“Sigorta şirketleri inovasyonu teşvik etmek için çalışmalı”

“Sigorta şirketleri inovasyonu teşvik etmek için çalışmalı”

Üretken yapay zekânın, sigorta değer zincirinde nasıl devrim yaratabileceği konusunda değerlendirmelerde bulunan EY Türkiye Denetim Hizmetleri Şirket Ortağı Fatih Polat, sigorta şirketlerinin bir yandan kurumlarının stratejik yönünü belirlemek ve gerekli altyapı ve kaynakları sağlamak için baştan aşağıya bir yaklaşım benimserken, bir yandan da inovasyonu teşvik etmek için çalışması gerekliliğine dikkat çekti.

Üretken yapay zekânın, sigorta değer zincirinde nasıl devrim yaratabileceği konusunda değerlendirmelerde bulunan EY Türkiye Denetim Hizmetleri Şirket Ortağı Fatih Polat, şu açıklamalarda bulundu: “Sigorta şirketleri, gün geçtikçe artan müşteri beklentileri ve kârlılık baskılarıyla karşı karşıya kalıyor. Bu doğrultuda üretken yapay zekânın (GenAI) dönüştürücü potansiyelinden yararlanmak istiyor; bunun sektörde rekabeti değiştireceğini, yeni fırsatlar yaratacağını ve operasyonel mükemmellik sağlayacağını düşünüyorlar.

“GenAI kullanımının sigortacılık sektörüne sağladığı değerler” üzerine EY olarak küresel çapta 200 üst düzey sigorta yöneticisiyle gerçekleştirdiğimiz araştırma, sigorta şirketlerinin GenAI için temel önceliklerini ve hedeflerini ana hatlarıyla ortaya koyuyor. Araştırma, yöneticilerin GenAI alanındaki fırsatları ve zorlukları ele alarak bu teknolojiyi organizasyonları içinde nasıl operasyonel hale getirdiğini gösteriyor. Aynı zamanda ikili bir yaklaşım benimsemenin önemine de dikkat çeken araştırma; üretken yapay zekânın yakın vadede uygulanabilir kullanım örneklerini tanımlamak ve uzun vadede ise uygulamalarını gerçekleştirmek için gerekli altyapıların geliştirilmesini vurguluyor. Araştırmada; GenAI’ın doğru kullanılmasının ve temel yeteneklerin oluşturulmasının, değer zinciri boyunca şirketleri inovasyona ve verimliliğe teşvik ettiği görülüyor. GenAI’ın yakın ve uzun vadeli kullanım alanları için gelişmiş sigortalama, tahmini risk değerlendirmesi ve kişiselleştirilmiş ürün önerilerine odaklanılıyor.

SİGORTA ŞİRKETLERİ GENAI KONUSUNDA KARARLI

Araştırmaya göre, sigorta şirketlerinin %42’si halihazırda üretken yapay zekâ alanına yatırım yapıyor ve %57’si ise yatırım yapmayı planlıyor. Katılımcıların %69’u hızlı kazanımlara yönelerek, sigorta poliçesi imzalama, distribütörlük gibi dönüştürebileceği senaryolara; sigortacıların %30’u da yalnızca uzun vadeli faydaya öncelik veren %17’nin aksine, yakın vadeli değer sağlayan senaryolara öncelik veriyor.

VERİMLİLİK AVANTAJLARINA YÖNELİK BEKLENTİLER

Büyük ölçekli sigorta şirketlerinin %82’si GenAI’ın uygulanmasında birincil etkenin verimlilik olduğunu belirtiyor. Araştırmaya katılan tüm sigortacıların %65’i, %10’un üzerinde bir gelir artışı beklerken %52’si de %11-20 oranında maliyet tasarrufu öngörüyor. Sigortacıların %59’u baştan aşağı kurumsal inovasyon çözümleri ararken, %41’i tabandan gelen bir yaklaşımı tercih ediyor. Ayrıca %56’sı merkezi bir GenAI yönetişim modeli, %31’i de hibrit bir model kullanıyor.

ENGELLER VE KISITLAMALAR

Sigorta şirketleri, üretken yapay zekâ alanına yaptıkları yatırımlarla başarıya ulaşma konusunda beş önemli engelle karşılaşabiliyor.

