Koray Erdoğan: ZTS genel şartları adil, önemli olan doğru prim alınması

 Koray Erdoğan: ZTS genel şartları adil, önemli olan doğru prim alınması

Zorunlu Trafik Sigortası Genel Şartları’nda yapılan değişiklikler hakkında konuşan Ray Sigorta Genel Müdürü Koray Erdoğan, “Bir bütün olarak değerlendirdiğimizde, düzenlenen genel şartların tüketici lehine ve adil olduğunu düşünüyorum. Sigorta şirketleri olarak, bir kazada mağdur olan tarafa gerçek anlamda ve tam olarak hizmet veriyor olmamız lazım. Ama bu hizmeti verebilmek için de gerekli primi almamız gerekiyor. Kritik noktamız, bu tazminatlar için doğru prim alıp alamadığımız” dedi.

Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme Denetleme Kurumu’nun (SEDDK) belirlediği Trafik Sigortası yeni genel şartları 4 Aralık Cumartesi günü Resmi Gazete’de yayınlandı. Sakatlık teminatından hasar onarımlarında kullanılacak yedek parça detaylarına, vefat ve sakatlık tazminat hesaplamalarından araç değer kaybına kadar pek çok maddede yapılan düzenlemelerle ilgili Ray Sigorta Genel Müdürü Koray Erdoğan, hafta içi bir televizyon kanalına canlı yayın program konuğu olarak görüş ve değerlendirmelerini sundu.

“GENEL ŞARTLARDAKİ DEĞİŞİKLİKLERİ OLUMLU BULUYORUM”

Sigorta şirketlerini ve sigortalıları yakından ilgilendiren genel şart değişiklikleri sektörde büyük yankı uyandırdı. Yapılan düzenlemeleri sektörde ilk değerlendiren kişi olan Ray Sigorta Genel Müdürü Koray Erdoğan, “Bir bütün olarak değerlendirdiğimizde, düzenlenen genel şartların tüketici lehine ve adil olduğunu düşünüyorum. Sigorta şirketleri olarak, bir kazada mağdur olan tarafa gerçek anlamda ve tam olarak hizmet veriyor olmamız lazım. Ama bu hizmeti verebilmek için de gerekli primi almamız gerekiyor. Kritik noktamız, bu tazminatlar için doğru prim alıp alamadığımız” ifadelerine yer verdi.

“ÜÇ ANA BAŞLIK ALTINDA GÜNCELLEME YAPILMIŞ”

Koray Erdoğan, “Genel şartlarda 3 tane ana değişiklik var gibi gözüküyor. Bunlardan ilki, maddi tazminatlarda orijinal parça kullanımı. Bir önceki genel şartlara göre, eşdeğer parça kullanımı esas, orijinal parça kullanımı sigorta şirketinin muvafakatı ile oluyordu. Yapılan bu değişiklik ile artık orijinal parça takılması esas oldu. Eğer araç sahibi muvafakat verirse sigorta şirketleri eşdeğer parça kullanabilecek. Eşdeğer, yarı eşdeğer, ambalajlı eşdeğer gibi farklı seçenekleri tüketicilerin anlaması maalesef mümkün olmuyordu. Yani tüketici nezdinde kafa karışıklığı giderilmiş oldu. Tabi ki bu düzenlemenin sigorta şirketlerine ek bir maliyeti olacak ama ben bunun tüketici lehine doğru bir düzenleme olduğunu düşünüyorum” açıklamasında bulundu.

Diğer düzenlemelere de detaylı olarak değinen Koray Erdoğan sözlerine şöyle devam etti: “Bir diğer değişiklik ise bedeni tazminatlar tarafında. Yargı ve tahkim uygulamaları birbirinden farklıydı. Bir standart getirilmiş oldu. Sektöre ek bir maliyet getirmiş olsa da mağdurlar lehine önemli düzenlemeler yapıldı. Bütün şirketler, aktüerler, bilirkişiler, tüm tahkim hakemleri aynı tabloyu kullanacak ve dolayısıyla hesaplamalar arasına çok büyük farklılıklar çıkmayacak. Bu düzenlemeyle, SEDDK iskonto oranını da düşürdüğü için genel kanının aksine, sigorta şirketlerinin ödeyecekleri tazminatlarda azalış değil, artış olacaktır. Diğer yandan sakatlık teminatının kapsamı da biraz genişledi. Bir önceki teminat ‘Sürekli Sakatlık’ olarak geçerken, bu düzenleme ile birlikte ‘Sakatlık Teminatı’ olarak genel şartlarda yer aldı. Böylece geçici iş göremezlik teminatı da bu poliçenin kapsamına alınmış oldu. Hatta bakıcı gideri de bu kapsama dahil edildi. Bu oldukça önemli bir gelişme çünkü sigorta şirketleri geçici iş göremezliği, daha çok tedavi kapsamında ödenmesi gereken ve SGK’nın sorumluluğunda olan bir teminat olarak düşünüyorlardı. Yapılan Genel Şart değişikliği ile sigorta şirketlerinin bu tazminatlardan sorumlu olduğu netleşti.”

