Sektör çerez (cookie) yönetimi konusunda hızlıca aksiyon almalı

 Sektör çerez (cookie) yönetimi konusunda hızlıca aksiyon almalı

“Pazarlama ve geniş kitlelere ulaşmak için sektörde yoğun çaba var. Şirketlere, web sitelerinde toplanan çerezlerle ilgili regülasyonlara uyumlu, kullanıcıyı yormayan ve hızlıca entegre edilen bir araç sağlıyoruz” diyen Efilli’nın kurucu ortağı Ercan Gümüş, sektörün tercih ettiği çerez yönetim aracı olmayı hedeflediklerini iletti.

İnternet kullanımının artmasıyla birlikte, ziyaret ettiğimiz web sitelerinde oluşan kişisel verilerin kullanımı ve güvenliği konusu da büyük önem kazanmaya başladı. Verinin çok değerli olduğu ve yoğun kullanıldığı sigorta sektörü için de durum aynı. Özellikle çerez (cookie) yönetim araçları bu açıdan çok önemli bir rol oynuyor. Bu ayki konuğum, çerez yönetim konusuna odaklanan Efilli girişiminin kurucu ortağı Ercan Gümüş. Çerez yönetimi kavramının önemi, sundukları değer önerisi ve sigorta sektörüne yönelik hedefleri üzerine keyifli bir sohbet yaptık.

Öncelikle, Efilli kurucu ekibi olarak yola çıkış hikayenizi kısaca dinlemek isterim.

Efilli’yi 2019 yılında bir veri yönetim şirketi olarak kurduk. Pazarlama stratejisi üzerine çalıştığımız sıralarda, uzun zamandır tanıştığım ve dijital pazarlama alanında uzman olan Şefik Özcan’ı ekibimize kattık. Kendisi bankalar, operatörler ve holdinglerden oluşan müşteri kitlesinden yeni bir ihtiyaç hakkında duyumlar almaya başlamıştı. O ihtiyaç da çerez yönetimiydi. Birçok kurumsal firma, Türkiye’de çerez yönetimi alanında yerli bir ürün bulunmadığından ve hukuk ekiplerinin bu konuda ekipleri uyardığından bahsediyordu. Böylelikle ürünümüzü pivot ettik ve Türkiye’nin ilk çerez yönetim aracını geliştirdik. 2020 yılında hazır olan ürünümüzü 2021 yılının Mart ayında canlıya aldık. Web sitemizi yenilememizden 3 saat sonra, ilk müşterimiz olan İpragaz form doldurdu ve böylece başlamış olduk.

Efilli olarak sunduğunuz çözümleri ve değer önerinizi kısaca anlatır mısın?

Efilli, bir çerez yönetim aracı. Ziyaretçileri web sitelerindeki çerezlerle ilgili bilgilendirmeyi ve her biri için KVKK (Kişisel Verilerin Korunması Kanunu), GDPR (Genel Veri Koruma Tüzüğü) gibi regülasyonlar kapsamında açık rıza alınmasını sağlıyor. Tek satırlık bir Javascript koduyla web sitelerine entegre olan ve tasarımı tamamen kişiselleştirilebilen Efilli, alınan her bir çerezin onay verisini panelde logluyor ve böylece veri sorumlularının bu alandaki hukuki zorunluluklarını yerine getirmelerini sağlıyor.

Veri kullanımının önemi, değeri ve uygulama alanı artarken, bir taraftan da kişisel verilerin korunmasına yönelik yasal düzenlemeler sıkılaşıyor. Çerez (cookie) yönetim çözümleri, bu resmin neresinde?

Dediğiniz gibi, gün geçtikçe artan veri paylaşımımızla birlikte bu verinin güvenliği de hepimiz için önemli. “Çerez” dediğimiz küçük veri paketleri çok masum görünseler de, web sitelerinde sergilediğimiz hareketlerden, incelediğimiz ürünlere birçok konuda bizlerle ilgili bilgiler içeriyor ve bunları üçüncü parti uygulamalarla paylaşıyorlar. Daha sonra girdiğimiz tüm web sitelerinde, bir önceki ziyaretimize ilişkin reklamlar görüyor, mailler alıyoruz. Kısacası web sitesini kapattıktan sonra istemesek bile o siteyle olan bağımız devam ediyor. Dünya’nın birçok bölgesinde hukuki otoriteler de buna yönelik düzenlemeler yapıyorlar.

