Bireysel emeklilik sektörüne startup desteği: akıllıBES
Sigorta sektöründe teknolojik inovasyon, dijitalleşme ve insurtech konuları gündeme geldiğinde genelde hayat dışı ürünler ön plana çıkıyor. Oysa, özellikle küresel insurtech girişimleri içerisinde hayat sigortası alanı da oldukça popüler.
Bu ayki odağımız ise bireysel emeklilik sektörü. Katılımcı sayısı ve fon büyüklüğü açısından önemli rakamlara ulaşan ve özellikle OKS ile birlikte üzerinde çok konuşulan bireysel emeklilik sektörünün önünde ciddi bir büyüme potansiyeli var. Bireysel tasarrufların ve sermaye birikiminin artırılması noktasında, mevcut finansal sistem içerisinde bireysel emeklilik sektörü çok önemli bir rol oynamaya aday. Bunu başarabilmesi için de tabana yayılmayı sağlamak, erken ayrılmaların önüne geçmek, fon getirilerinin optimize edilmesi, müşteri memnuniyetinin artırılması gibi biri dizi problem ve zorluklara çözüm üretilmesi gerekiyor.
Bu noktada, inovasyon ve teknolojiye dayalı startup girişimlerinin de özellikle Robo-Advisory alanında sektöre katkı sağlama çabası içerisinde olduğunu gözlemliyoruz. Bu ay, bu startup girişimler arasında yer alan, AkıllıBES’in kurucusu Onur Yurtsever ile bir röportaj gerçekleştirdik.
“AkıllıBES”in kuruluş hikayesini kısaca anlatır mısın?
2 yılı yurt dışında olmak üzere 15 yıllık bankacılık ve finans deneyimine sahibim. En son büyük bankalardan birinde yatırım ürünleri bölüm müdürü olarak çalışıyordum. Finansal deneyim ve ürün tasarımları alanında birçok eksiklik gördüm. Diğer yandan Özyeğin Üniversitesi’nde Tasarım, Teknoloji ve Toplum programında doktora yapmaya başladım. Tez konum finansal hizmetlerde tasarım inovasyonu. İnovasyonun kurumların içinden gelemeyeceğini gördüğüm için kendi girişimimi kurmaya karar verdim.
Ürün yapınız ve sağladığınız hizmetler neler? Sektörün mevcut yapısını değerlendirdiğinde, emeklilik şirketleri ve katılımcılara ne tür ilave faydalar sağlıyorsunuz?
Bireysel Emeklilik Sistemi şu an yatırım ürünleri arasında %36’lık pazar payıyla en fazla yatırım yapılan ürün. Yılda 6 kez fon dağılım değişikliği hakkımız var ama katılımcıların %95’i maalesef bu haklarını kullanamıyor. 11 milyon katılımcı var ama emeklilik planlarının getirilerini öğrenmek ve bunları karşılaştırmak oldukça zor. Yatırım tavsiyesi alma ihtiyacı var ama bu kadar kişiye ulaşmanın bir yolu yok.
AkıllıBES olarak Türkiye Bireysel Emeklilik Eğilimleri Araştırması’nı yayınladık. Çok ilginç sonuçlar çıktı. En başta devlet katkısı bilinirliği konusunda ve sistemin faydaları hakkında önemli bir eksiklik yok. Ancak gençlerde ve 18-35 yaş arası katılımcılarda emeklilik kelimesi yerine gelecek yatırımı mesajının tetikleyici olduğunu gördük. Diğer yandan gençlere yönelik ürünlerin yetersizliği dikkat çekiyor. En önemli sonuç olarak “uğraşmamak” için sisteme katılmayan önemli bir kesimin olduğunu saptadık. Uğraşmak en fazla şikayet edilen konu. Ancak bu durum, sistemin karışıklığından çok emeklilik şirketlerinin web ve mobil uygulamalarındaki bilgilendirmelerin bu algıyı yaratmasından kaynaklanıyor. Sistemle ilgili birçok konu hâlâ katılımcılara çok karışık geliyor. AkıllıBES bu sorunları çözen, çok kolay ve çok keyifli yepyeni bir finansal deneyim sunan, bireysel emeklilikte akıllı yatırım kararları alınmasına yardımcı olan Türkiye’nin ilk dijital platformu.
