Trafik Teklif Platformu araçların teminatsız kalmasını önleyecek
Trafik sigortasındaki arz sorununu ortadan kaldırmak için SEDDK harekete geçti. 1 Haziran itibarıyla test aşamasına geçilen “Trafik Teklif Platformu” ile 27 sigorta şirketi tek bir çatı altında toplanıyor.
Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), sektörün yaklaşık olarak %30’unu oluşturan zorunlu trafik sigortasındaki arz sorununu çözmek için düğmeye bastı. Kurum, 1 Haziran itibarıyla belirlenen şehir ve basamakta test aşamasına geçilmesi kararlaştırılan Trafik Teklif Platformu ile acentelerin kısa sürede zorunlu trafik sigortası poliçesi üretmesini hedefliyor.
İSTEYEN ACENTE KATILIM GÖSTEREBİLECEK
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) nezdinde kurulan ve 12 Mayıs’ta teknik altyapısı tamamlanan platform, acentelerin zorunlu trafik sigortası poliçesi teklifi bulamaması durumunda, araçların teminatsız kalmamasını sağlayacak. İsteyen acenteler Trafik Teklif Platformu’na üye olabilecekken trafik lisansı bulunan 27 sigorta şirketinin, platforma entegrasyonları otomatik yapıldığı için doğal olarak üye sayılacak. Platform, teknik testlerin tamamlanmasının ardından ülke genelinde devreye alınacak.
PLATFORM NASIL İŞLEYECEK?
Sistem üç aşamadan oluşuyor. Tıpkı eski sistemde olduğu gibi yeni trafik sigortası yaptıracak ya da süresi dolup poliçesini yeniletmek isteyenler, acentesine başvuracak. İlk aşamada acenteler sözleşme ile bağlı oldukları sigorta şirketlerinden 10 dakika içerisinde teklif alıp poliçe kesecek. İlk aşamada teklif alınamazsa, acentenin platform üzerinden sözleşme ile bağlı oldukları sigorta şirketlerinden 15 dakika içerisinde teklif alınıp poliçe kesilecek. Eğer iki aşamada da teklif alınamazsa acentenin çalıştığı sigorta şirketleri arasında SBM tarafından sıra usulü ile atama yapılıp şirket seçilecek ve poliçe Riskli Sigortalılar Havuzu’na devredilecek. Ek olarak sigorta şirketlerinin platform üzerinden gelen teklif taleplerine cevap verebilmesi için acenteyle arasında bir acentelik bağı olması gerekiyor. Şirket ve acente arasında bu bağ teklif verilebilmesi için şart.
HAVUZ İLE RİSK TÜM SEKTÖRE YAYILACAK
Platform üzerinden oluşturulan poliçeler şirketlerin pazar paylarını etkilemeyecek. Risk, Trafik Teklif Platformu üzerinden eşit dağılacak. Böylece sigorta şirketleri maliyeti tek başına üstlenmeyip sektörle paylaşmış olacak. Diğer bir ifadeyle poliçe üretiminden kaçınılan segmentteki riski tek başına üstlenmeyecek olan sigorta şirketleri, riski havuz yoluyla tüm sektöre dağıtacak.
Sompo Sigorta Genel Müdürü Fahri Uğur:
Tüm paydaşların kazanacağı bir ortam oluşacak
Zorunlu trafik poliçesinde arza erişim zorluğunu çözmek üzere SEDDK’nın duyurmuş olduğu uygulamayla ilgili değerlendirmelerde bulunan Sompo Sigorta CEO’su Fahri Uğur, uygulamanın trafik sigortasının üretim ayağındaki tıkanmanın aşılmasına yardımcı olacağına inandıklarını belirterek, “Düzenleyici otoritenin bütüncül ve kalıcı çözüm arayışını ve yapısal dönüşüm önerisini takdirle karşılıyoruz. Bu öneriyi hayata geçirmek için tüm sektör paydaşlarının üzerlerine düşen rolü en hızlı şekilde gerçekleştirme çabası içinde olmaları önem taşımaktadır” dedi.
‘KISA SÜREDE POLİÇE KESİLEBİLECEK’
Tüm acentelerin en kısa sürede poliçe kesebilmesi sonucu arza erişim ve bu arza erişimde boşa harcanan zaman ve emek gibi sorunların yaşanmayacağını belirten Uğur, sözlerine şöyle devam etti: “Bu sistemin geçmişte havuza devredilenler de dâhil tüm araç grubu ve basamaklara yaygınlaştırılması ve makul bir tavan fiyat uygulaması ile birlikte serbest rekabet ortamında havuzun toplam içindeki payının uzun vadede %3’ler seviyesi hedeflenerek sektördeki tüm paydaşların kazanacağı bir ortamın oluşturulabileceğine inanıyoruz.”
‘SADECE YÜKSEK RİSKLİ GRUP HAVUZA DEVREDİLMELİ’
Uğur, son olarak uygulamada belirlenecek tavan fiyatın, havuza giden dosyaların belli bir eşik oranının üstüne çıkmayacak düzeyde tespitinin önemli olduğunu vurgulayarak, “Sadece en riskli grupta yer alan ve hiçbir şirketin teklif vermek istemediği yüksek riskli grubun havuza devredilmesi gerekir. Tavan fiyatın piyasa koşullarıyla uyumlu gerçekçi bir düzeyde belirlenmemesi durumunda şirketler yeterli oranda teklif vermeyeceği için havuza giden poliçe oranı çok yüksek düzeylere çıkacaktır. Bu ise trafik sigortasının maliyetini topluma yıkmak anlamına gelecek ve doğru bir çözüm olmayacaktır” dedi.