“STANDARTLARIN BELİRLENMİŞ OLMASI TÜKETİCİ AÇISINDAN AVANTAJLI”

Üçüncü yani son ana başlığın değer kaybı hesaplamalarında olduğunu belirten Ray Sigorta Genel Müdürü Koray Erdoğan, bu düzenlemenin oransal bazda maliyetleri en çok artıracak değişiklik olduğuna dikkat çekerek, “Bu düzenleme sigorta şirketleri için ciddi bir maliyet artışı getiriyor. Diğer yandan avantajı ise, değer kaybına dair bir standardizasyon getirilmiş oldu. Bildiğiniz üzere, Trafik Sigortası’nda sigortalı ile tazminat ödediğimiz kişiler birbirinden farklı. Yani temel mantık 3. Şahsıların mağduriyetini gidermektedir. Değer kaybında bu zamana kadar farklı hesaplama yöntemleri vardı. Yeni düzenleme hesaplama yöntemlerine yeknesaklık getirdiği için olumlu bir güncelleme olduğunu düşünüyorum” dedi.

“TEMEL SIKINTI TAVAN PRİM SEBEBİYLE YAŞANAN FİNANSMAN PROBLEMİ”

Sektörde dile getirilmeyen konulara değinen Ray Sigorta Genel Müdürü Koray Erdoğan, sigorta şirketleri tarafında teminatların genişletilmesine dair bir şikâyet olmadığını, yaşanabilecek temel sıkıntının teminatlar genişletilirken, tavan primlerin enflasyondaki ve döviz kurlarındaki artışın çok altında tutulmasıyla oluşan finansman problemi olduğuna dikkat çekti. Koray Erdoğan sözlerine şu şekilde devam etti: “Sektörümüzde hasar maliyetlerini oluşturan iki unsur var. Biri kur, diğeri ise asgari ücret. Tavan prim 2021’de %12,68 arttı. SEDDK’nın 2022 için açıkladığı verilere istinaden, aylık 1,25’ten %16 civarında bir artış olacağını görüyoruz. Kasım sonu için trafik sigortalarında %47’ye yakın maliyet artışı olduğunu söyleyebiliriz. Aralık gelişmelerinin bu hesaplamaya dahil olmadığını hatırlatmak isterim.” Şeklinde çarpıcı açıklamalarda bulunan Ray Sigorta Genel Müdürü Koray Erdoğan sözlerine şöyle devam etti: “Biz sigorta şirketleri olarak tüm hasarları doğru bir şekilde ve zamanında karşılıyoruz. Bunun karşılığında alınması gereken prim tutarını almamız gerekiyor. Aylık tavan prim artışı 1,25’de kalır ise, sektörün yeni maliyetleri karşılaması mümkün olmayacak. Sigorta sektörü tüm diğer sektörlere ve kişilere hizmet veriyor. Devletin, firmaların ve kişilerin üzerindeki yükü alarak mağduriyetleri gideriyoruz. Bunu yapabilmemiz için finansal anlamda güçlü olmamız gerekiyor.”

“SİGORTA ŞİRKETLERİNE BİRAZ HAKSIZLIK YAPILDIĞINI DÜŞÜNÜYORUM”

COVID-19 pandemisi süresince ve doğal afetlerde büyük emek vererek cansiperane çalışan sigorta şirketlerine, acentelere, brokerlere ve eksperlere dikkat çeken Ray Sigorta Genel Müdürü Koray Erdoğan, Trafik Sigortaları’nda fiyatların düşmesini ya da sabitlenmesini talep edenlerle ilgili olarak, “Sigorta sektörünün tüketiciler nezdindeki itibarı bizler için çok büyük önem taşıyor. Açıkçası sigorta şirketlerine biraz haksızlık yapıldığını düşünüyorum. 2019 Ocak ayından bu yana araç bedelleri %180-190 oranında artmış durumda. Mali tabloları incelediğimizde, Eylül 2021 itibarıyla sektörün yatırım geliri dâhil zararı 1 milyar lira oldu. Yatırım gelirini çıkarırsak 2,5 milyar lira. Hasar prim %109’a çıktı, diğer masrafları eklediğimizde %125’e çıkıyor. Yılsonunda bu oranın daha da artacağını düşünüyorum. Zararın olduğu ve hali hazırda sigorta şirketlerinin fedakârlık yaptığı bir branşta bizim halen primleri indirelim diyor olmamızın teknik bir açıklaması yok. Sigorta şirketlerinin faaliyetlerini doğru bir şekilde yerine getirebilmesi için mutlaka doğru bir primle satıyor olması gerekiyor. Aylık tavan prim artışı 1,25 yeterli olmadığı gibi, maliyetleri karşılamak için ek bir revizyon gerekiyor” dedi.

İlginizi Çekebilir