Blockchain teknolojisinin yarattığı değişim büyük bir hızla geliyor

İnovasyon ve teknoloji alanındaki fikirleriyle tanınan Bora Özkent; veriyle çalışan ama müşteriyi iyi tanımayan, verimsizlik ve dağıtım sıkıntısı olanların yeni normalde ciddi değişim yaşayacaklarını söyledi. 

Bu ayki konuğumuz Bora Özkent. İnovasyon, müşteri deneyimi, yaratıcılık, dijitalleşme ve girişimcilik gibi alanlarda ülkemizdeki araştırmacı, düşünür, üretken fikir insanlarının başında geliyor. Kitapları, blog yazıları, video ve podcast paylaşımları geniş bir kitle tarafından takip ediliyor. Özellikle “Haddini Aş Hikayeleri” serisi büyük ilgi görüyor. 

Bora Özkent ile, finans ve sigorta alanına fütürist bir bakışla, özellikle blockchain, merkeziyetsiz finans (decentralised finance) ve gelecek öngörülerini konuştuğumuz, çok keyifli bir Instagram canlı yayını gerçekleştirdik. Geleceğe dair sıra dışı, ufuk açıcı ve cesur öngörülerin paylaşıldığı bu sohbetin tamamını Sigortacı Gazetesi Instagram hesabından izleyebilirsiniz. 

Çok kısaca kendini tanıtıp, son dönemlerde hangi alanlara odaklanıyorsun, pandemi süreci nasıl gidiyor biraz anlatır mısın?

Kurumsal şirketlere, inovasyon, kurumsal girişimcilik, müşteri deneyimi gibi alanlarda danışmanlık ve eğitim hizmetleri veriyorum. Pandemi döneminde, online yayın ve paylaşımlara ağırlık verdim. Yaklaşık 10 bin kişinin takip ettiği günlük bültenimiz, Haddini Aş Hikayeleri web sitesi, podcast paylaşımlarımız yoğun tempoda devam ediyor. Ayrıca da, halka açılmış teknoloji şirketlerine yatırım yapıyorum. 

Senin odak alanın olan inovasyon, müşteri deneyimi, girişimcilik açısından sektörü nasıl görüyorsun?

Yeni dünyada üstün müşteri deneyimi ve inovasyon açısından öne çıkan markalar var. Müşteriler benzer hizmetleri tüm alanlarda bekliyor. Deneyim geçişkenliği diyorum ben buna. Sigorta müşterileri için de bu geçerli. Güzel gelişmeler olmakla birlikte, hala müşteri deneyimi, kolay, akıllı, kişiselleştirilmiş dijital ürün ve hizmetler açısından gelişim alanı var. Artık müşteriler sigorta hizmetlerinin de Netflix, Spotify, Getir gibi markalardan aldığı müşteri deneyimi gibi olmasını bekliyor. Rekabet artık bu firmalarla. 

Kullandığın kadar öde kasko, “on demand” tarzı anında alınabilecek sigorta ürünlerini sunmak için gerekli alt yapı hazır. Ama, müşteri bu ürünlere ne kadar hazır? Pandemiyle müşteri beklentileri değişti mi?

Pandemi ile ciddi bir değişim var. Zoom şirketinin değeri, tüm havayolları şirketlerinin değerini aştı. Artık risklerimiz de değişiyor. Örneğin artık seyahat riskleri yerine, Zoom gibi görüntülü platformdaki görüşmeler esnasında yaşayabileceğimiz sorunlar, tehlikeler, veri kaybı, güvenlik daha önemli riskler. Bir diğer örnek, artık kripto paralara ciddi yatırım yapan var. Bu varlıklarını kaybetmek önemli bir risk. Ama bu tarz yeni risklerin sigortası yok. Risk konusunda hızlı bir değişim var. Sigorta şirketlerinin bu değişimi de iyi analiz etmesi ve hızla adapte olması gerekiyor.

Bir taraftan otonom araçlar çoğalınca oto sigortalarına ihtiyaç kalmayacak öngörüsü var. Öte yandan, hayatımıza giren yeni riskler var. Özellikle siber güvenlik, paylaşım ekonomisi ve blockchain yeni riskler ortaya çıkarıyor.

