Gelecekte sigorta acentesi !..

BİRÇOK ülkede yeni bir kralın tahta çıkışının ardından yapılan ve aynı anda önceki kralın ölümünü duyuran ve yine yeni kralı selamlayarak devamlılığı öne süren geleneksel bir yaklaşım vardır. “Kral öldü; Kralım çok yaşa!” Görünüşte çelişkili olan bu ifade, bağımsız sigorta acenteleri için de geçerli olabilecek bir bildiri gibi durmakta.

Bağımsız acente yapıları son 20 yıldır, fintech ve insurtech gibi finans sektörünü kapsayan internet tabanlı çalışmaların etkisi altında kalıyor ve pazardaki değişikliklerle (teknoloji, iş ortamı, toplum vb.) birlikte gelişiyor. Bu nedenle uyumun sağlanması yönünde bağımsız sigorta acenteliği modelinde büyük değişiklikler yapılması ihtiyacını doğuran birkaç temel faktör vardır. Bunların arasında ilk ve en belirgin olanı teknolojidir. Teknolojinin etkisinin üzerinde toplumsal değişimler de yer alıyor. Daha sonra, iş ortamındaki çok yönlü değişiklikler, sigorta acentelerinin uyum sağlamasını veya kendi içinde ayıklanmasını gerektirecektir.

Yapay zekânın, sigorta acenteleri için en büyük değişim katalizörü olacağı kabul edilmektedir. Fiyat teklifi verme ve başvurunun alınmasından risk değerlendirilmesine ve eğitim kaynaklarına kadar oluşan otomasyon, geleneksel olarak acenteler tarafından gerçekleştirilen görevlere kadar müdahil olmakta ve tahmine dayalı analizler ve sohbet robotları artık özellikle karmaşık olmayan hayat ve hayat dışı basit ürünler için kişiselleştirilmiş sigorta sahipliliğini mümkün kılıyor. Bununla birlikte sigorta sektöründe aşağı yönde kademeli bir etkiye sahip olacak değişiklikler, sürücüsüz arabaların ve diğer nesnelerin internetinin (IoT) (sensörlerle gömülü fiziksel nesneler, yazılım ve internete bağlı diğer teknolojiler) ortaya çıkışıyla birlikte risk ve sorumluluk tüketiciden üreticiye geçecek. Kendi kendini süren otomobiller için kişisel otomobil sigortasının sorumluluk kapsamı olmayacak veya sınırlı olacaktır. Evlerdeki ve iş yerlerindeki akıllı cihazlar, esasen bireysel risk değerlendirmesi (havuzlanmış risk değerlendirmesine karşı) oluşturan gerçek zamanlı risk verileri sağlıyor olacağından konut sigortasına ilişkin kişiselleştirilmiş ürünlerin yapılması kolaylaşacaktır.

Teknolojik gelişmenin sonucu ortaya çıkan yapay zekâ ve “büyük veri”, sigorta şirketlerinin dağıtımdan sigortalamaya ve hak taleplerine kadar iş yapma biçimini değiştiriyor. Böylece, sigorta satın alma süreci önemli ölçüde daha hızlı ve daha otomatik hale gelmiş bulunmaktadır. Çoğu ülke uygulamalarında yapay zekâ artık bireysel davranışa dayalı risk profillerinin değerlendirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bunun sonucunda otomobil ve hayat sigortası gibi alanlarda neredeyse anında poliçe düzenlenmesine olanak tanınmaktadır.

Ortaya çıkarılan sigorta modelleri, geleneksel satın alma ve yenilemeden sürekli kapsamaya doğru geçiş yapıyor ve kullanıcıların yaşam tarzlarına dinamik bir şekilde uyum sağlıyor. Artık, çoğu kişisel ve küçük işletme sigortası ürünü için geleneksel sigortalama yöntemleri geçerliliğini yitiriyor.

Tahmine dayalı modeller ve derin öğrenmeyi de içeren otomasyon ve yapay zekâ, sigortalama sürecini yalnızca birkaç saniyeye kadar hızlandırdı. Bu, teknolojilerin sigorta şirketlerinin teknoloji yığınlarına entegre edilmesi ve sağlayıcılar aracılığıyla dahili ve kapsamlı harici verilerin kullanılmasıyla elde edilir. Anlaşmalı kurumlar, reasürörler ve distribütörler de dahil olmak üzere çeşitli kaynaklardan toplanan veriler, proaktif olarak müşterilere özel sigorta paketleri sunulmakta ve kolayca belirlenen fiyatlama yöntemiyle bireysel risk profillerine ulaşılmaktadır. Artık, bir sigorta acentesinin sigortalama verilerini toplamasına, incelemesine, özetlemesine ve sunmasına giderek daha az ihtiyaç duyulacağı beklentisi oluşmaktadır.

Çoğu sigorta acentesi için artık kilit bir rol olmayan hasar yönetimi, giderek daha fazla algoritmalar tarafından yönetilecek ve insan katılımının gerekliliğini azaltacaktır.