“Serbest tarife denilince aklımıza ilk adil prim geliyor”

Prim dağılımının daha adil olması gerektiğini ifade eden TSB Genel Sekreteri Özgür Obalı, “Serbest tarife denilince aklımıza ilk gelen şey adil prim. Bunun önünü açmak için de serbest tarifenin gündeme gelmesini istiyoruz. Temel hedefimiz bütün sigortalılarımız adına doğru ve adil primin yansıtılması” dedi.

Serbest tarife konusunun sıcak gündemlerinde yer aldığını belirten Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Özgür Obalı, “Trafik sigortasında vuku bulan arz sorunu, fiyatlama gibi birtakım konuların vatandaşlarımız da dâhil olmak üzere tüm tarafları yorduğunu görüyoruz. Bunun da tek çıkış yolunun serbest tarifeden geçtiğini düşünüyoruz. Bu konuda SEDDK da dâhil olmak üzere bütün paydaşlarımızla farklı platformlarda görüş alışverişlerinde bulunuyoruz. Trafik sigortasını etkileyen belirleyici faktörlerden bir tanesi maliyetler ve sektör olarak maliyetleri yönetemiyor olmamız. İkincisi primi belirleyemiyor olmamız. Demek istediğim primi belirliyoruz ama bir tarife tavanı var. Üçüncüsü de gelir yetersizliği. Bu noktada da son birkaç yıldır uygulanan politikaların bunda çok önemli tetikleyici rolü var. Sektör bir süredir en azından teknik olarak oluşan zararlarını mali gelirlerle kompanse etme yönüne gitmişti ama o da artık mümkün olmayınca sesler yükselmeye başladı. Nihayetinde geçen yıl sonunda SEDDK ile yapılan birtakım görüşmeler sonrası trafik sigortası tarifesinde bir düzenlemeye gidildi. Belli ölçüde sektörü rahatlatacak şekilde revize yoluna gidilerek Mayıs ayından itibaren bir endekse bağlanması kararlaştırıldı. Ancak uzun vadede bunun da çözüm olmayacağı yönünde bir endişemiz var. Serbest tarifeye geçişi konuşmamızın temelinde sürdürülebilirlik bulunuyor. 26 milyon civarında aktif sigorta bulunuyor. Bunun 14 milyonu 4 yıl ve daha uzun süredir kaza yapmayan iyi sürücülerden oluşuyor. Sıfırıncı basamak dediğimiz ve trafik canavarı olarak nitelendirdiğimiz 7 bin civarı sigortalı bulunuyor. İyi sürücüler kötü sürücülerin üzerindeki primin bir kısmını sırtlamak zorunda kalıyor. Prim dağılımının daha adil olmasını istiyoruz. Bunun çözümünün de serbest tarifeden geçtiğini düşünüyoruz” diye konuştu.

DOĞRU VE ADİL PRİM VURGUSU

“Serbest tarife denilince aklımıza ilk gelen şey adil prim. Biz bu primle bunu yapabileceğimizi düşünüyoruz” diyen Obalı, “Bunun önünü açmak için de serbest tarifenin gündeme gelmesini istiyoruz. Serbest tarifenin tüketiciye en önemli yansıması adil prim olacaktır. Öte yandan serbest tarifeyi destekleyecek birtakım faktörleri de beraberinde düşünmek gerekiyor. Birincisi doğrudan tazmin sistemi. İkincisi ise sürücü temelli bir yapıya geçmemiz lazım. Temel hedefimiz bütün sigortalılarımız adına doğru ve adil primin yansıtılması” dedi.

‘REKABET ORTAMI OLUŞACAK’

Serbest tarifeye geçildiğinde nasıl bir tablo oluşacağını değerlendiren Obalı, şunları söyledi: “Ciddi anlamda bir rekabet ortamı olacaktır. Sektörün iyi sürücüyü daha iyi primle ödüllendirme ve kötü sürücünün riskini de primle ondan almak yönünde refleksi olacaktır. Sektör çok daha istekli trafik sigortası kesiyor olacaktır. Vatandaş çok daha iyi fiyatlarla sigortaya ulaşabiliyor olacaktır. Market disiplini çerçevesinde her şey doğru fiyat mekaniğinde, talep edenle arz eden arasında düzgün bir dengeye oturacaktır. Sigorta sektörünün önü açılacaktır. Motor branşı hâlâ Türkiye’de sigorta sektörünün önemli bir lokomotifi. Toplam prim üretiminin %45’i kasko ve trafikten geliyor. Bunun aşağı yukarı %30’unu zorunlu trafik sigortası oluşturuyor.”

Yorum yazın