2017’de gündemin ilk sırası yine trafiğin

Sigorta sektörü, 2016’yı çoğunlukla trafik sigortasından bahsederek geçirdi. Primlerdeki artışlar, çıkan yönetmelikler, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin (SBM) online teklif ekranı uygulaması, bunların sonucunda elde edilen büyüme oranları ve trafikteki zararın azalması sürekli gündemi meşgul etti.
Görüşünü aldığımız Türkiye Sigorta Birliği Genel Sekreteri M. Akif Eroğlu, mayıs ayında 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 90, 92, 97 ve 99’uncu maddelerinde değişikliğe gidildiğini hatırlattı. Eroğlu, “Bu değişikliklerle net olmayan hususlar netleştirildi, tazminat hesaplamalarında standardizasyonun kanuni dayanağı sağlandı, vatandaşların belli bir mehil süresi verildikten sonra yargıya başvurmaları, yani hayatın olağan akışına uygun ve yargıya başvurmayı engellemeyen bir yapı kuruldu. Kısaca daha öngörülebilir ve günün şartlarına uygun bir sistem kurgulandı” dedi.

EROĞLU: PRİMLER DÜŞTÜ
Kanun değişikliği sonrasında primlerin düştüğünü kaydeden Eroğlu, şu bilgileri aktardı: “Ekim ayı itibarıyla otomobil türü araç grubunda ortalama primler %14, yedinci basamak araçlarda %8.3 ve araç grubu ile basamak ayrımı olmaksızın ortalama primler ise %11.3 oranında azaldı.”
2016’ya damgasını vuran zorunlu trafik sigortasının, 2017’de de gündemden düşmeyeceği düşünülüyor. Eroğlu, 2017 yılında en çok otomatik katılımdan bahsedileceğini, ama trafik sigortasının da gündemdeki yerini koruyacağını söyledi. Turkland Sigorta Pazarlama & Satış Grup Müdürü Dilek Turna da, sektörün 2017’de tüm yıl yine trafik sigortası konuşacağını düşünen bir diğer yönetici oldu. Buna karşın, 2016’da trafikteki prim artışları sebebiyle gerçekleşen yüksek büyüme oranlarının 2017’de olmayacağını söyleyen Turna, teknik kârlılık sorununun devam edeceği zor bir yıl olacağını söyledi.
Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen de 2017’nin parlak bir yıl olmayacağı görüşündeydi. Gülen, “Dolardaki artış kişilerin yeni varlık edinmesini zorlaştıracaktır. Sigorta varlıkların korunmasına yönelik bir konu olduğu için önemli ölçüde etkilenecektir. Kamu otoritesinin tasarrufa yönelten politikası, ÖTV zamlarının araç satışlarında neden olacağı düşüş, 2016’da trafik sigortasındaki artışın ivmelendirdiği sektör büyümesinin 2017’de yaşanmayacağına, çift haneli büyüme oranına ulaşılamayacağına dair öngörümüzü kuvvetlendiriyor” dedi.
Axa Sigorta Teknik ve Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Başkan ve İcra Kurulu Üyesi Yavuz Ölken de 2016’dan farklı olarak 2017 yılının sektör için zor geçeceğini söyledi. Ölken, yeni yılda büyüme hızının %10-15 seviyesine düşeceğini ifade etti.
Buna karşın, sektörün her yıl istikrarla büyüdüğünü düşünen Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Filiz Tiryakioğlu, “2016’ya kadar çoğunlukla trafik sigortalarının etkisiyle büyüme açısından olumlu bir dönem geçirildi. Kârlılık açısındansa, hayat dışı branşı, 2016 yılının 9 aylık dönemini kârlı kapattı. Burada da en önemli faktör, trafik sigortalarındaki zararın azalmasıydı” diye konuştu.

‘TEKNİK KÂRLILIK SEVİYESİ MALİYETLERİ KARŞILAMALI’
Trafikteki zarar hakkında konuşan bir diğer isim de Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan oldu. Zorunlu olduğu için trafik sigortasının sosyal etkisi olan bir sigorta olduğunu dile getiren Ayhan, “Bu sebeple teknik kârlılık seviyesinin maliyetleri karşılayacak düzeyde ve sürdürülebilir olması sigortacılar açısından olumlu bir sonuç olur. Dolayısıyla teknik kârlılık seviyesinin pozitife dönmesinden ziyade, maliyetleri karşılayacak bir fiyatlama seviyesi hedeflemek daha doğru” dedi.


