Eğitimi dert etmeliyiz!
EĞİTİMDE neredeyiz’i çarpıcı bir araştırma ile kurcalamaya başlayalım. The Survey of Adult Skills (Yetişkin Becerileri Araştırması), OECD tarafından yapılan bir çalışma. Selçuk Şirin de bu çalışmayı Hürriyet Gazetesi’ndeki köşesine taşımış. Bu araştırma kapsamında Türkiye’de 16-65 yaşlar arasındaki yurttaşları temsil eden 5277 yetişkinle yüzyüze görüşülmüş. OECD’ye göre ekonomik kalkınmanın anahtarı becerikli işgücüne sahip olmak, o yüzden bu araştırma yapılmıştır.
***
Yetişkinlerin karnesi
Türkiye’deki yetişkinler ölçülen tüm alanlarda diğer ülkelerdeki akranlarının çok gerisinde. Okuduğunu anlamada Japonya ve Finlandiya gibi ülkeler zirvede; biz ise Şili ve Endonezya’yı aşarak sondan 3. sıradayız. Sayısal becerilerde de sondan 3. sıradayız Bizim yetişkinlerin yarısı okuduğunu anlamada ve sayısal beceride en alt beceri seviyesinde. Yani ülkemizdeki yetişkinlerin yarısı ne okuduğunu tam olarak anlıyor ne de basit sayısal işlemlerin ötesine geçebiliyor.
***
Teknoloji kullanarak sorun çözmeyi beceremiyoruz!
Maalesef, teknolojiye dayalı problem çözme becerilerinde de durumumuz içler acısı. Burada da listede en sonda yer alıyoruz. Bunun temel nedeni yetişkinlerin çoğunluğunun hiçbir bilgi işlem becerisine sahip olmaması. Zaten araştırmaya katılan yetişkinlerin %40’ı bilgisayar kullanmayı bilmediği için bu testi almamış bile.
***
Üst beceri seviyesine sahip olanlar ne kadar
Verilere üst beceri seviyesi açısından tekrar baktığımızda maalesef karşımıza ortalamadan daha karamsar bir tablo çıkıyor. Karmaşık metinleri okuyup sentez yapabilen, yani üst okur-yazar becerisine sahip yetişkinlerin oranı bizde %0.5 iken OECD ortalaması %10.6.
Aynı şekilde ileri seviyede sayısal beceriye sahip yetişkinlerin oranı bizde %1.5 iken OECD ortalaması %11.2. İleri teknoloji kullanma becerilerine gelince burada da durum farklı değil. İleri seviyede bilgi işlem becerisine sahip yetişkinlerin oranı bizde %0.9 iken OECD ortalaması %5.4. Yani sentez yapabilen, karmaşık hesapların içinden çıkabilen ve ileri teknoloji kullanarak sorunlara çözüm getirebilen yetişkinlerin oranı devede kulak bile değil.
***
KARNEMİZ NİYE KÖTÜ?
Türkiye’nin yetişkin karnesinin bu kadar kötü olmasının tabii ki pek çok nedeni var ama yukarıda da belirtilen verilere dayanarak dört önemli noktanın altını çizmekte fayda var.
1- Eğitim seviyemiz çok düşük (25-34 yaşındakilerin yarısı lise bitirmemiş).
2- Kadınların eğitime katılımı çok düşük (OECD‘de kadın-erkek beceri farkının en yüksek olduğu ülkeyiz).
3- OECD ülkelerinin aksine bizde beceri sahibi olmakla işgücüne katılım arasında bağ yok.
4- Aynı beceri seviyesine bağlı yetişkinler arası ücret farkının en
yüksek olduğu ülke Türkiye.
Ortaokul ve lise terk sorununa el atmalı, kızları daha çok okula yollamalı, becerikli insanların iş bulmasını ve buldukları işlerde daha çok gelir elde etmesinin önünü açmalıyız.
Bütün bu nedenler, trafikteki büyük sorunlar, kadın cinayetleri, yüksek iş kazaları, insan haklarına saygısızlık, kanun ve kurallara uymamak ve daha yüzlerce nedenlerden dolayı EĞİTİMİ DERT EDİNMELİYİZ.
***
Önümüzdeki ay ‘yoksulluk ve eğitimsizlik’ konusunu irdeleyelim, rakamlara ve istatistiklere bakalım. Yoksul olanların eğitimde nerede olduklarını görelim aradaki ilişkiyi inceleyelim.