Peki ülkemizdeki durum ne? Neden Efilli’ye ihtiyaç duyuyor şirketler?

Türkiye’de 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, her alanda paylaştığımız verileri korumaya yönelik düzenlemeleri içeriyor. Bu nedenle kullanıcı verisi toplayan her şirket, öncelikle bu kanuna uyum sağlamakla yükümlü. Hukuk dünyasında çerezlerin kişisel veri olduğu kabul edilmiş durumda. Bundan hareketle, çerez toplanan her bir web sitesi de bu toplama ve işlemeyi KVKK’ya uyumlu olarak yapmakla yükümlü. Ayrıca yine aynı kanunda bahsedildiği üzere her bir kişisel veri (yani çerez) için de “açık rıza” almak durumunda. Açık rızanın temel şartlarına göre, işlenen her veri hakkında kullanıcılar kendi anlayacakları şekilde bilgilendirilmeli ve özgür iradesi alınmalı. Bu da her bir çerez veya en azından çerez kategorisine ilişkin kullanıcının tek tek izninin alınması şartını doğuruyor. Son olarak alınan onayların bir şekilde saklanması gerekiyor ki, bir kişi veya kurum alınan onayı sorguladığında kanıt gösterilebilsin.

Bu alandaki cezai yaptırımlar ne kadar ağır?

Daha olgun bir pazar olan Avrupa’da çerezlerin yanlış kullanımına ilişkin kesilen cezalar 2 milyar Euro’yu buldu. Ülkemizde ise geçtiğimiz yıldan bu yana 2 e-ticaret sitesi, 1 otomotiv şirketi ve 1 banka ile çerez yönetimine yönelik cezalar yaklaşık 100 milyon liraya ulaştı. Son olarak bu yılın Ocak ayında yayımlanan Çerez Uygulamaları Hakkında Rehber Taslağı ile KVKK da bu alanda önlemlerini sıkılaştırmış oldu. Tam bu noktada hem kişiselleştirmeyi, hem kategorilendirmeyi hem de loglamayı bir arada sağlayan Efilli olarak şirketlerin yardımına koşuyoruz. Şu anda binin üzerinde domainde, günde yaklaşık 20 milyon kişinin çerezlerini yönetmelerini sağlıyoruz.

Hedef müşteri segmentiniz nedir? Odaklandığınız sektörler hangileri?

Konu veri olunca, her sektör hedef kitlemize giriyor. Bir şekilde pazarlama çalışması yapan her web sitesinin çerez yönetim aracına ihtiyacı var. KVKK’daki düzenlemeler, Çerez Uygulamaları Hakkında Rehber Taslağı ve kesilen cezalarla birlikte çerez yönetimi alanındaki farkındalık da giderek arttı. En hızlı aksiyon alan ve müşterilerimiz arasına katılan kurumlar arasında ise öncelikle en çok veriyi toplayan e-ticaret ve perakende web siteleri, holdingler ve kurumsal hizmet veren şirketler yer alıyor.

Sigortacılıkta veri kullanımı çok kritik öneme sahip ve yoğun regülasyona tabi bir sektör. Hem yasal mevzuata uygunluk hem de operasyonel ihtiyaçları karşılama adına sektör oyuncularına tavsiyeleriniz neler?

Sigorta sektöründe rekabete bağlı olarak pazarlama çalışmaları oldukça yoğun. Şirketler daha geniş kitlelere ulaşmak için birçok üçüncü parti araçtan hizmet alıyorlar. Bu nedenle web sitelerinde toplanan çerezlerle ilgili her segmentten müşterinin rahatlıkla kullanabileceği, regülasyonlara uyum sağlarken kullanıcıyı yormayacak bir araç kullanımı da şart. Mevcut duruma bakıldığında müşteri kitlesinin genişliği sebebiyle hızlıca aksiyon alması gereken sektörlerden birisi de sigortacılık. Şirketler Efilli’yi yalnızca birkaç gün içinde kullanıma hazır hale getirerek bir an önce çerez yönetimine başlayabilir ve hukuki sorumluluklarını yerine getirebilirler. Hedefimiz, çerez yönetim aracı olarak, sigorta sektöründeki paydaşların tercih ettiği hizmet sağlayıcısı haline gelmek.

İlginizi Çekebilir