Türkiye Sigorta Birliği Genel Sekreteri M. Akif Eroğlu: 2016 sonunda trafikte teknik kâr görülür

“2016 yılının sonunda trafik branşının teknik kâra geçeceği ve 2017 yılında da kârlılığın süreceğini düşünüyoruz. Döviz kurlarındaki artışın hasar maliyetlerinde beklenen negatif etkisine rağmen 2017 yılında hayat dışında kârlılığın devam edeceğini öngörüyoruz.”

Türkiye Sigorta Birliği Genel Sekreteri M. Akif Eroğlu, 2016 yılında kamu otoriteleri tarafından da trafik sigortasındaki sorunlara ilişkin çeşitli çözüm önerileri geliştirildiğini söyledi. Bu kapsamda SBM’de teklif ekranı oluşturulması yoluna gidildiğini belirten Eroğlu, “Uygulamanın primler üzerindeki etkisinin önümüzdeki dönemlerde görülmesi bekleniyor” dedi.

‘GENEL ŞARTLARDA DEĞİŞİKLİK BEKLENİYOR’
Önümüzdeki dönemde, Danıştay 15’inci Dairesi’ne açılan yürütmeyi durdurma ve iptal davalarına ilişkin kararlar sonrasında, 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na atıfta bulunularak genel şartlarda değişiklik yapılmasının beklendiğini belirten Eroğlu, “Söz konusu kanun değişikliği sonrasında prim seviyelerinde gerçekleşecek olan düşüşün etkisi, zaman dilimi içerisinde tüketiciye yansıyacak olup bu hususta sektöre biraz zaman tanınmalıdır” diye konuştu.

‘SERBEST TARİFEDEN VAZGEÇİLMEMELİ’
Trafik sigortasında zararın düşmesi için kamu otoritelerinin konuya ilişkin üzerine düşeni yaptığını dile getiren Eroğlu, buna karşın, trafik sigortasındaki kârsızlık sorununun halen devam ettiğinden bahsetti.
Eroğlu, “Düzenlemelerin yeni dönemde etkilerinin görülebilmesi için şirketlere zaman tanınmalıdır. Bu kapsamda, serbest tarife sisteminden vazgeçilmemesi, sık mevzuat değişikliği yoluna gidilmemesi, trafik kurallarını sürekli ihlal eden sürücülerle ilgili yaptırımların artırılması, bölünmüş karayolu yapımı suretiyle gerçekleştirilen altyapı yatırımlarının trafik cezalarını caydırıcı etki sağlayacak şekilde desteklenmesi gibi önlemlerin alınması trafik sigortasının içinde bulunduğu ortamı daha öngörülebilir ve durağan hale getirecektir” dedi.

‘PRİMLERDEKİ ARTIŞ BÜYÜMEYİ GETİRDİ’
2017 öngörülerini de paylaşan Eroğlu, konu hakkında şunları söyledi: “2015 yılından itibaren başlayan trafik sigortasındaki prim artışlarının, 2016 yılındaki sektörün büyüme üzerindeki önemli bir etkisini gördük. Hayat dışı sektör toplam üretimin %36’lık payına sahip trafik branşındaki prim artışının yerini düşüşe bırakması 2017 yılında sektör büyümesinin bu seviyelerde olmayacağının göstergelerinden biridir. Branştaki prim artışıyla birlikte, mali sonuçların da 2016 yılında pozitif etkilendiğini görüyoruz. Geçen yıla göre zarar trafik branşında önemli ölçüde azalmıştır. 2016 yılının sonunda trafik branşının teknik kâra geçeceğini ve 2017 yılında da kârlılığın süreceğini düşünüyoruz. Döviz kurlarındaki artışın hasar maliyetlerindeki beklenen negatif etkisine rağmen 2017 yılında hayat dışı sektöründeki kârlılığının devam edeceğini öngörüyoruz.”
2017’de sektördeki şirket sayısının artıp artmayacağını da sorduğumuz Eroğlu, “2016 yılında bir tekâfül şirketi kuruluşuyla ilgili girişim yapılmış olup 2017 yılında faaliyete başlamasını beklemekteyiz” dedi.

