Geleceğin sigorta ekosistemlerine ne kadar hazırsınız?
Sigortacılık sektöründe ekosistemlerin ilk örneklerinin görülmeye başladığını belirten EY Türkiye Denetim Bölümü Şirket Ortağı Tolga Özdemir, “Sektörde herkesten önce harekete geçen ve bu ekosistemleri benimseyenler, bizlere hem kısa vadeli değer yaratmada hem de uzun vadede başarıyı yakalamada işe yarayacak değerli ipuçları sunuyor” dedi.
Sigorta şirketleri için başarılı olmanın yolu, odaklanma ve esnekliğin yanı sıra müşteri odaklı yaklaşım ile net stratejiden geçiyor.
Sigortacılık sektöründe ekosistemlerin ilk örneklerinin görülmeye başladığını ifade eden EY Türkiye Denetim Bölümü Şirket Ortağı Tolga Özdemir, “Sektörde herkesten önce harekete geçen ve bu ekosistemleri benimseyenler, bizlere hem kısa vadeli değer yaratmada hem de uzun vadede başarıyı yakalamada işe yarayacak değerli ipuçları sunuyor” dedi. Özdemir, açıklamasına şöyle devam etti: “Sigortacılık sektöründe ekosistemlere baktığımızda başarılı örneklerin tümünün bazı ortak özelliklere sahip olduklarını görüyoruz: Her şeyden önce son derece müşteri odaklılar. Net bir vizyon tanımlamış durumdalar. Doğru yetenekleri kullanabiliyor ve yaygın risklerden kaçınıyorlar. Performansın en doğru biçimde ölçülmesini ve izlenmesini sağlayacak metrikleri ustalıkla kullanıyorlar. Hızla geliştirilebilen ve ölçeklenebilen güçlü ortaklıklar ve esnek teknoloji platformları da başarıyı getiren etkenler arasında. EY olarak, sektöre ilişkin deneyimi ve uzmanlığı ile ekosistem modelini değerlendirmek isteyen sigorta şirketlerine bazı önerilerde bulunuyoruz. Altı başlık altında toplanan bu öneriler, sigorta şirketlerinin kısa vadeli değerlerin farkına varabilmelerini, uzun vadeli stratejik hedeflere istikrarlı biçimde ilerlemelerini ve pazarın gelişimine yönelik dinamik ve çevik yanıtlar verebilmelerini sağlayacak nitelikte.
EKOSİSTEM MODELİNDE 6 ÖNERİ
Şirketler bir ekosistem yol haritası oluşturmalı
Doğru ekosistem stratejisini belirlemede temel etkenler, pazardaki mevcut konumları, marka değeri, iş modelleri, yetenek havuzu ve teknolojik gelişmişlik düzeyleri olarak sıralanabilir. Her şeyden önce şirketin nerede olduğu, hangi temel güçlü yönlerin geliştirilebileceği ve hangi zayıf yönlerin güçlendirilmesi gerektiği net anlaşılmalıdır.
Yenilikçi teknolojiler, sigorta şirketlerini her şeyi sıfırdan, kendi başlarına inşa etme zorunluluğundan kurtarıyor. Değer zincirinde bulut tabanlı, pratik araçlara ve yeteneklere erişim sağlayan İnsurtech girişimler veya diğer şirketlerle ortaklıklar kurmak doğru bir yöntem olarak öneriliyor. Dijital yetenekler, ekosistemlerin başarısında kritik bir öneme sahip. Çevik geliştirme, müşteri deneyimi tasarımı, davranışsal ekonomi, veri analitiği ve iş ortağı yönetimi özellikle önemli.
Büyük düşün, küçük adımlarla başla
Sigortacılar, ekosistemler aracılığıyla hizmet vermek istedikleri müşterileri belirledikten sonra, ekosistemlere en uygun iş kolları ve ürün setlerinden başlayarak onlara nasıl ulaşacaklarını test etmeye geçebilir. Riskleri azaltmak için ilk çabaları direncin en az olduğu hatlara odaklamak, işletme genelinde genişlemek için bir temel oluşturulmasına da yardımcı olacaktır. Başlangıçta küçük adımlar atmak, yönetimin ekosistemlerin potansiyeli hakkında büyük düşünmesine ve tüm seçenekleri değerlendirmesine engel olmamalı. Sigorta şirketleri hayat dışı segmentlerinde, ürünlerini diğer seçeneklere dahil etmek için daha fazla olanağa sahip olacak. Hayat ve sağlık sigortacıları da, finansal güvenliği ve fiziksel sağlığı destekleyen daha zengin deneyimler ve çeşitli hizmetler sunan platformlarla güç kazanıyor.
