ChatBot ile acenteler için internetten satış dönemi
Teknolojideki hızlı ilerlemenin yansımaları sigortacılıkta da kendini gösteriyor. Müşteriyle sizin yerinize iletişim kuran ve hatta satış yapan yeni ChatBot uygulamaları, acentelerin iş süreçlerini değiştirecek gibi gözüküyor. Bu teknolojiyi, konuyu en iyi bilen isimlerden, Botudio’nun Kurucusu Ali Erhan Tamer’e sorduk.
Botudio’yu kurana kadar hangi aşamalardan geçtiniz? ChatBot fikri nasıl ortaya çıktı?
Benim aşağı yukarı 15 yıllık bir sigortacılık geçmişim var. Marmara Üniversitesi Sigortacılık Bölümü’nden mezun olduktan sonra Assist Line’da sigortacılık hayatına başladım. 2014 yılına kadar bilfiil profesyonel sigorta hayatı içinde bulundum. 2014 yılında işin danışmanlık tarafına geçtim. Danışmanlıkta esas motivasyonum sektörün dijital tarafıyla ilgili faaliyetlerde bulunmaktı. Bu nedenle kendimi sahada eğitmeye karar verdim. Uzun bir süre sahada yer aldım ve çok sayıda e-ticaret sitesinin yanı sıra dijital tarafta hizmet veren birçok şirkete danışmanlık yaptım. Daha sonra kafamda olan bazı projelerle ilgili yurtdışına gittim ve Ar-Ge çalışmalarında bulundum. Sigorta acentelerini teknolojiyle barıştıracak çözümleri araştırdım. Acentelerin dijitalle ilgili çok büyük bir hevesi olmasına rağmen bu işi nasıl yapacaklarına dair bir metotları yoktu. Ben de acentelere, şirketlerini dijitale taşıma yolunu bulabileceğimi düşünerek bu projeye başladım. Yaklaşık 6-7 aylık bir fikir aşaması ve yurtdışındaki temaslarım sonunda ChatBot teknolojisiyle tanıştım. Bu teknoloji kafamdaki düşüncelere tam olarak uyuyordu.
ChatBot acentelere ve sigorta şirketlerine nasıl fayda sağlıyor?
Chat Robotu anlamına gelen ChatBot, bir insanla yazışır gibi bilgisayarla yazışarak her türlü hizmeti alabilmenizi sağlayan bir altyapı. Bir arkadaşınızla konuşuyor gibi trafik poliçesi fiyatına bakabiliyor ya da para transferi yapabiliyorsunuz. Bu sistem müşteriyi kendi başına yönlendiriyor ve bunu yaparken insan kaynağına kesinlikle ihtiyaç duymuyor. Bu uygulama üzerinden de bir poliçe satın almak istediğinizde ChatBot sizi işlemin tüm adımlarında yönlendiriyor.
ChatBot’un alternatifi acentelerin kendi websitesini oluşturması. Ama websitesine teknik altyapı ve maliyet olarak baktığımızda çok büyük sayılarla karşılaşıyoruz. Daha büyük olan sorun ise bu websitesine müşteri çekmek. Özellikle sigorta alanında reklam yapmak çok daha pahalı. ChatBot’ta ise uygulamanın geliştirme ve yönetim maliyetleri websitesine göre çok daha makul. Daha da önemlisi Facebook üzerinden trafik yaratmak çok daha ucuza geliyor.
Örnek olarak; sigorta dışında 2 milyon Facebook takipçisi olan müşterimiz var. Bu da şu demek; biz bu müşterimize Facebook Bot’u geliştirdiğimizde bu müşterimiz 2 milyon kişiye hizmet verecek hale geliyor. Bugün sigorta şirketlerinin en az 10-15 bin takipçisi var. Dolayısıyla Facebook üzerinde oluşturduğumuz Bot altyapısı o sigorta şirketi için 10-15 bin kişiye poliçe satma, hasar yönetme, eksik evrak gönderme gibi hizmeti Facebook üzerinden sağlayabilecek hale geliyor. Türkiye’de 42 milyon Facebook üyesi bulunuyor. Bu kullanıcıların 28 milyonu aktif kullanıcı. Bu da sigorta acentesi için 28 milyon potansiyel müşteri demek.