‘2017’DE SEKTÖRDE OTOMATİK KATILIM KONUŞULUR’
2017 yılında öne çıkacak ve gündemi en çok meşgul edecek konuların başında otomatik katılım olacağını ifade eden Eroğlu, sözlerini şöyle tamamladı: “Otomatik katılım uygulaması, dünyada İngiltere, İtalya, Yeni Zelanda gibi pek çok ülkede uygulanan ve emekliliğe dönük tasarrufları artırma konusunda etkili bir sistem. Ayrıca 2017 yılında tamamlayıcı sağlık ürünlerinde gelişmelerin olacağını, trafik branşının yine gündemde kalacağını düşünüyoruz.”


Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen: 2017 sigorta sektörü için parlak bir yıl olmaz

“Kamu otoritesinin tasarrufa yönelten politikası ve ÖTV zamları yeni yılda araç satışlarında düşüşe neden olacak. Bu da 2016’da trafik sigortasındaki artışın ivmelendirdiği büyümenin 2017’de yaşanmayacağına ve çift haneli büyüme oranına ulaşılamayacağına dair öngörümüzü kuvvetlendiriyor. 2017 sigorta için pek parlak bir yıl olmayacaktır.”

2016 yılındaki gelişmeleri değerlendiren Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, trafik sigortalarındaki prim artışının sigortalılarda haklı tepkilere neden olduğunu kaydetti. Gülen, “Sektör bu branşta yıllardır süregelen zararı kendi öz sermayesi ya da diğer branşlardan elde ettiği kârlarla dengelemeye çalışmıştı ve durum yönetilemez hale gelmişti. Bu yasal düzenlemeler gerçekleşmeseydi, sorun kangrene dönüşebilirdi” dedi.
Yeni yasaya göre Hazine Müsteşarlığı’nın hesaplama yöntemini belirlediğini ifade eden Gülen, bunun sonucunda sigorta şirketlerinin de ödeyecekleri tazminat bilgisine önceden sahip olabildiğini belirtti. Bu durumun, sigortalıların konuyla ilgili mahkemelere başvurmasının önüne geçtiğini aktaran Gülen, böylece bedeni zarar gören kişilerin yakınlarının, tazminat ödemelerini sigorta şirketlerinden kısa sürede tahsil edebilmelerinin yolunun açıldığına değindi.

‘TEKLİF EKRANI UYGULAMASI FİYATLARI DÜŞÜRMEZ’
“Kusurlu sürücülerin vefatından dolayı yakınlarına tazminat ödenmesi ve bunu 10 yıl önceye kadar uygulama kararının kaldırılmasını” da son derece yerinde bir karar olarak gören Gülen, sözlerine şöyle devam etti: “SBM’nin teklif ekranının da müşterilere bilgiyi hızlı bir şekilde ulaştırması açısından olumlu bir uygulama olarak değerlendiriyoruz. Ancak bu uygulamayla fiyatların düşeceğini düşünmüyoruz. Ama fiyatlar birbirine daha yakın bir bant aralığına çekilecektir.”
Trafik sigortasında  2016’da önemli konularda netlik sağlandığına dikkat çeken Uğur Gülen, 2017’de bu alanla ilgili yeni yönetmelik beklemediklerini açıkladı. Gülen, bahsi geçen belirsizliklerin ortadan kalkması ve yeni uygulamaların zamanla benimsenmesine bağlı olarak trafik sigortası primlerinin de şu anda bulunduğu banda yaklaşık bir çizgi içinde oturmasını beklediklerini kaydetti. 2016’da atılan adımlar sayesinde sigorta sektörünün maliyetlerini hesaplarken öngörülü davranmaya başladığını dile getiren Gülen, “Prim artışının önceki yıllardaki dosyalardan gelebilecek zararlara bir katkısı olmayacaktır, ancak yeni yazılan poliçelerde teknik sonuçlar pozitife dönecektir” diye konuştu.

