Ray Sigorta’dan DTS’ye destek
Ray Sigorta İcra Kurulu Üyesi, Oto Teknik ve Hasar, Rücu Direktörü Fahrettin Turan, sektörün gündeminde bulunan trafik sigortalarında “Doğrudan Tazmin Sistemi”nin (DTS) mağduriyetleri önleyeceğini ve hizmet kalitesini artıracağını söyledi. DTS ile birlikte özellikle şirketlerin kendi müşterilerine hasar anında hizmet vermesinin çok önemli bir adım olacağını dile getiren Turan, “Çünkü şu anda bu branştaki hasarların yönetiminde çok farklı yöntemler kullanılıyor ve zaman zaman mağduriyetler yaşanıyor. Hazine Müsteşarlığımız da bu anlamda hasarları ve şikayetleri yakından takip ediyor ve düzenleyici olarak özellikle yedek parça konusunda yaşanan farklılıkları azaltmaya çalışıyor” dedi.
“Ancak DTS ile beraber servis seviyelerinin artmasıyla birlikte özellikle müşterilerimize sağlayacağımız hizmet kalitesi artacak” diyen Turan şöyle devam etti: “Buna ek olarak ileride kasko branşında olduğu şekilde ürün geliştirme anlamında yenilikler olacak ve onarım ağına yönlendirme de eskiye göre çok radikal şekilde artacaktır. Neticede bu bakımlardan oto branşlarında çok temel değişiklikler olma ihtimali yüksektir. Diğer taraftan hasar ödemelerinden sonra kurulacak sistemden alınacak sabit hasar rakamı konusu DTS’nin önemli bir ayağını oluşturuyor. Burada henüz tam bir netlik oluşmasa da Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) tarafında önemli ilerlemeler kaydedildi.”
‘KASKO FİYATLARI DÜŞTÜ’
Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) verilerine göre kasko sigortalarında 2013 yılının ilk yarıyıl prim üretimi 2 milyar 535 milyon lirayken 2014 yılının ilk yarıyıl prim üretiminin 2 milyar 446 milyon olarak açıklandığını hatırlatan Turan şunları söyledi: “Mevcut konjonktürde bu düşüşün doğal olduğunu ve bu gerilemenin sinyallerinin geçen yılın 3. çeyreğinden itibaren görüldüğünü düşünüyorum. Aslında TSB verilerine göre burada bir önceki yılın aynı dönemine oranla yüzde 3’lük bir prim azalması olsa da poliçe adetlerinde yüzde 3’lük bir artış görülüyor. Halbuki bir önceki yıl aynı değişime baktığınızda adet yüzde 2 küçülürken prim yüzde 15 büyümüş. Yani bu yılın ilk yarısında ortalama prim seviyesi prim üretimi pahasına önemli oranda düşmüş görülüyor ki bu da doğal olarak büyüme sonuçlarına yansıdı. Prim büyümesi tarafındaki bu sonuca karşın kârlı yapısını koruyacağına inandığım kasko branşındaki poliçe artışını önümüzdeki dönemler için olumlu bir gösterge olarak görüyorum.”
‘TRAFİKTEKİ PRİM ARTIŞI ÖNEMLİ’
Trafik sigortalarında geçen yıla oranla 102 milyonluk prim artışı olmasının önemli olduğunu vurgulayan Turan, “Açıkçası mevcut şartlara göre çok önemli bir artış yaşandığını düşünüyorum. Geçen yılın ilk 6 ayında poliçe adedini artırmadan yüzde 50 seviyelerinde büyümüş bir pazarda takip eden yılın aynı döneminde hem de şartların oldukça terse döndüğü bir dönemde yüzde 4 de olsa bir büyüme sağlamak bence yapısal anlamda önemli bir gösterge olarak değerlendirilmeli” dedi.
“Az önce kasko sigortaları için anlattığım şekilde trafik sigortalarındaki verilere göz attığımızda geçen yılın 3. çeyreğinden itibaren başlayan ortalama prim düşüşünü bu branşta da gözlemleyebiliriz” diyen Turan, “Zaten farklı platformlarda diğer meslektaşlarımızın da belirttiği gibi gerek piyasadan aldığımız bilgilerde gerekse yaptığımız pazar analizlerinde bazı şirketlerin muhtemelen kendi stratejik hedefleri doğrultusunda zaman zaman önemli fiyat indirimleri yaptıklarını ve fiyata oldukça duyarlı olan trafik poliçelerinde ortalama prim seviyelerinin aşağıya doğru indiğini görmekteydik. Bu da poliçe adedini yüzde 5 büyüten branşta prim artışında önceki yıla oranla çok daha düşük bir büyüme olması sonucuna neden oldu” şeklinde konuştu.
‘RAY SİGORTA KÂRLILIKTAN FERAGAT ETMEYECEK’
Ray Sigorta’nın ilk altı aylık verilerini de değerlendiren Turan, “Sektörde yaşanan gelişmelere paralel olarak Ray Sigorta da motor branşlarında geçen yılın ilk 6 ayındaki büyüme rakamlarının altında. Şirket olarak yukarıda bahsettiğimiz aşırı fiyat rekabetinden kaçınarak kârlı olduğumuz segmentlerdeki poliçe sayılarımızı arttırıyor ve geçen yıl sağladığımız hasar prim oranını koruyarak kârlı yapımızı sürdürülebilir hale getirmeye çalışıyoruz. Ortalama primlerimizi pazardaki bazı örnekler gibi düşürmeden sürdürülebilir kârlılığa yönelik bir prim seviyesini yakaladığımızı düşünüyorum” dedi.