Türkiye’de hayat ve Bireysel Emeklilik Sistemi’nin gelişimi, tabana yayılması konusunda bu tarz startup girişimler nasıl bir destek sağlayabilir?
Son dönemlerde kurumların startup’larla işbirlikleri artmaya başladı. Startup’lar ile işbirliği yapan kurumlar daha hızlı ve etkili inovasyon yaratabiliyor. Ülkemizde özellikle insurtech ve wealthtech alanında çok az sayıda girişim bulunuyor. Sistemin en çok ihtiyaç duyduğu faydalar bu alandan çıkıyor. Dijital ürünleri ile pazarda lider bir marka henüz yok. Bankalarda olduğu gibi, kullanıcı odaklı bir dijital strateji ile emeklilik şirketleri de dijital pazarda “etkili oyuncu olma” fırsatını yakalayabilir. Günümüzde emeklilik şirketleri, benzer ürünleri aynı şekilde pazarlıyorlar. Katılımcıların kişiselleştirebileceği, daha çok ilgilerini çekecek ve etkileşimi artıracak ürünler/servisler emeklilik sektöründe bir fark yaratacaktır. Özellikle dijital ürünlerin iletişimi ve ara yüzleri geliştirilme ihtiyacı taşıyor. Daha kullanıcı odaklı çalışmaların yapılması, katılımcıların algılarında önemli bir değişiklik yaratacaktır. Tüm bunların gerçekleştirilmesi için dışarıdan yeni bakış açıları gerekiyor. Startup’lar olaylara dışarıdan daha hızlı baktıkları ve konulara daha hızlı odaklandıkları için kullanıcıları daha iyi anlıyorlar ve daha yalın çözümler üretebiliyorlar.
Global piyasalara açılma konusunda nasıl bir hazırlık yapıyorsunuz? Bu alandaki bir sonraki aşamalar neler olacak, bizi neler bekliyor?
Oracle, büyümekte olan startup’ları Oracle Scaleup Ecosystem Startup Hızlandırma Programı ile yerel uzmanlık ve küresel kaynaklarıyla destekliyor. Türkiye’den de başvuruların açık olduğu bu program, ileri aşama startup’ların çözümlerini kurumsal düzeyde büyütmelerini, ölçeklendirmelerini ve gelir elde etmelerini destekleyici kaynaklara erişim imkanı sunuyor. Yakın zamanda, Türkiye’den bu programa seçilen ilk startup olduk. Yurtdışı ekosisteme Oracle’ın destekleri sayesinde hızla dahil olduk. Diğer yandan Allianz ile işbirliğine gittik. Bir süredir AkıllıBES Allianz tarafından kullanılıyor. Allianz’ın startuplara olan desteği bizler için çok önemli. Bu noktada çözümümüzü deniyor ve bize önemli geri bildirimlerde bulunuyor. Türkiye’de 1 milyon müşterisi olan Allianz sayesinde önemli kullanıcı deneyimi çalışmaları yapıyoruz. Allianz’ın 70’ten fazla ülkede faaliyet göstermesi global açıdan bize önemli bir fırsatın kapısını açıyor. Yurt dışı planlarımız için önceliğimiz Türkiye’ye benzer özelliklere sahip Polonya, İspanya gibi ülkelere açılmak. Diğer yandan rekabetin yoğun olduğu ülkelerden biri olan İngiltere bu konuda en gelişmiş ülke olarak hedeflerimiz arasında bulunuyor. Kuzey ve Doğu Avrupa ülkelerinde robot ve dijital finansal danışmanlık alanlarında önemli fırsatlar görüyoruz.
Okan Utkueri – okanutkueri@gmail.com / Ali Erhan Tamer – ali@botudio.com