‘FAZLA YENİ YATIRIM OLMAZ’
Uğur Gülen, “Türkiye ekonomisi büyürse, yatırımlar sürerse, toplumun gelir seviyesi yükselirse, kamu otoritesi tüketimi destekleyen uygulamaları hayata geçirirse sigorta sektörü de büyür” dedi.
Revize edilen büyüme oranlarına göre, Türkiye ekonomisinin 2017’de %3’ler civarında büyüyeceğinin öngörüldüğünü söyleyen Gülen, sözlerini şu şekilde sürdürdü: “2017’nin yeni yatırım konusunda çok aktif bir yıl olmayacağı görülüyor. Dolardaki artış, bir yandan sigorta şirketlerinin hasar maliyetlerini yükseltirken, diğer taraftan enflasyonu tetikleyecektir. Bu da kişilerin yeni varlık edinmesini zorlaştıracaktır. Sigorta, varlıkların korunmasına yönelik bir konu olduğu için bu durumdan önemli ölçüde etkilenecektir. Kamu otoritesinin tasarrufa yönelten politikası, ÖTV zamlarının yeni yılda araç satışlarında neden olacağı düşüş, 2016 yılında trafik sigortasındaki artışın ivmelendirdiği sektör büyümesinin 2017 yılında yaşanmayacağına, çift haneli büyüme oranlarına ulaşılamayacağına dair öngörümüzü kuvvetlendiriyor.”
2017’de yoğun bir yatırım beklenmediğini yenileyen Gülen, “Dolayısıyla mühendislik ve yangın sigortalarında bir hareketlenme de beklemiyoruz. ÖTV artışına paralel olarak araç satışlarında azalma beklentisi, gelirlerin de artmayacağının öngörüldüğü 2017 sigorta için pek parlak bir yıl olmayacaktır. Bu çerçevede herhangi bir ürün ya da branşın diğerlerine göre öne çıkmayacağını öngörüyoruz” şeklinde konuştu.

‘DİJİTAL İLE FARKLI DİSİPLİNLER ENTEGRE OLMALI’
Dijitalleşmenin sektör için çok önemli hale geldiğini vurgulayan Uğur Gülen, konu hakkında şunları söyledi: “2016, bu gelişmeler açısından yoğun bir yıl oldu. 2017 yılında da bu ivme yükselecektir. Ancak dijitalleşmenin tek başına değil, farklı disiplinlerle birlikte kullanıldığında sektöre faydasının olacağına inanıyoruz. Sigortalıların ve sigortalı adaylarının satın alma yolculuklarına sigorta ürünlerini entegre etmek ve bunu dijital kanallar üzerinden yapmakla dijitalleşmenin katkısının artacağına inanıyoruz.”


Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan: Trafik primlerinde indirimler görebiliriz

“Karayolları Trafik Kanunu’nda ve genel şartlarda yapılan değişikliklerin etkileri 2017’de daha fazla görülecektir. Artık önümüzü çok daha iyi görüyoruz, bu durum mutlaka indirim olarak yansıyacaktır. Ayrıca trafik kazalarının azalması ve bu yönde atılan somut adımlar da gelecek günlerde olumlu sonuçlar doğuracaktır.”

Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan, 2016 yılında hem vatandaşın hem de sigorta şirketlerinin en çok konuştuğu konunun trafik sigortası olduğunu belirtti. Bu durumun yapılan düzenlemelerle birlikte oldukça yoğunlaştığını aktaran Ayhan, “Trafik sigortasındaki düzenlemeleri 2016 yılında sigorta sektörünü etkileyen en önemli gelişme olarak değerlendirebiliriz” diye konuştu.
Trafik sigortasındaki yönetmelik, genel şart, kanun ve maliyetlere etki eden kanun düzenlemelerinin sektör açısından bir milat olduğunun altını çizen Ayhan, “Yapılan bu düzenlemeden önce trafik sigortalarında serbest tarifeye geçildiğinde sektör olarak yeterli birikime sahip olmadığımız ve doğru hesaplama yapılamadığı için sigorta şirketleri olarak fiyatlama konusunda oldukça zorlandık. Sonuç olarak sektör son 10 yılda 7.9 milyar lira zarara uğradı. Bu tablo herkes için oldukça zorlayıcı oldu, ancak Trafik Sigortası Kanunu’nda ve genel şartlarda yapılan değişikliklerin, geçmişte düzenlenen poliçelerin oluşturduğu yükler için olmasa bile yeni tanzim edilen poliçeler için çözüm olmasını bekliyoruz” dedi.