Trafik branşında ilk 6 aylık dönemde ortalama prim seviyesini düşürmeden sektör büyümesine paralel bir büyüme oranını yakaladıklarını belirten Turan, “Trafik branşındaki prim gelişimimiz 2. çeyrekten itibaren istikrarlı bir şekilde artıyor ve ikinci yarıyılda da bu artışın devam ettiğini görüyoruz. Kaskoda ise trafik kadar olumlu bir gelişim görünmemekle beraber kârımıza en yüksek katkıyı sağlayan bu branşta rasyonel olmayan fiyat hareketlerine girmeden mevcut yapımızı koruyacağız. Yani büyüme pahasına kârlılıktan feragat etmeye hiç niyetimiz yok” diye konuştu.
‘TRAFİKTE DÜZELME SÜRECEK’
Trafik sigortasındaki kâr sorununa değinen Fahrettin Turan şu değerlendirmeyi yaptı: “Trafik branşında üretim kadar önemli bir husus da tabii ki kârlılıktır. Bu bakımdan 2011 yılında başlayan ortalama prim seviyesindeki artış trendi 2013 yılı sonunda mali tablolarda olumlu etkisini gösterdi. TSB verilerine baktığınızda yıl içinde yazılan poliçelere ait hasarların primlere oranının 2013 yılında keskin şekilde düştüğü görülüyor, hasar ihbar süreçlerinin kısalması ve teknik karşılık ayırmadaki standartların yükselmesine rağmen bu gelişme önümüzdeki dönemlerdeki mali sonuçlar için daha iyimser bir beklenti yaratıyor.”
Bununla birlikte 2013 yılının 8. ayından itibaren başlayan ve bu yılın ortalarına kadar etkisi görülen ortalama prim seviyesindeki gerilemenin sürdüğüne işaret eden Turan, “Ayrıca önceki yıllara ait özellikle bedeni hasarlardaki artış trendinin hız kesmeden devam etmesi 2014 yılı sonunda geçen yıldan iyi bir sonuç çıkmasını zorlaştıracaktır diye düşünüyorum. Bununla beraber bu yılın kalan kısmında prim seviyelerindeki bu düşüşün toparlanacağını ve özellikle mevzuatta yapılacak değişikliklerle beraber önümüzdeki birkaç yıl içinde trafik branşında pozitif sonuçların görüleceğini umuyorum” diye konuştu.
‘KÂRIN LOKOMOTİFİ KASKO’
Ray Sigorta İcra Kurulu Üyesi Fahrettin Turan kasko sigortalarıyla ilgili olarak da şunları söyledi: “Kasko branşı kârlılığa katkı anlamında 2009 yılından itibaren başlayan iyileşme trendini 2013 yıl sonunda yakaladığı 700 milyon lira üzerindeki kâr rakamı ile taçlandırmış ve artık kârlılığa en yüksek katkıyı sağlayan branşların başında gelmeye başlamıştır. Bu önemli bir değişimin göstergesi. Bununla beraber bu yıl prim tarafında yaşanan gelişmeler ve ayrıca enflasyon ile kur artışının maliyetlere yansıması ile birlikte, 2014 yılında geçen yılın üzerinde bir kâr rakamı zor görünüyor. Yine de bu yıl sonunda elde edilecek kârlılık ile yapısal olarak önemli bir noktaya gelmiş olacağız. Bundan sonrası için piyasa ihtiyaçlarına uygun olarak dizayn edilen, hem müşteriye, hem acentelere hem de sigorta şirketine değer katan, aynı zamanda anlaşılması kolay olan ürünlerin geliştirilip kaskodaki penetrasyon oranının artırılması kasko branşını bir üst seviyeye taşıyacaktır.”
‘İKİNCİ YARIDA PERFORMANS ARTACAK’
Fahrettin Turan, “İlk altı aylık veriler ışığında, gerek sektör gerek Ray Sigorta olarak 2014 yılına ilişkin sektördeki beklentileriniz ve öngörüleriniz nelerdir?” şeklindeki sorumuzu şöyle yanıtladı: “Trafik branşındaki prim büyümesinin artarak sürmesini bekliyorum. Özellikle bu yılın ortalarından başlayarak, geçen yıldan bu yana yaşanan düşüş trendinin azaldığını gözlemliyoruz, önümüzdeki 6 aylık süreçte sektörün ilk yarıya göre daha iyi bir performans göstereceğini düşünüyorum. 2014 yılında trafik prim büyümesinin ilk altı aylık oranın üzerinde gerçekleşeceğini ve yüzde 10’u aşacağını beklemekteyim. Ray Sigorta olarak biz de bu gidişata paralel olarak trafik primlerimizin yıl sonunda ilk yarının çok üzerinde bir artış sağlayacağını ve sektörün büyüme oranına paralel bir büyüme ile yılı kapatacağımızı öngörüyoruz.
‘KASKODA BÜYÜME ZOR’
Kasko branşı ise büyüme anlamında trafik branşı kadar iyi bir performans gösteremeyecek gibi görünüyor. Prim seviyelerindeki düşüş trendinin henüz terse dönmediğini gözlemlediğimiz bu branşta bu yıl sonundaki prim üretiminin önceki yılın çok üzerinde bir seviyede kapanmasını mümkün görmüyoruz. Bu gelişmeler ışığında yıl sonunda kasko üretiminin reel olarak büyümesi zor görünmekle beraber nominal olarak yüzde 3-4 civarında bir büyüme sağlama olasılığı bulunuyor. Şirket olarak biz mevcut kârlılığımızı azaltmadan, hasar prim oranımızı artırmadan ve mevcut prim seviyemizi koruyarak sektörün büyüme oranları mertebelerinde bir büyüme yakalamayı bekliyoruz.”