  1. Düzenleyici belirsizlik
    Düzenleyici belirsizlik, özellikle müşteri deneyimi ve fiyatlandırma kararları üzerinde doğrudan etkisi olan yatırımları engelleyebiliyor. Katılımcıların %67’si, GenAI için özel bir ekip kurmanın önündeki en büyük engelin mevzuat belirsizliği olduğunu söylüyor. Hayat ve yıllık gelir (L&A) sigortacılarının %89’u mevzuat belirsizliğini en büyük engel olarak gösterirken, kişisel ve ticari mülk ve kaza (P&C) sigortacılarında bu oran sadece %39’u buluyor.
  2. Belirsiz yatırım getirisi (ROI) modelleri
    Ankete katılanlar, şirketlerinde GenAI teknolojisinin uygulanabileceğini ancak yatırım getirisi (ROI) için net modeller geliştirmenin zor olduğunu belirtiyor. Katılımcıların %57’si, yatırım getirisi belirsizliğinin, özel bir GenAI ekibi kurmanın önündeki en önemli engel olduğunu söylüyor. Öte yandan sigorta şirketlerinin %53’ü somut maliyet tasarruflarını hesaba katmadan, beklenen verimlilik artışları doğrultusunda GenAI’ı uyguluyor.
  3. Veri gizliliği, kalitesi ve güvenliği
    Anket katılımcılarının %57’si, GenAI’ın veri gizliliği, kalitesi ve güvenliği konusunda endişe ediyor ve bunların yatırım yapmada en önemli engel olduğunu belirtiyor. En yaygın endişe ise GenAI uygulamalarının hassas müşteri verilerini veya kurumsal verileri açığa çıkarma ihtimalinin olması görülüyor. Ancak araştırma sonuçları, uzun vadede bu endişelerin giderileceğine dair iyimserlik gösteriyor. Katılımcıların %50’sinden fazlası; GenAI teknolojisini kullanırken şirketlerin özel ekipler kurması, düzenli izlemesi ve yönetim kurulları oluşturması gerektiğini söylüyor.
  4. Bilgi teknolojileri sistemleriyle entegrasyon
    Anket katılımcılarının %57’si, GenAI yatırımına mevcut veya eski BT sistemlerini adapte etmenin zor olduğunu belirtiyor. Katılımcıların %54’ü, diğer bir zorluk olarak uygulama maliyetini, %46’sı da yüksek enerji tüketimini gösteriyor.
  5. Müşteriye yönelik uygulamalarda kullanım riski
    Ankete katılanların %95’i idari ve yardımcı ofis kullanım senaryolarına öncelik verirken, %43’ü müşteri için GenAI’ı ön büro uygulamalarında devreye almadan önce daha çok geliştirme ve test yapılmasını bekliyor. InsurTech şirketlerinin %56’sı ise GenAI’ın müşteriye yönelik kullanımlarında oldukça heyecanlı olduklarını belirtiyor. Buna göre, ilk harekete geçenlerin InsurTech’ler olması öngörülüyor.

GENAI’IN BENİMSENMESİ İÇİN ÇİFT YÖNLÜ YAKLAŞIM

GenAI yolculuğuna başlamak için hızlı harekete geçmek ve gelecekte başarılı olmak için istikrarlı bir temel oluşturmak kritik önem taşıyor. Sigorta şirketlerinin kritik öncelikleri arasında; örnekleri sistematik olarak belirleyip pilot uygulamaları yaparken aynı zamanda başarılı bir şekilde ölçeklendirmek için gerekli yönetişim, altyapı ve işletim modellerini oluşturması ve liderlerin de bunları yönetirken bir denge kurması yer alıyor. Bu ikili yaklaşımı benimseyen şirketler, ölçekte sürdürülebilir başarı için zemin hazırlarken değer kilidini açmak için de iyi bir konuma sahip olacak:

  1. Çalışanları GenAI araçları ile denemeler yapmaya teşvik etmek
    Hem şirket içinde hem de şirket dışında geliştirilen GenAI araçları için kullanıcılara potansiyel kullanım örneklerini keşfetme ve geliştirme yetkisi vererek kurum inovasyonu hızlandırılabilir. Şirketin risk yatkınlık alanları belirlenip, kurum içi verilerin kamuya açık araçlarla kullanılmaması gibi çalışanların GenAI kullanımında nelere izin verilip nelere izin verilmeyeceği kapsamında uygun güvenlik önlemleri sağlanabilir.

2. GenAI için kurumsal stratejik ve teknik altyapı geliştirmek
Sigorta şirketleri, genel vizyonu oluşturarak GenAI’ın uzun vadede işi nasıl dönüştürebileceğini belirlemelidir. GenAI stratejisinin temel unsurları arasında teslimat modeli, veri yönetimi, bilgi işlem altyapısı ve iş sonuçlarını desteklemek için bir önceliklendirme çerçevesi bulunuyor. İşletme; BT, güvenlik, uyum gibi farklı yetkinliklere sahip çok disiplinli ekipleri, uçtan uca çözümler tasarlamak ve sunmakla görevlendirilebilir. Veri altyapısı ve idare uygulamaları oluşturulabilir, şartlar olgunlaştıkça, ihtiyaçlar ve değişen düzenlemelerle yönetim politikalarını geliştirebilir. Kritik verileri belirleyip karar verme süreçlerinde net kontrol noktaları oluşturabilir.

Araştırma verilerini ele aldığımızda sonuç olarak; günümüzde GenAI’ın sigorta şirketlerine fayda sağlayıp sağlamayacağını değil ne kadar sürede ve ne ölçüde fayda sağlayacağının önemli olduğunu görüyoruz. Yakın vadeli faydaya giden en kısa yol ve uzun vadeli başarıya giden en akıllıca yol, iki yolu aynı anda izlemekten geçiyor. Bu nedenle, sigorta şirketleri bir yandan kurumlarının stratejik yönünü belirlemek ve gerekli altyapı ve kaynakları sağlamak için baştan aşağıya bir yaklaşım benimserken, bir yandan da inovasyonu teşvik etmek için çalışmalıdır.”

Yorum yazın