‘ONLINE TEKLİF EKRANI VATANDAŞLARIN LEHİNE’
SBM’nin hayata geçirdiği uygulamayı da değerlendiren Ayhan, şunları söyledi: “Online teklif ekranı uygulamasıyla sürücüler kendileri için en uygun trafik sigortası teklifine hızlı ve kolay bir şekilde ulaşabiliyorlar. Buradaki amacın sürücülerin 31 sigorta şirketinden tek tek teklif alıp aldıkları fiyatları karşılaştırarak karar vermeleri için zaman kaybetmelerini önlemek ve tüm alternatiflere tek bir noktadan erişebilmelerini sağlamak olduğunu düşünüyorum. Dünyada da geçerli olan bu uygulamayla vatandaşlarımızın işi kolaylaşacaktır.”
Karayolları Trafik Kanunu’nda ve genel şartlarda yapılan değişikliklerin etkilerinin 2017 yılında daha fazla görüleceğini düşünen Ayhan, sektör olarak bu yasanın en iyi şekilde anlaşılıp uygulanması için çaba sarf edeceklerini kaydetti. Ayhan, sözlerine şu şekilde devam etti: “Artık önümüzü çok daha iyi görüyoruz, bu durum mutlaka indirimlere yansıyacaktır. Zaten şu anda fiilen %5 ile 10 arasında indirim yapılıyor. Ayrıca trafik kazalarının azalması ve bu yönde atılan somut adımlar ve halkın bilinçlenmesi de gelecek günlerde olumlu sonuçlar doğuracaktır.”

‘TRAFİK SİGORTASI SÜRDÜRÜLEBİLİR OLMALI’
Trafik sigortasının zorunlu olduğu için sosyal etkisi olan bir sigorta ürünü olduğunu dile getiren Mine Ayhan, “Bu sebeple teknik kârlılık seviyesinin hasar, teknik ve genel maliyetleri karşılayacak düzeyde ve sürdürülebilir olması sigortacılar açısından olumlu bir sonuç olur. Dolayısıyla teknik kârlılık seviyesinin pozitife dönmesinden ziyade, maliyetleri karşılayacak bir fiyatlama seviyesi ile hem şirketler hem de sigortalılar açısından sürdürülebilir bir sigorta ürünü olmasını hedeflemek daha doğru olacaktır” dedi.
Diğer yandan 2015 ve 2016 yılında yapılan yasal düzenlemelerin de bu sigorta branşı için sağlam bir yasal zemin hazırladığını söyleyen Ayhan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu yasal düzenlemelerin pozitif etkilerini ilerleyen yıllarda daha net görebileceğiz ve bu durum kuşkusuz teknik kârlılığa da katkı sağlayacaktır. Bu noktada, maliyetleri karşılayan ve iyi risk/kötü risk ayrımına uygun fiyatlama yaklaşımlarının sigorta şirketleri tarafından sunulması ve sigortalılarımızda da konuyla ilgili bilincin artırılmasıyla ulaşılan teknik kârlılık seviyesinin devam edeceğini düşünüyoruz.”

POLİÇE ARTIŞI % 5
2016 yılının başından aralık ayına kadar sektörde %32’ye varan bir büyüme oranına ulaşıldığını ifade eden Ayhan, “Bu büyüme içerisinde poliçe adedi artışı %5, geri kalan büyüme ise tamamen prim büyümesiyle ilgili. Bu yıl sigorta sektörü olarak kasım sonu itibarıyla toplamda %32, hayat dışı branşlarda da %32 büyüme sağladık. Bu durum bizler açısından son derece olumlu ve sevindirici. Önümüzdeki yıl %15 civarında bir büyüme olacağını öngörebiliriz” şeklinde konuştu.

‘SEKTÖRDE ŞİRKET SAYISI ARTABİLİR’
Sigorta penetrasyon oranının düşük olmasının pazara her zaman yeni girişler için uygun bir ortam oluşturmaya devam edeceğini vurgulayan Mine Ayhan, bu çerçevede şirket sayısının artmasının beklenebileceğini kaydetti. Ayhan, içerisinde bulunduğumuz ekonomik ve siyasi ortamın yabancı yatırımcıların ilgisini azaltmayacağını düşündüklerini de sözlerine ekledi.


Axa Sigorta Teknik ve Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Başkan ve İcra Kurulu Üyesi Yavuz Ölken: Büyüme hızı %10-15 oranında gerçekleşir

“Sektördeki kârlı branşlardan kasko ve sağlıkta rekabetin de etkisiyle kâr marjları giderek eriyor. Bu iki branş dışında sektörün önemli branşlarından yangın ve doğal afetler branşında da dokuz ay içinde neredeyse kâr sıfıra yaklaştı. Bu gelişmelerin ışığında, 2016’dan farklı olarak 2017 yılı sektör için zor geçecek ve büyüme hızı %10-15 seviyesine düşecek.”

