Kırmızı perde aralanıyor: ÇİN HALK CUMHURİYETİ

1.4 milyar vatandaşı ile Avrupa’nın toplam nüfusunun neredeyse iki katı olan Çin, son dönemde küresel trendlere uygun olarak değişen ekonomik politikaları ve mevzuatta yapılmaya başlanan değişiklikler sayesinde sigorta şirketleri için önemli bir fırsat kapısı. Sunduğu büyük fırsatların yanı sıra dünyanın en karışık pazarlarından biri olan Çin yeni oyuncular için büyük zorluklar da barındırıyor. Sigorta şirketlerinin bu karışık ortamda başarılı olmaları için sadece iyi bir büyüme stratejisi izlemeleri çoğu zaman yeterli olmuyor. Zorlu piyasa dinamiklerinin anlaşılması, analiz edilmesi, kaotik ve dolaylı pazar kurallarının özümsenmesi gerekiyor.

BÜYÜK ÇİN İSTİLASI
Çin sigorta sektörü, ülkenin endüstrisinin getirdiği statik ve dinamik faktörlerle büyük bir büyüme vaat ediyor. Statik faktörler arasında düşük penetrasyon, düşük yoğunluk ve yüksek nüfus bulunuyor. Dinamik faktörler ise hızlı ekonomik gelişme, hızlanan sosyal reformlar ve ekonomik büyüme hedefli devlet politikasından oluşuyor.
Sigorta sektörünün hızı ve büyüklüğünü belirleyen nihai etken, gelecekte yapılması beklenen düzenleyici reformlar. Liberal ekonomilere göre daha kapalı durumda bulunan Çin pazarının dünyaya açılış sürecini hızlandırması bekleniyor. Önceki dönemde yüzde 30-40 gibi ciddi büyüme rakamları kaydeden sigorta sektörünün, birleşme ve devralma operasyonlarının artması ve pazarın konsolide olması ile 2014-2015 döneminde yüzde 15 seviyesinde artması bekleniyor. Muazzam potansiyeline rağmen sektör dinamiklerinin karışıklığı Çin’in dünyanın devi olması için aşması gereken en büyük engel olarak gözüküyor.

ÇİN SİGORTA SEKTÖRÜNÜN ÖNEMLİ BAŞLIKLARI:

KAFA KARIŞTIRAN YASALAR
Endüstri hakkındaki düzenlemeler ve çeşitli hükümet teşvikleri büyümeyi sırtlarken, yerel ve yabancı sigortacılar için en büyük sorunu teşkil ediyor. Çin hükümeti ve Çin Sigorta Düzenleme Kurulu (CIRC) reformlarla yerel sigorta pazarını yerel ve yabancı oyuncular için modernleştirmeye ve daha da geliştirmeye istekli ve kararlı bir şekilde devam ediyor. Tüm bu desteğe rağmen, sigorta sektörü yasalarının ve uygulamalarının karışıklığı ve yerel şirketleri koruyucu yapısı nedeniyle yabancı şirketler zorlanmaya devam ediyor.

ÜÇ BÜYÜKLER
Çin sigorta sektörü hayat ve hayat dışı sektörlerde üç oyuncu üzerinde yoğunlaşıyor (En büyük üç şirket hayatta yüzde 54, hayat dışında ise yüzde 65 paya sahip). Yabancı sigorta şirketlerinin pazar payı ise hâlâ düşük seviyelerde seyrediyor ve hızlı bir artış gösteremiyor.
MOTOR EGEMENLİĞİ
Çin hayat dışı sigorta pazarı toplam prim üretiminde yüzde 70’in üzerinde payı olan motor branşı ile dengesiz bir profil oluşturuyor.

İNGİLİZ ÜSTÜNLÜĞÜ
Çin sigorta sektöründe yabancı oyuncuların sayısı artıyor. Diğer bölgelerin aksine Çin’de Avrupalı sigorta şirketleri yabancı şirketler arasında en büyük paya ve ağırlığa sahip bulunuyor. 2013 rakamlarına göre Avrupalı paydaşlar yabancılara ait toplam hayat primlerinin yüzde 51’ini, hayat dışında ise yüzde 38’ini elinde bulunduruyor.

DEV ŞİRKETLER
Çin’in sadece nüfusu ve büyüklüğü, daha emekleme döneminde olan sigorta sektörünün dünyanın sayılı sektörleri arasına girmesine izin veriyor. Çin sigorta sektörü liderlerinin 500 binin üzerinde olan acente sayıları dudak uçuklatıyor.

SİGORTADA DÜNYANIN DÖRDÜNCÜ BÜYÜĞÜ
Ağustos 2013 sonu itibarıyla Çin sigorta sektörünün toplam sermayesi 7 trilyon 900 milyar RMB’ye (yaklaşık 956 milyar euro) ve sektör özvarlığı 844 milyar RMB’ye (yaklaşık 102 milyar euro) ulaştı. Bu rakamlarla birlikte 165 sigorta şirketi ve 7 reasürörün faaliyet gösterdiği Çin sigorta sektörü, dünya sigortaları piyasaları arasında dördüncü sırada yer alıyor. 245.5 milyar dolar toplam prim üretiminin yüzde 42.42’lik bölümü ise hayat branşından geliyor.
Elementer branşta 41’i yerli, 21’i de yabancı olmak üzere 62 şirket faaliyet gösteriyor. Pazar payı açısından en büyük 3 şirket (PICC-yüzde 35 ile PICC, Ping An-yüzde 18 ve CPIC-yüzde 13) toplam primlerin yüzde 66’sını, kalan 59 şirket ise yüzde 34’ünü alıyor. Hayat branşında ise piyasa lideri olan China Life’ı Ping An Life ve New China Life şirketleri takip ediyor.
Genel toplam prim üretiminde China Life 51.1 milyar dolarla piyasanın en büyük şirketi konumunda bulunuyor. Ping An ise 33.8 milyar dolarla ikinci sırada yer alıyor. Piyasa değeri olarak incelendiğinde ise China Life, 95.9 milyar dolarla dünyanın en değerli sigorta şirketi olurken,
Ping An 61.1 milyar dolarla üçüncü sırada yer alıyor.

Yorum yazın