‘ACENTELER ONLINE MAĞAZALARINI AÇABİLİYOR’
Şu an ChatBot’un verebildiği hizmetler arasında neler var?
Bizim hem sigortacılık alanında hem de sigortacılık dışında e-ticaret, finans, bankacılık gibi hemen hemen her sektörde müşterimiz var. Sigorta tarafında çok yakın zamanda ‘Facebook Acentem’ projemize başladık. Bu proje, acentelerin hiç pazarlama ve geliştirme kabiliyetine sahip olmadan Facebook üzerinde online mağaza açmalarını sağlayan bir altyapı. Sigorta acentelerinden istediğimiz tek şey, bir Facebook hesabına sahip olmaları. Biz, çok basit bir üyelik altyapısıyla sadece acentelerin Facebook hesaplarını bizim sisteme bağlayarak, yaklaşık 15-20 dakikalık bir süre içerisinde tüm hizmetlerini sunabilecekleri bir online mağaza açmalarını sağlıyoruz. Bu öyle bir sistem ki, müşteri gece trafik sigortasını yenilemek isterse, acente müşteriyi Bot’a yönlendirebiliyor.
Sisteme, acentelerine destek vermek için ilk katılan sigorta şirketi HDI Sigorta oldu. HDI Sigorta’nın tüm acenteleri HDI Sigorta işlemlerini online platforma taşıyabilecekler.
Peki, acenteler bu sisteme nasıl dahil olabilir?
Bizim olmazsa olmazımız sigorta şirketlerinin bu sisteme dahil olması. Sigorta şirketlerinden istediğimiz tek şey de sigorta şirketinin tüm servislerini bağlamak. Acente tarafından tek talebimiz ise çalıştıkları sigorta şirketleri başına aylık 49 lira gibi bir ücret ödemeleri. Örnek olarak, 4 şirketle çalışan bir acente ayda yaklaşık 200 lira kira ödeyerek sistemin tamamına ulaşabilecek ve internetten hizmet verebilecek. Ayrıca acentelerin ekstra istedikleri tüm ekstra hizmetleri de sağlıyoruz. Bunun yanı sıra, bizim modelimiz kullandıkça ödeme, yani kiralama modeli. Ödeme taahhütleri, yaptırımlar gibi sorunlar bizim modelimizde bulunmuyor. Ücretlendirme de ChatBot sistemi tamamen bağlandıktan ve çalışır hale geldikten sonra yapılıyor.
SEKTÖREL MEDYADA BİR İLK: ‘SİGORTACI GAZETESİ BOT’U
“Sektörel medyada ilk Messenger Bot’unu da Sigortacı Gazetesi ile birlikte kısa bir süre önce yayına aldık. Sigortacı Gazetesi’nin tüm içeriğine, kolayca haber arama fonksiyonu, istediğiniz bir konu ile ilgili gelecek haberleri anında mesaj olarak almanızı sağlayan haber kurma fonksiyonu özellikle Messenger Bot’ların yapabileceklerini gösterebilmek açısından iyi bir fırsat oldu bizim için. Haber kurma fonksiyonunun özellikle altını çizmek isterim. Bu yenilikçi özellik sayesinde, seçilen bir başlık ya da konu ile ilgili haberleri herkesten önce okuyucunun almasını sağlıyor olacağız. Sigortacı Gazetesi’nin sektör yayını özelinde dünyada ilk olan Messenger ChatBot’u, medyanın gelecekte gidebileceği noktaları göstermek açısından da çok önemli.”
CHATBOT NEDİR?
ChatBot, sesli ya da yazılı girdilere cevap vererek bir sohbeti devam ettirebilen bilgisayar programlarına verilen isim. Bu programlar, satıştan bilgi sorgulamaya kadar pek çok işlemi gerçekleştirecek şekilde uyarlanabiliyor. ChatBot, İngilizce sohbet anlamına gelen “Chat” ve robot kelimesinin kısaltması olan “Bot” kelimelerinden oluşuyor.