Trafik sigortasında sektörün son 11 aylık dönemde fiyat artışı yapmadığını, tam aksine, son iki ayda primlerde %8 ile %10 arasında bir düşüş yaşandığını belirten Axa Sigorta Teknik ve Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Başkan ve İcra Kurulu Üyesi Yavuz Ölken, “Ortalama primler düşerken sektörün hasar maliyeti düşmedi. Yedek parça ve otomobil endüstrisinin yaşadığı kriz sonucu bir takım ilave maliyetlere bakıldığında ortalama hasar maliyeti %20 civarında arttı. Hasar maliyetleri dikkate alındığında primlerdeki düşüş aslında daha da fazla” diye konuştu. Dolardaki yükselişin sektöre etkilerini de yorumlayan Ölken, “Kur artışı, ocak-şubattan itibaren sağlıktan oto sigortalarına, konuttan, nakliyata kadar tüm branşlarda 2017 yılının hasar maliyetlerini 3-4 puan artıracak” dedi.

‘KÂR MARJLARI ERİYOR’
Sigorta sektöründeki kârlılıkla ilgili de değerlendirmelerde bulunan Ölken, “Sektör belki kâr ediyor gibi gözüküyor ama sektördeki kârlı branşlardan kasko ve sağlıkta rekabetin de etkisiyle kâr marjları giderek eriyor. Bu iki branş dışında sektörün önemli branşlarından yangın ve doğal afetler branşında da dokuz ay içinde neredeyse kâr sıfıra yaklaştı” diye konuştu. Ölken, bu gelişmelerin ışığında, 2016’dan farklı olarak 2017 yılının sektör için zor geçeceğini, sektörde büyüme hızının %10-15 seviyesine düşeceğini söyledi.

‘DOĞRU FİYATLANDIRMA ÖNEM KAZANACAK’
2016 yılında istikrarlı olarak büyümeyi sürdüren Axa Sigorta, trafik sigortasındaki pazar payını %14-15 seviyelerinde tutarak ve trafik dışındaki sigortaların payını artırarak portföyünü dengeledi. Özellikle, trafik gibi uzunca yıllar yükümlülüğün devam ettiği sorumluluk sigortalarında, sektörün geçmiş yıllarda ortaya çıkan ve kontrol edilemeyen dış dinamiklerini göz önüne alarak sürdürülebilir bir büyüme trendi ve pazar payı oranına odaklanması gerektiğini söyleyen Yavuz Ölken, “Axa Sigorta olarak tüm branşlarda pazar payı ve büyüme konusunda amaçladığımız ritmi yakaladığımızı, sürdürebilir üretim ve buna dayalı kârlılık anlayışımız sonucunda oluşturduğumuz portföy yapımızın 2017 yılında da dengeli bir şekilde devam edeceğini söyleyebilirim” diye konuştu. Bu bağlamda fiyatlandırmayı doğru yapamayan şirketlerin gelecek yıl zor durumda kalacağını da sözlerine ekledi.


Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Filiz Tiryakioğlu: Trafikte zarar trendi yavaşlamaya başladı

“Gerek zorunlu trafik sigortasında nisan ayında yapılan düzenlemeler sonrası, gerekse son dönemde karşılık ayırma yöntemlerindeki bazı değişikliklerin de etkisiyle trafik sigortasında zarar trendi yavaşlamaya başladı.”

Anadolu Sigorta 1. Genel Müdür Yardımcısı Filiz Tiryakioğlu, 2016 yılının ilk yarısında büyümenin lokomotifinin primlerin artmasıyla %115’e yakın büyüyen trafik sigortaları olduğunu söyledi. Kaskodaki büyüme oranınınsa %14.3 olarak gerçekleştiğini aktaran Tiryakioğlu, “Ancak bu büyüme rakamlarına karşın trafik branşında zarar trendi devam etti. Şirketler de doğal olarak, uzun süredir devam eden bu zarar trendi karşısında, bu branşın sürdürülebilirliğini sağlamak için kendi önlemlerini almaya çalıştı” dedi.
Bununla birlikte gerek zorunlu trafik sigortasında nisan ayında yapılan düzenlemeler sonrası gerekse son dönemde karşılık ayırma yöntemlerindeki bazı değişikliklerin de etkisiyle bu zarar trendinin yavaşlamaya başladığına değinen Tiryakioğlu, bu sayede otomobillerde ortalama primlerde de ciddi azalmalar olduğunu kaydetti.
Tiryakioğlu sözlerini şöyle sürdürdü: “Öte yandan, trafik sigortasında ‘teklifli indirim’ dönemi başlarken, söz konusu uygulamadan yararlanabilmek için Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin internet sitesinden sorgulama yapılması gerekiyor.  Araç sahipleri TC kimlik numarası ve araç plakasını girdiklerinde trafik sigortası lisansı olan 29 şirketin trafik sigortası bedeline ilişkin tekliflerini karşılarında görebiliyor.”

