
Unicorn girişimlerin değeri 3,82 trilyon dolar
CB Insights, unicorn listesini güncelledi. Temmuz 2023 itibarıyla bin 200’ü aşan unicorn girişimlerin değeri 3,82 trilyon dolara ulaştı. Unicorn girişimler arasında en büyük paya sahip dikey ise 369 şirketle kurumsal teknoloji oldu.
2021 ve 2022 yıllarında girişim sayısının patlaması, teknoloji şirketlerinin değerlemelerini eşi benzeri görülmemiş boyutlara taşıyarak unicorn sayısını bin 200’ün üstüne çıkardı. Unicornların kolektif değerinin 3,82 trilyon dolar olduğunu aktaran CB Insights’a göre bu rakam aşağı yukarı Amazon, Meta (eski adıyla Facebook) ve Google’ın toplam piyasa değerine eşdeğer. Ancak, son bir kaç çeyrekte yatırım tutarlarının ve değerlemelerin son yılların en düşük seviyelerine gerilemesi ve girişim sermayedarları arasında bir dönem fazlaca görülen fırsatı kaçırma korkusu (FOMO), yeni unicorn sayısındaki artış üzerinde dramatik etkiler yarattı. Bunun sonucunda 2023’ün ikinci çeyreğinde sadece 18 yeni unicorn görüldü (bir önceki yıla göre %80 düşüş).
EN BÜYÜK PAY KURUMSAL TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE
Genel B2B kullanım örneklerini hedefleyen veya çok çeşitli sektörlere satış yapan teknoloji şirketlerini içeren kurumsal teknoloji dikeyi, tüm unicornların %30’unu oluşturuyor. Tabloda görüldüğü üzere en büyük paya sahip bu alan kendi içerisinde alt segmentlere ayrılmış durumda. Tüketici ve perakende sektörü ile finansal hizmetler sektörü %18’lik paylarıyla ikinci sırayı paylaşıyor. Bu dağılımda en küçük paya sahip sigorta sektöründe Accelerant, Coalition, Howden Group Holdings, Wefox gibi 27 unicorn bulunuyor. Sektör bazında en değerli unicornlar ise şu şekilde sıralanıyor:
- Kurumsal Teknoloji: Canva (40 milyar dolar)
- Tüketici ve Perakende: SHEIN (66 milyar dolar)
- Finansal Hizmetler: Stripe (50 milyar dolar)
- Endüstriyel Sektörler: SpaceX (137 milyar dolar)
- Sağlık ve Yaşam Bilimleri: Devoted Health (12,6 milyar dolar)
- Medya ve Eğlence: ByteDance (225 milyar dolar)
- Sigorta: Howden Group Holdings ve Coalition (5 milyar dolar)
EN FAZLA UNICORN ABD’DE
CB Insights’ın unicorn kulübünde dünya çapında toplam 51 ülke ve bölge temsil ediliyor. Amerika tüm unicornların yarısından fazlasına (%54) ev sahipliği yaparken onu %14 ile Çin takip ediyor. Üçüncü sırada yer alan Hindistan ise kulübün %5,7’sini temsil ediyor.