Ölçümlemede öncelikler doğru belirlenmeli
Müşteriler için neyin en fazla değer yarattığına odaklanmak, ekosistemlerin başarısı için izlenecek en doğru yoldur. Ölçümleme ve metriklerin bu değerin nasıl sunulduğunu doğru biçimde yansıtıyor olması, kritik önem taşımaktadır. Bu da şirketler için yalnızca performansın ölçülmesinde değil, organizasyon kültüründe de değişiklikler anlamına gelebilir.
Ölçümler, organizasyonu daha fazla müşteri ihtiyacına yanıt vermeye ve müşteriler için doğru olan neyse ona odaklanmaya yönlendirmelidir. Bu ise, gerektiğinde geleneksel ve kurumsal sınırların aşılmasını gerektirir. Söz konusu metriklerin yatırımcılar ve hissedarlar da dahil, tüm paydaşlar için nasıl değere dönüşeceğini anlamak önemlidir.
Ekosistemlerin neden başarısız olabileceği de anlaşılmalı
Ekosistem modelinin gerektirdiği kapsamda yapılacak değişiklikler, stratejileri, uygulamaları, finansalları ve taktikleri de içeren çeşitli riskler de içerir. Özellikle baştaki planlamalara aykırı uygulamalar, başarısızlıklara yol açan yaygın ve önemli bir risk olarak dikkate alınmalıdır.
Net bir vizyon veya stratejinin hiç olmaması veya kaybı da önemli riskler arasında yer alır. Vizyon ve strateji, yalnızca tek bir ekibin sorumlu olacağı bir konu değildir. Bunun için farklı ekiplerin bir araya gelerek birlikte tek bir ekip gibi çalışarak büyük organizasyonlarda değişimi yönlendirmesini sağlayacak bir çerçevenin varlığı önemlidir. Böyle bir vizyon ise hem müşterilere, hem dağıtım ortaklarına hem de şirketin kendi personeline yönelik net ve kapsamlı iletişimi gerekli kılar. Bu yaklaşımın, özellikle yerleşik uygulamalarda veya kültürel normlarda değişim gerektiren durumlarda sürekli yenilenerek izlenmesi gerekiyor.
Ortaklar ne kadar iyiyse, ekosistem de o kadar iyidir
Rekabetçi baskılar, sigorta şirketlerinin ekosistemlerle ilişki kurmaları için aciliyet yaratıyor. Ancak doğru ortakların bulunması da büyük önem taşıyor ve bu konuda çok dikkatli olunması gerekiyor. Potansiyel ekosistem ortakları, özellikle belirli iş gereksinimlerini karşılayabilme yetenekleri ve yenilikçi düşünce ve fikirlere katkıda bulunma istekleri açısından titizlikle değerlendirilmeli. Güçlü ekosistemler, tamamlayıcı hizmet sağlayıcıların, tedarikçilerin ve müşterilerin ötesinde belirli rolleri üstlenen uzmanlara sahiptir. Hayat sigortası alanındaki ekosistemlerde yer alan finansal planlamacılar buna örnek verilebilir. Bunlar, belirli işlevleri hedefleyen çözümlerle insurtechler aracılığıyla ekosistemin bütünlüğünü koruyan siber güvenlik şirketlerinden dijital pazarlamacılara, analitik ve bulut bilişim platformlarına kadar uzanabilir. Hatta bazı durumlarda düzenleyiciler, endüstri analistleri ve hatta rakipler de işin içinde olabilir. Başarıya giden yolda kültürel uyum da kritik öneme sahiptir. Stratejik öncelikler ve operasyonel gereklilikler üzerinde bir uyum sağlanmamışsa, potansiyel çıkar çatışmalarını aşmak zorlaşacaktır. Açık iletişim, net tanımlanmış roller ve sorumluluklar, güven oluşturmada ve ortak hedeflere yönelmede yardımcı olabilir. Sonuçta, ortaklar ne kadar iyiyse ekosistemler de o kadar iyidir.
Hızlı değişim için tasarım
Teknoloji, başarının formülündeki tek bileşen değil, ancak rolü son derece önemlidir. Özellikle açık mimariler, API’lerin (Uygulama Programlama Arayüzleri) çok yönlü ve ustalıklı kullanımının yanı sıra sorunsuz veri paylaşımı da başarılı ekosistemlerin temel özellikleri arasında yer alıyor. Sigorta şirketlerinin insurtechler ve geleneksel olmayan diğer oyuncular dahil olmak üzere ekosistem ortaklarıyla entegrasyonu kolaylaştıran bir platform seçmesi önemlidir. Çoğu sigorta şirketinin kullandığı güncel olmayan geleneksel teknoloji altyapıları, bunun için yeterli olmaktan uzaktır.”
        