‘SEKTÖR HER YIL İSTİKRARLA BÜYÜYOR’
Gelişmiş ve gelişmekte olan tüm ülkeler için ekonomik gelişme düzeyi ile sigorta sektörünün gelişme düzeyinin önemli ölçüde paralel hareket eden durumlar olduğunu belirten Tiryakioğlu, özellikle gelişmiş ülkelerde sigorta sektörünün ekonomi için önemli bir fon kaynağı olarak kabul edildiğini dile getirdi. Finansal hizmetler piyasasının önemli bir kalemi olan sigorta sektörünün, gerek kaynakların etkin kullanımının sağlaması, gerekse tasarrufları artırıcı fonksiyonu bakımından ülke ekonomisine önemli katkıları bulunduğunu aktaran Tiryakioğlu, “Ülkemiz ekonomisinde teminat sunma ve tasarruf sağlama işlevlerini de yerine getiren sigorta sektörü, her geçen yıl istikrarlı bir şekilde büyümeye devam etmektedir” dedi.

‘ÜLKEMİZDE SİGORTACILIK FAALİYETLERİ ARTIŞTA’
Tüm bu gelişmelerin yanı sıra son yıllarda artan küresel ve bölgesel ekonomik, politik, siyasi riskler ile doğal afetlerin insanları bu risklere karşı önlemler almaya zorladığını ifade eden Tiryakioğlu, “Risklerden korunmanın yanı sıra değişen toplum algısı ülkemizde sigortacılık faaliyetlerinin artmasına neden olmuştur. Dünyayla kıyaslandığında sigorta sektörünün ülkemizde istenen büyüklüklerde olmadığı gözlemlense de 2011, 2012 ve 2013 yılları itibarıyla Türk sigorta sektörünün prim üretiminin GSYH içerisindeki payı ivme kazanarak artmıştır” şeklinde konuştu.
“Ülkemiz sigorta sektörünü 2016 için değerlendirdiğimizde, şu ana kadar çoğunlukla trafik sigortalarının etkisiyle büyüme açısından olumlu bir dönem geçirilmiştir. Trafik sigortaları hariç tutulduğunda, büyüme anlamında belirli ürünler hariç olumlu bir tablodan söz etmek mümkün değil. Kârlılık açısından bakıldığında, 2015 yılının üçüncü dönem teknik kâr verilerine göre zarar açıklayan hayat dışı branşı, bu sene aynı dönemi kârlı kapatmıştır” diyen Filiz Tiryakioğlu, burada da en önemli faktörün, trafik sigortalarındaki zararın azalması olduğuna işaret etti.

‘YENİ TEKNOLOJİK UYGULAMALARLA VERİMLİLİĞİ ARTIRACAĞIZ’
Anadolu Sigorta’nın teknolojik hedeflerinden de bahseden Filiz Tiryakioğlu, konu hakkında şunları söyledi: “Bir süredir maliyetlerin daha iyi yönetilmesiyle verimlilik artışı, doğru risk seçimi ve fiyatlandırmaya yönelik olarak teknolojiyi ve bilimsel verileri kullanan yeni uygulamalar ve satış kanallarımızın hayatını kolaylaştıracak teknolojik yenilikleri hayata geçirme yönünde yoğun çalışmalarımız sürüyor. Şirketimizin kısa vadeli planları arasında acentelerimizde çapraz satış oranını artırmak ve şirket portföyümüze yeni müşteriler kazandırmak bulunuyor.”


Turkland Pazarlama & Satış Grup Müdürü Dilek Turna: İş ve müşteri seçimi önem kazanacak

“Ekonomide yaşanan dalgalanmalar ve dolar kurunun artışı primleri de artırabilir. Bunun sigortalanma ve yenileme oranlarına negatif etkisi olabilir. Tahsilat riskinin artacağı bu ortamda iş ve müşteri seçiminde çok doğru kararlar vermemiz gerekecektir.”

