Hasar durumunda izlenecek yol…
“Sigortanız var ama hasar gerçekleştiğinde ne yapmanız gerekir?” diye bir soru ile karşılaştığında eminim birçok kişi ne yapacağını bilmiyor. Bunu geçtiğimiz hafta bir arkadaşımın aracının hasarı için, ikamet ettiğim şehrin sanayi sitesine gittiğimde çok net gördüm. Arkadaşımı beklerken, kaportacının önüne hasarlı bir araç yanaştı. Araçtan inen kişiye sorulan ilk soru kazada kimin kusurlu olduğuydu. Kusurun kendisinde olduğunu söyleyen kişiye ikinci soru “Kaskonuz var mı?” oldu. Aracının kaskosu olduğunu söyleyen kişinin, poliçesinin teminatları konusunda bilgisi olmadığı ve nasıl bir yol izleyeceğini bilmediğini verdiği cevaplardan anladık. Sonrasında ben de düşündüm. Ben biliyor muydum? Hayır. Mutlaka benim gibi birçok kişi vardır. Hatta birçokları sahip olduğu diğer poliçelerin faydalarını ve başına gelebilecek bir olumsuzluk durumda nasıl bir yol izleyeceğini bilmiyor.
Hazine Müsteşarlığı’nın sektörün 2017 yılı verilerini kısa süre önce paylaşmış ve ben de yazmıştım. Hatırlatmak gerekirse söz konusu verilere göre 2017 yılında ülkemizde düzenlenen toplam poliçe sayısı 62 milyon 605 bin 519 adet, akdedilen sözleşme sayısı ise 101 milyon 890 bin 321 adet. Milyonlarca poliçe içinde hasarla karşılaşmayan birçok poliçe sahibinin olası bir hasar durumunda izleyeceği yolu bilmemesi normal bir durum. Bunda en önemli etken tabii ki hasarla karşılaşılmadıkça artan unutkanlıktır. Bu unutkanlığı gidermek için bazı şirketlerin sosyal medya aracılığı ile bilgilendirme yaptığını görmek ise önemli. Evet, herhangi bir hasar durumunda izlenecek yol hasarın poliçeyi düzenleyen sigorta şirketine ihbar edilmesi ile başlıyor.
İhbar anında ise istenen bilgiler sırasıyla:
1- Poliçe numarası,
2- Sigortalı / Mağdur isim ve / veya unvanı,
3- Hasar tarihi,
4- Hasar yeri,
5- Hasarın oluş şekli,
6- Tahmini hasar bedeli,
7-Ekspertiz yapılacak yerin açık adresi ve şirket yetkilisinin irtibata geçeceği kişinin irtibat bilgileri.
Tabii ki poliçemizi iyi okumamız ve teminatlarımızı bilmemiz ise en önemlisi.
Öte yandan birçok kez yazdığım gibi, sigortacılığın değişmesi gerektiğine vurgu yapan bir habere daha denk geldim. İspanyol sigorta şirketi Mapfre’nin CEO’su Antonio Huertas’ın, ülkesinde geçen hafta düzenlenen bir etkinlikte yaptığı konuşmadaki şu ifadeler önemli: “Şirketler ve geleneksel brokerler değişmeli. Ayrıca, yeni tehditlerin ortaya çıktığı bir dünyada mutlaka yeni sigorta kavramları yaratılmalı.”