiz. Bu sayede operasyonel yük azalıyor ve aracılara müşterileriyle daha fazla iletişim için zaman kazandırılıyor” diye konuşan Tüfekçiler, bunun da herkesin faydasına olduğunun altını çizdi. Sema Tüfekçiler, yaşanan diğer güzel gelişmeleri şu şekilde sıraladı: “Dünyanın en büyük havalimanı olacak İstanbul yeni havalimanı, Türkiye’nin AB ile katılım müzakerelerinin sıcak olarak tekrar gündeme gelmesi, vize muafiyeti konusuna olumlu bakılması, ‘KKTC Su Temin Projesi’nin açılması ve yine Türkiye’de özellikle inşaat alanında yapılan diğer yatırımlar ek prim yaratacak yeni alanlar oluşturacaktır.”