Volkswagen skandalı sigortacılara milyarlarca dolara mâl olacak

Dünyanın en büyük araba üreticisi Volkwagen’ın başındaki emisyon skandalı, aslında şirketin kendi yarattığı bir skandal. Skandalın ortaya çıkmasını izleyen sadece birkaç gün içinde Volkswagen hisseleri çakıldı. Bunu toplu davalar, araçların geri çağrılması, ABD Adalet Bakanlığı tarafından başlatılan araştırma, milyarlarca dolar cezalar ve şirketin CEO’su Martin Winterkorn’un istifası takip etti.
Eğer Volkswagen’ın ABD dışındaki ülkelerde de sattığı araçlarda oynama yaptığı ortaya çıkarsa ya da bu skandal başka firmaları etkilerse, problem çok daha vahim bir hal alabilir. Olayın telafi edilmesi için araba devi 6.5 milyar dolar ödenek ayırdı. Ancak gerçek hasar, geri çağırma masrafları, marka değerinin düşmesi, kaçırılan satışlar, cezalar ve açılan davalar nedeniyle şirketin tahminlerini misliyle aşabilir. Çeşitli kaynaklarda şirketin kaybının 80 milyar dolara ulaşabileceği söyleniyor.

SİGORTA ŞİRKETLERİ YÜKLÜ ÖDEME YAPACAK
Şirketin yarattığı sansasyon büyümeye devam ederken, bu skandalın sigorta şirketlerine de etkisi büyük olacak. Özellikle, yönetici sorumluluk sigortaları yapan şirketler zorlanacak. Konunun ABD dışına sıçraması ise sigorta kanadını daha da zor durumda bırakabilir.
Yönetici sorumluluk sigortaları, yönetici ve direktörlerin verdiği kararlardan meydana gelen hasarı karşılıyor. Volkswagen yüzlerce milyonluk sorumluluk sigortası anlaşmaları yaptığı için, emisyon skandalının küresel sigorta şirketlerine büyük darbe vuracağı tahmin ediliyor. Koreli araştırma şirketi KIRI’nin raporuna göre, Volkswagen ile sorumluluk sigortası anlaşması yapan şirketlerin başında AIG, ACE, Zurich ve Allianz geliyor. Rapora göre bu şirketlerin dahil olduğu toplam 12 şirket Volkswagen’ın zararlarını karşılayacak. Raporda KIRI araştırmacısı Chae Won-young, ödenen miktarın, şirkete açılacak davalara göre değişeceğini belirtiyor. Won-young şunları söylüyor: “Zurich gibi büyük sigorta şirketleri, tazminat talepleri nedeniyle diğer şirketlere oranla daha fazla ödeme yapacak. Şu an ABD’nin 10’dan fazla eyaletinde toplam 34 federal dava açılmış durumda. Kanada’dan da açılan davalar bulunuyor. ABD’de açılan davalarda, müşteriler, yeşil dizel araçlar için daha fazla ücret ödediklerini, aynı zamanda skandal nedeniyle araç satış fiyatlarının da düştüğünü belirtiyorlar.”

TÜM ZARARI SİGORTACILAR KARŞILAMAYACAK
Sigortacılar ve brokerler sektör geleneği olarak Volkswagen’a özel olan bilgileri paylaşmak istemese de, bu büyüklükteki birinci sınıf Alman imalatçıların her yıl 550 milyon dolarlık yönetici sorumluluk sigortası anlaşmaları yaptıkları belirtiliyor. Bu anlaşma, Volkswagen hissedarlarının, şirket yöneticilerine açacakları davalardan (şirketin hisse değerinin %30’a kadar düşmesi nedeniyle) gelecek tazminatı, hukuki masrafları kapsıyor. Sektör uzmanlarının söylediğine göre ödenen miktar çok sayıda sigortacı ve reasürör tarafından paylaşılıyor. Ancak, sigorta anlaşmasındaki limit geçildikten sonra Volkswagen tek başına kalacak.

3. ÇEYREKTE VOLKSWAGEN 4 MİLYAR DOLAR ZARAR ETTİ
Volkswagen tarafından yapılan açıklamada, şirketin 15 yıl sonra ilk defa bir çeyrekte zararla karşı karşıya kaldığı belirtildi. Volkswagen, geçen sene aynı dönemlerde kaydettiği 3.5 milyar dolar kâra karşılık, bu sene emisyon skandalı yüzünden üçüncü çeyrekte 4 milyar dolar zarar etti. Volkswagen, analitik uzmanlarının tahminlerine göre 20 milyar dolar ile 80 milyar dolar arasında değişebileceği tahmin edilen bir kayba hazırlanıyor. Firma için teselli ise VW hisselerinin %3.3 artarak 120 dolara ulaşması oldu. Ancak skandalı ortaya çıkması ile bugüne kadar geçen sürede Volkswagen’ın kaybının 23 milyar dolar civarında olduğu tahmin ediliyor.

ARAÇLARIN EMİSYON DEĞERLERİ DÜŞÜK GÖSTERİLDİ
Volkswagen araçlarına yüklediği programların, emisyon testi sırasında dizel motorun işleyişini değiştirerek emisyon değerlerini düşük gösterdiğinin anlaşılmasından sonra ABD Adalet Bakanlığı şirket hakkında soruşturma başlattı. Almanya ve Fransa’da da soruşturmalar sürüyor.

Yorum yazın