Bu değişim geleneksel sigorta alanlarında da yaşanıyor. Örneğin sağlık alanında, gen teknolojisi, yapay zeka kullanımı sağlık endüstrisini çok farklı bir boyuta götürüyor. Artık hastalıkları gen müdahalesiyle tedavi etme üzerine çalışılıyor. Bu gelişmeler sağlık sigortacılığını da derinden etkileyecek.

Beyne kılcal kablolarla bağlanan bir cihazla, insan ve bilgisayarlar arasında iletişim kurulmasına çalışılıyor. Neuralink lansmanını dinlediğimde, aklıma gelen ilk soru bunun sigortası yapılabilir mi oldu. Ya da Mars’a seyahat bir diğer Elon Musk projesi. Mars’da yaşam olunca, orada sigorta ihtiyacı nasıl karşılanacak? 

Starlink de çok önemli bir proje. Uzaydaki uydular üzerinden tüm dünyaya internet hizmeti sunulmaya çalışılıyor. Bu gerçekleşirse, nesnelerin interneti farklı bir boyuta ulaşacak.

1990’ların başında internet ne işimize yarayacak diye düşünüyorduk. Mobil cihazlar, wifi, 4G gibi teknolojiler inanılmaz değişim yarattı. Şimdi de blockchain ne işimize yarayacak diye sorguluyoruz. 

Kesinlikle. Öncelikle bitcoin teknolojisini ve arkasındaki felsefeyi iyi anlamamız gerekiyor. Merkezi bir otorite, kanun, mevzuat olmadan çalışan muazzam bir yapı. Bitcoin, blockchain teknolojisinin ne yapabileceğini kanıtlayan en önemli şov. Merkezi otorite olmadan, bireylerin kendi arasında yapabileceği işlerin sayısı inanılmaz artacak. Özellikle de finans sektörü bundan çok etkilenecek. Mevcut yapılar, bu teknoloji olmadan geçerliydi. Artık bu yapı ciddi şekilde sorgulanıyor.

Artık ev telefonu kullanmıyoruz, basılı gazete almıyoruz, yakında televizyona da ihtiyaç kalmayacak. Blockchain bu şekilde bir değişim yaratacak mı? 

En başta paranın tanımı değişiyor. Akıllı paralar çok farklı bir boyut katıyor. Devletler yakında dijital para çıkarmaya başlayacak. Bankaların aracı rolüne ihtiyaç kalmayacak. Sigorta şirketleri de bu değişimden etkilenecek. Merkezi yapılara ihtiyaç kalmayınca tüm sistem ciddi değişime uğrayacak. Sigorta ihtiyacı olan ve buna yönelik teminat vermek isteyenler, blockchain ortamında buluşup, tüm sistemi bu alt yapı üzerinden yürütmeye başlayacaklar. Karmaşık, kompleks ürünler için bu geçerli olmasa da, standart ve küçük ürünler bu değişimden etkilenecek.

Peki bunun için blockchain teknolojisi ne zaman hazır olacak?

Çok kısa sürede. Hız ve sistemsel sorunlar çözülüyor. O yüzden Merkeziyetsiz Finans uygulamaları çok hızla artıyor. Elbette uygulamalar henüz emekleme seviyesinde. Ama değişim büyük bir hızla geliyor. Sigorta şirketlerinin Merkeziyetsiz Finans dünyasını çok iyi anlaması, oradaki oyuncularla sinerji yaratması ve bu yeni dünyaya adapte olması önemli başarı faktörü olacak. 

Birçok sektörde iş yapış şekillerini kökten değiştiren bir süreç yaşanıyor. Sigorta sektöründe de bu yaşanacak mı sorusu hep tartışılıyor. Sektörde devrim mi yoksa evrim mi olacak? Müşteriyi iyi tanımayan, müşterisiyle teması sınırlı olan, verimsizlik ve dağıtım problemleri olan sektörler bu yıkıcı rekabet sürecinden kaçınılmaz bir şekilde etkileniyor. Sigorta için de bu koşullar geçerli. Veriye dayalı bir iş sonuçta. Teknoloji devleri bu açıdan da çok güçlü. Dolayısıyla, sektördeki değişim kaçınılmaz.

Okan Utkueri

Okan Utkueri

okanutkueri@gmail.com

İlginizi Çekebilir