Turkland Sigorta Pazarlama & Satış Grup Müdürü Dilek Turna, sigorta sektörünün yılın ilk yarısındaki trafik prim artışları nedeniyle 2016 yılını %30 büyümeyle kapayacağını söyledi. Turna, “Teknik kârlılık sorununun devam edeceği zor bir yıl bizleri bekliyor, stratejilerimizi buna göre yapıyor, satış kanallarımızı özellikle oto dışı branşlarda kârlı üretim yazmaya teşvik edecek kampanyalar planlıyoruz” dedi.
Sigorta sektörünün, Türkiye’nin genç nüfusu ve düşük sigortalılık oranları nedeniyle cazip bir pazar olmaya devam ettiğini aktaran Turna, sözlerini şöyle sürdürdü: “Hem yerli hem de yabancı yatırımcıların ilgisinin devam edeceğini, 2016 yılında olduğu gibi 2017’de yeni şirketlerin kurulabileceğini düşünüyorum. Bunun yanında satın almalar ve ortaklık yapısındaki değişimler nedeniyle yeni isimlerle tazelenen yapılara ve kooperatif şirket sayısında da artışa şahit olacağımıza inanıyorum.”

‘SEKTÖRDE INSURTECH GİRİŞİMLERİ DE GÖRÜRÜZ’
Son yıllarda sigorta sektörünün verimliliğini büyük ölçüde artıran InsurTech’in hızla geliştiğine dikkat çeken Turna, sözlerine şu şekilde devam etti: “2016 yılının bu konuda hız kazandığını gözlemliyoruz. Kişiye özel analizler, yeni nesil ürünler, risk ve hasar analizleri, dünyada gün geçtikçe daha fazla kullanılır hale geliyor. Türk sigorta sektörünün de çağa ayak uyduracağına, mobil ve interaktif uygulamalardan sonra InsurTech girişimlerini de izleyeceğimize inanıyorum. Bu amaçla kurulmuş yeni şirketlerin artacağını da düşünüyorum.”

‘PRİMLER YÜKSELEBİLİR’
Ekonomide yaşanan dalgalanmalar, dolar kurunun artışı ve fiyatlara yukarı yönlü etkisinin sigorta bedellerinde de artışa neden olacağını belirten Dilek Turna, “Primlerdeki artışın sigortalanma oranına negatif etkisi olabileceği gibi, yenileme oranlarımızı düşürebileceğine, mevcut sigortalıları elde tutmanın öneminin artacağına ve buna yönelik takip sistemlerinin gelişmesi gerekeceğine inanıyorum. Tahsilat riskinin artacağı bir ortamda iş ve müşteri seçiminde çok doğru kararlar vermemiz gerekecektir” şeklinde ifadelerde bulundu.
Yabancı yatırımcı tarafında ilginin devam edeceğine, ancak daha temkinli kararlar alınacağına inanan Turna, 2017 sonunda zararı devam eden yabancı yatırımcıların sektördeki mevcudiyetlerini sorgulayabileceklerini kaydetti.

‘ACENTELERİMİZİN YANINDAYIZ’
Şirket olarak yeni yıldaki hedeflerinden de bahseden Turna, “2017 hedefimiz 2016 yılında başladığımız değişim sürecine devam ederek, mevcut ve yeni açacağımız satış kanallarımızla kârlı branşlarda büyümek. En büyük desteği acentelerimizden alacağımıza inanıyoruz. Kolay ulaşılabilir, iyi ve hızlı hizmet alabilecekleri, her konuda danışabilecekleri, proje geliştirebilecekleri, yeni ve farklı ürünlerle kârlı üretim yapacakları bir şirket olarak yanlarında olacağız” dedi.
Kampanyalar, toplantı ve seyahat organizasyonlarının yanında çok farklı sürprizlerle acenteleriyle birlikte olacaklarının bilgisini veren Turna, 2017’nin Turkland Sigorta için çok önemli olacağına, kendileriyle yola çıkan tüm satış kanalları için kazanç ve başarı yılı olacağına inandıklarını söyledi.

‘2017’DE YİNE TRAFİK KONUŞURUZ’
“2017 yılında öne çıkacak branşlar hangileri olur?” diye sorduğumuz Dilek Turna, sorumuzu şu şekilde cevapladı: “Oto kaza branşının önceliğinin devam edeceğini, sektörün tüm yıl yine trafik branşını konuşacağını düşünüyorum. Ancak özel ve yeni sigorta ürünlerinin de ön plana çıkacağı bir yıl olmasını yürekten diliyorum. Turkland Sigorta olarak bizim önceliğimiz bu; değişik ve yeni ürünlerle sektörde fark yaratmak.”

Yorum yazın