Gökkuşaği milleti: Güney Afrika

Sigorta sektörü Güney Afrika finansal sisteminin en önemli parçalarından biri. Ülkedeki sigorta sektörünün varlıkları, finans sektöründeki toplam varlıkların %23’üne denk geliyor. Prim üretiminin GSYİH’ye payı ise %14. Ülkede 78 hayat, 87 hayat dışı sigorta şirketi, bunun yanında 6 reasürör bulunuyor. 2014 yılında neredeyse 40 milyar dolar prim üreten hayat sigortası şirketleri arasında en büyük 5 şirket pazarın %73’ünü elinde bulunduruyor. Hayat dışında ise sektör daha az yoğunlaşmış durumda. Hayat dışında prim üretimi ise geçen yıl 9.3 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti.
Güney Afrika’da sigorta sektörü çok sayıda aracı şirkete de ev sahipliği yapıyor. 2014 yılının rakamlarına göre sigorta sektöründeki aracı şirketlerin sayısı 11 binin üzerinde.

SEKTÖR GÜÇLÜ OYUNCULARIN ELİNDE
Güney Afrika’nın oldukça kümelenmiş haldeki hayat branşında en büyük 10 şirket pazarın % 88’ini temsil ediyor. Ülkenin en büyük hayat sigortası şirketi olan Old Mutual Güney Afrika, tek başına pazarın %22’sine hakim konumda. Ölçek ekonomilerinin ve fiyatlandırma gücünün yardımıyla büyük şirketler, küçük şirketlerin karşısında büyük bir rekabet avantajına sahip.
Hayat dışı sigorta sektörü ise hayat kadar kümeleşmiş durumda değil. Bu tarafta, en büyük 5 şirket toplam hayat dışı prim üretiminin %44’ünü gerçekleştiriyor. Hayat dışı branşlarında 87 sigorta şirketi hizmet veriyor. Yerel şirketlerin çoğunlukta olduğu sektörde, küresel grupların iştirakları, yerel kooperatif ve mütüel sigorta şirketleri de bulunuyor. Güney Afrika sigorta sektöründe prim üretimide son 5 yılda büyük artış gösterdi. Bu büyüme kredi sigortaları, altyapı projeleri, risklerin tekrardan fiyatlandırılması ve ticari sigortaların artışından kaynaklanıyor.
Güney Afrika, gelişmiş sigorta sektörlerine benzer bir şekilde, hayat branşı, hayat dışı branşını geride bırakıyor. Ülkede hayat branşında üretilen prim, toplam prim üretiminin %80’ine denk geliyor. En yaygın tasarruf yöntemi olan hayat sigortaları bölgede oldukça popüler. Büyük ve dayanıklı şirketler tarafından, çok çeşitli ve her bütçeye uygun hayat sigortası ürünleri sunuluyor. Bu yıl kurdaki değişimler nedeniyle dolar bazında prim üretiminde düşüş beklense de, yerel kura göre hayat sigortalarının %6.4 büyümesi bekleniyor.

BÜYÜME DEVAM EDECEK
Hükümet tarafından sağlık hizmetlerine yapılan yüksek miktarda yatırımları takiben yükselen yaşam ortalaması nedeniyle ülkede hayat branşının hızlı olarak büyümesi bekleniyor. Bu büyümenin önündeki potansiyel engel ülkedeki düşük ortalama gelir seviyesi. Araştırmalara göre, ülkedeki yıllık büyümenin yerel kur bazında ortalama %7.6 bandında gerçekleşmesi ve hayat dışı branşının büyümesini geride bırakması ekleniyor. Bu büyüme ile ülkede hayat sigortalarının payı daha da yükselecek. Ülke içindeki payı her ne kadar düşük olsa da Güney Afrika’da hayat dışı sigortalar da oldukça gelişmiş durumda. Ülkemize paralel olarak trafik sigortalarının ağır bastığı hayat dışı branşında sigorta şirketleri sigortasız araç sayısının yüksek ve güvenlik önlemlerinin düşük olması nedeniyle yüksek hasarları karşılamak zorunda kalıyor ve bu nedenle sermaye açısından zorlanıyor.
Yerel para birimindeki dalgalanmalar dolar tabanında büyümeyi kısıtlasa da, Güney Afrika’nın hayat ve hayat dışı sigorta pazarlarının orta ve uzun dönemde istikrarlı bir şekilde büyümeye devam etmesi bekleniyor. Bu büyüme hane başına düşen ortalama gelirin artması ve işsizlik seviyesinin azalması tarafından da ciddi oranda destekleniyor. Ülkenin segmentlere ayrılmış ve rekabetçi olan sigorta pazarında ise, özellikle güçlenmekte olan küçük ve orta boyutlu sigorta şirketleri arasında konsolidasyon hareketlerinin artması bekleniyor.

MÜŞTERİ ODAKLI BÜYÜME
Afrika tedrici olarak daha parlak bir geleceğe emin adımlarla ilerliyor. Sahra altı Afrika ülkeleri yüksek büyüme rakamları kaydediyor. Güney Afrika’daki ekonomik büyümenin üzerindeki baskı yerel sigorta şirketlerini  etkilese de, diğer pazarlar hızlı bir şekilde büyüyor.  2014 yılında petrol fiyatlarının düşmesi ile rahat nefes alan ülkelerde endüstrinin büyümesi, yüksek enerji ihtiyacı ve güç kesintileri nedeniyle sekteye uğruyor. Bunun yanında, sigorta şirketleri sürekli değişen düzenlemelere uyum sağlamak için şirketlerinin kapasitesini artırıyor. Ülkede çoğu sigorta şirketinin CEO’su müşteri odaklılık çerçevesinde şirketlerini yeniliyor. Müşterilerin ihtiyaçlarına cevap verebilen ve müşterilerinin durumuna uygun ürün oluşturabilen şirketler rekabette bir adım öne geçiyor.

SAYILARLA GÜNEY AFRİKA
Nüfus: 52 milyon
GSYİH: 350 milyar dolar
Kişi Başı GSYİH: 6 bin 450 dolar
Kişi Başı Prim: 925 dolar
Dünya Sigorta Pazarındaki Payı: 1.03
Prim Üretimi: 50 milyar dolar
Hayat: 40 milyar dolar
Hayat Dışı: 10 milyar dolar
Sigortacılığın GSYİH’deki Payı: %14
Hayat: %11.3
Hayat Dışı: %2.7

Yorum yazın