Trafikte maliyet artışı hasar yönetimini zorlaştıracak

 Trafikte maliyet artışı hasar yönetimini zorlaştıracak

Trafik Genel Şartları’nda yapılan son değişiklikler sektörün ya fiyatları artırmasına ya da kârlılığın daha da aşağı yönlü hareketine neden olacak. Sektör için 2022 yılı döviz kurlarındaki artış, trafik sigortalarında uygulanan tavan fiyat uygulaması, değişen mevzuat ve yedek parça arzında yaşanan sorunlara bağlı olarak yukarı yönlü maliyet artışı nedeniyle hasar yönetimi açısından zor bir dönem olacak gibi gözüküyor.

Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) açıkladığı, sigorta sektörünün 2021’in üçüncü çeyreğinde elde ettiği teknik kâr rakamlarına göre sektörün kâr oranı geçen senenin aynı dönemine göre düşüş yaşadı. Döviz kurundaki artışın da neden olduğu bu gerilemede sektör, 2020’nin üçüncü çeyreğinde 7 milyar 213 milyon lira teknik kâr elde ederken, 2021’in üçüncü çeyreğinde 5 milyar 99 milyon lira teknik kâra ulaşabildi. Böylece teknik kâr-zarar oranı da bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 24’ten yüzde 14,5’e geriledi.

Döviz kuru kaynaklı maliyet artışlarının etkisini ortaya koyduğu 2021 yılının üçüncü çeyrek rakamlarına branş bazında bakıldığında ise trafikte 897 milyon liralık zarar kayıtlara geçti. Trafik sigortası için 4 Aralık 2021’de yayımlanan yeni Genel Şartlar’ın yürürlüğe girmesiyle trafik branşına, önümüzdeki dönemde daha fazla zarar yazılabilmesi mümkün görünüyor. Hayat dışında branş bazında bakıldığında pandeminin parlayan yıldızı reel büyümesini sürdürüyor. Hastalık-sağlık teknik kâr rakamlarında 1 milyar 697 milyon lira ile liderliği yakaladı. Pandemi ile bir seneden fazladır verilen mücadelenin de etkisiyle hastalık-sağlık branşında 2021’in üçüncü çeyrek döneminde %22,3 oran ile 1 milyar 697 milyon lira teknik kâr yazıldı.

KASKO BRANŞINDA TEKNİK KÂRLILIK %50 ERİDİ

Kaskoda 2020’nin 9 aylık döneminde elde edilen 1.9 milyar lira teknik kâr, bu yılın aynı döneminde %52 oranında düşüşle 916 milyon liraya geriledi. Pandeminin başlaması ve çeşitli önlemlerin alınmasından dolayı kâr oranında düşüşün yaşadığı görülen kasko branşı, 2020’nin üçüncü çeyreğinde 1 milyar 992 milyon lira kâr ile kayıtlara geçerken, 2019 senesinde 1 milyar 210 milyon lira kâr elde etmişti. 2018 senesinde 216 milyon teknik kâr yazılan kasko branşının 2017 senesinde ise teknik kârı 252 milyon olarak kaydedildi. Kaza branşında ise 2021’in üçüncü çeyreğinde 987 milyon lira kâr elde edildi. 2020 yılında ise elde edilen kâr 1 milyar liraydı.

2021’in üçüncü çeyreğinde teknik kâr yazan branşların yanı sıra yılı zararla kapatan branşlar da oldu. 2021’in üçüncü çeyreğinde en fazla zarar eden branş trafik olarak kayda geçti. 2020’nin üçüncü çeyreğinde 1 milyar 393 milyon lira kâr elde eden trafik branşı, 2021’in üçüncü çeyreğini 897 milyon lira zarar ile kapattı. Trafikte zarar 2019 senesinde 810 milyon lira olurken, 2018 yılında ise bu rakam 75 milyon liraydı. Zarar yazılan diğer branşlar ise 84 milyon lira ile genel sorumluluk, 17 milyon lira ile hava araçları sorumluluk ve 6 milyon lira zarar ile su araçları branşı olarak kayıtlara geçti.

TRAFİKTE KÂRI DÜŞÜREN FAKTÖRLER

Yüksek enflasyon, kurdaki hareketlilik, önümüzdeki dönem için ekonomik görünümdeki yerel ve küresel belirsizlik ile iskonto oranlarının düşürülmesi, değer kaybı konusu ve eşdeğer parça yerine orijinal yedek parça kullanılmasına yönelik düzenlemeler trafik branşında kârlılığı düşüren faktörler arasında yer alıyor.

TRAFİKTE 2022 TARİFESİ KURDAKİ ARTIŞI KARŞILAMIYOR

Trafik sigortası tarife esaslarına değişiklik yapılmasına dair yönetmelik, 2021 yılının son günü yayımlandı. Buna göre 2022 Şubat ayından itibaren geçerli olmak üzere trafik primleri %20 artırılırken, geriye kalan her ay için artış %1.5 olacak. Karar başta sigortacıları sevindirecek gibi gözükse de sepet yöntemiyle hesaplanan enflasyona yakın olarak yapılan bu artış, neredeyse tamamen ithal girdili olan oto sigortalarında yeterli gelmeyecek. Ülkemizde Avrupa ile en büyük ticaret kalemi otomotiv olarak geçiyor. AB otomotiv ithalatının 5’te birini Türkiye ile gerçekleştiriyor. Bu da eurodaki fiyat artışının direkt olarak oto sigortalarındaki kârlılığı etkilemesine neden oluyor. 3 Ocak 2022 tarihinde euro 15.65 lira seviyesindeyken, bu rakamın 3 Ocak 2021 tarihinde 9.07 lira olduğu görülüyor. Yeni düzenleme ile trafik primleri 2022 yılı için toplamda %36.5 artarken, eurodaki artış sadece 3 Ocak 2021-3 Ocak 2022 arasında %72’yi buluyor.

İlginizi Çekebilir