2040 yılına kadar oto sigortaları %60 küçülecek

Danışmanlık firması KPMG’ye göre oto sigortalarının önümüzdeki dönemde ciddi bir şekilde küçülmesi bekleniyor. Şirket tarafından yayınlanan “Değişim Pazarı: Sürücüsüz Araç Dönemi” raporuna göre önümüzde 25 yıl içinde oto sigortaları %60 oranında kadar küçülebilir. Ancak, bu durum sigorta şirketlerine sanıldığı kadar zarar vermeyebilir.
Önümüzdeki 25 yıl içinde oto sigortalarının küçülmesinin yanında, büyük ölçüde daha güvenli olan yeni otonom araçların kullanılması nedeniyle araba kazaları ve ölümlü kazalar da ciddi ölçüde azalacak. On-demand araç hizmetlerindeki ve sürücüsüz araçlardaki artış, tabii olarak oto sigortalarına olan gereksinimi de azaltacak.

YENİ TEKNOLOJİLERLE KAZA FREKANSI %80 DÜŞECEK
KPMG’nin raporuna göre, 2040 yılında kaza frenkasının %80 seviyesinde düşmesi bekleniyor. Bunun nedeni olarak araçların çok daha güvenli olması ve sürücüye ihtiyaç kalmaması gösteriliyor.
Gelişmelerin başka bir boyutu da yeni araçların ve parçalarının çok daha pahalı olması nedeniyle kaza başı masrafın ciddi şekilde yükselmesi. Neyse ki bu durum, kaza frekansındaki düşüş ile dengelenecek ve ödenen hasar ve primler düşecek. Rapora göre gerçekleşen trafik kazalarının %90’ı sürücü kaynaklı.
Hasar frekansları ve şiddeti hakkındaki öngörüler ışığında, ABD şahsi oto sigortalarında 2040 yılına gelindiğinde 50 milyar dolardan daha az teminat verilmesi bekleniyor. Günümüzde bu rakam 125 milyar dolar. Raporda, aynı zamanda, güvenli araçların piyasaya sunulmasıyla ortaya çıkan hasar frekanslarındaki düşüş trendinin, on-demand ve araç paylaşma servislerinin artmasıyla daha da hız kazanacağı belirtiliyor. Ancak, bu gelişim Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde daha fazla zaman alabilir.

OTO SİGORTALARINDA DÖNÜŞÜM BAŞLIYOR
KPMG Aktüer ve Sigorta Riskleri uzmanı Jerry Albright, sürücüsüz araçların oto sigortaları branşını tamamen değiştireceğini ve bu değişimin günümüzde çoktan başladığını söylüyor.
Albright, sektördeki dönüşümle ilgili olarak şunları kaydetti: “Sigorta altyapıları, müşteri ilişkileri ve düzenleyici kanunlarda yeni bir dönem başlayacak. Araçların risk profili her geçen gün değişirken, hasarların azalması oto sigortalarını da küçültecek ve bu şirketleri konsolidasyona itecek. Bu dönemde yeni oyuncuların piyasaya girmesini ve dağıtım kanallarında ciddi değişim yaşanmasını bekliyoruz.
Oto sigortaları piyasası, insan hatalarını azaltan trafikte sürüç asistanı ve şerit değiştirme uyarısı gibi kaza-engelleme özelliklerinin popülaritesinin artması ile dönüşümü hissetmeye çoktan başladı.”  Sigorta sektörü tarafından desteklenen ABD Yol Güvenliği Sigorta Enstitüsü  Başkan Yardımcısı ve Araştırma Başkanı David Zuby, kaza engelleme teknolojileriyle donatılmış araçlarda, sigortacılar tarafından ödenen hasarların %7 ila %15 arası azaldığın söylüyor. Zuby’ye göre araçlarındaki bu tarz otomasyon uygulamaları ödenen hasarı ciddi seviyede azaltabilir.

İLGİNÇ TREND: KAZALAR AZALIRKEN HASAR ARTIYOR
ABD Sigorta Araştırma Konseyi’nin (IRC) raporu da oto sigortalarında ilginç bir trendi göz önüne seriyor. Rapora göre ABD’de 2005 yılından 2013 yılına kadar bedeni hasar frekansının %14.5 düştüğü görülüyor. Diğer yandan, trafik kazalarında oluşan hasar miktarı ise %30 artmış durumda. KPMG’ye göre ortalama 14 bin dolar olan ortalama ödenen hasar, 2040 yılında 35 bin dolara kadar çıkabilir. Ancak, hasar miktarındaki artış, kaza oranlarının azalması nedeniyle düşen hasar miktarını dengeleyecek kadar yüksek değil.
PwC ortağı Tom Journal, bir sigorta dergisi ile yaptığı röportajda şunları söylüyor: “Sigorta şirketleri, primlerin yerinde sayıp, hasar frenkansının azalması ile kısa dönemde büyük kâr elde edecek. Ancak bu durum kalıcı olmayacak ve bu nedenle sigorta şirketleri başka branşlara kaymak durumda kalacak.”

SİGORTA ŞİRKETLERİ NASIL TEPKİ VERECEK?
Oto sigortalarının kârlılıkta uzun süredir iyi sonuçlar elde edemediği açık. Bu sebeple sigorta şirketlerinin zaten normal bir piyasa düzeninde de çok fazla kâr etmedikleri bir branşta fiyat kırma imkânları da bulunmuyor. Sürücüsüz ve sürüş destekli araçların artmasıyla birlikte oto sigortalarında iş modellerinin tamamen altüst olması bekleniyor.

KPMG, sigorta şirketlerinin alması gereken önlemleri şöyle sıralıyor:

Konsolidasyon: Büyük sigorta şirketlerinin başka platformlarda da varlık gösterebilmesi için birleşme fırsatlarını yoklaması gerekiyor.

Çeşitlendirmek: Şirketlerin, bireysel ve oto sigorta platformlarının dışında başka platformlarda faaliyet göstermeye başlaması, şirketler için potansiyel felaketleri engelleyebilir.

İnovasyon: Siber riskler gibi yeni risk alanlarının ortaya çıkmasıyla beraber, şirketler bu alanlardaki müşteri ihtiyacını karşılayacak yeni ürünler geliştirmeli.

İşbirliği: Sigortanın araç fiyatına dahil edimesi gibi yeni iş modellerinin oluşturulması için sektör dışındaki şirketlerle işbirliği yapma fırsatları göz önünde bulundurulmalı.

Yorum yazın