Günal: Tarımsal üretimin devamlılığı ve gıda arzı her zamankinden daha fazla önemli hale geldi

Günal: Tarımsal üretimin devamlılığı ve gıda arzı her zamankinden daha fazla önemli hale geldi

TARSİM Yönetim Kurulu Üyesi ve Tarım Sigortaları Havuz İşletmesi Genel Müdürü Serpil Günal, “Tüm süreçlerin kolaylaştırılmasına ve hızlandırılmasına yönelik çok sayıda uygulamayı ve teknolojik tabanlı projeyi devreye aldık. Üretici ve yetiştiricilerimizle yüz yüze gelme süreçlerini en aza indirdik. Bu süreçte tarımsal üretimin devamlılığı ve gıda arzı her zamankinden daha fazla önemli hale geldi” dedi.

Geçtiğimiz yıl, dünya geneline yayılan ve etkileri halen devam eden salgının yanı sıra küresel iklim değişikliğinin sonucunda şiddetini artıran doğal afetlerle geçmiş yıllara göre daha sık karşı karşıya kaldık. Ülkemizin en doğusundan en batısına kadar, hemen hemen her bölgede dolular, seller, hortumlar ve fırtınalar yaşandı. TARSİM Yönetim Kurulu Üyesi ve Tarım Sigortaları Havuz İşletmesi Genel Müdürü Serpil Günal konuyla ilgili şu açıklamaları yaptı: “Öngörülmeyen birçok etkiyi içinde barındıran bu dönemi, paydaşlarımızla işbirliği halinde devlet destekli tarım sigortası uygulamalarını yaygınlaştırarak, sistemi daha başarılı noktalara taşıma gayesi ile sahada üreticilerle yan yana geçirdik. 2020 yılı tarım sigortaları açısından verimli bir yıl oldu ve sistem gelişimini sürdürdü. Geçtiğimiz yıl elde edilen verileri kısaca özetlersek, Türkiye genelinde tüm tarım sigortası branşlarında 2.2 adet poliçe düzenlendi. 27 milyon dekar alan, 10 milyon büyükbaş ve küçükbaş hayvan sigortalandı. 83 milyar TL’lik tarımsal varlık sigortalandı. Meydana gelen doğal afetler ve çeşitli riskler neticesinde sigortalı üretici ve yetiştiricilerimizden 419 bin adedin üzerinde hasar ihbarı aldık. Bu ihbarların değerlendirilmesi ve dosyaların tamamlanması neticesinde 1.7 milyar liralık hasar oluştu. Bu şekilde, büyük ve hacimli bir hasar operasyonunu başarıyla tamamlamış olduk.

TARSİM olarak, teknolojik gelişmeleri çok yakından takip ederek, bu alanın sunduğu imkânlardan mümkün olabildiğince faydalanmaya çalışıyoruz. Önceki yıl pandeminin olumsuz etkilerini minimum düzeye indirmek, aynı zamanda üretici ve yetiştiricilerimizin memnuniyetini artırmak amacıyla, çözüm üretmeye odaklandık ve mevcut uygulamalarımızı gözden geçirdik. Tüm süreçlerin kolaylaştırılmasına ve hızlandırılmasına yönelik çok sayıda uygulamayı ve teknolojik tabanlı projeyi devreye aldık. Üretici ve yetiştiricilerimizle yüz yüze gelme süreçlerini en aza indirdik. Bu süreçte tarımsal üretimin devamlılığı ve gıda arzı her zamankinden daha fazla önemli hale geldi.”

HASAR TESPİT ÇALIŞMALARINDA DRONE TEKNOLOJİSİ

Hasar tespit çalışmalarında kullanılan teknolojileri Günal, şöyle sıraladı: “Önceki yıl, risk ve hasar tespit çalışmalarına hız ve verimlilik kazandırmak amacıyla bölge müdürlüklerimizin kullanımına sunduğumuz dronelarla (insansız hava araçları) uzaktan algılama ve teknolojileri ve görüntü işleme algoritmaları kullanarak, hasar görüntüleme ve tespit çalışmaları yapmaya başladık. Bu kapsamda pek çok noktada yoğun çalışmalar yürüttük. Örneğin, ağaç sayımı için Malatya, Bursa ve Yalova illerinde, yaban domuzu hasarı için Bursa, Balıkesir, Aydın ve Manisa illerinde, fırtına hasarı için Balıkesir ve Bursa illerinde ve kümes çiftliğindeki çatı çökmesi hasarı için Sakarya ilinde pilot çalışmalar gerçekleştirdik.

Hayvan hayat sigortaları branşında ise risk inceleme ve hasar tespit çalışmaları, büyük işletmeler için, uzaktan destek platformu üzerinden gerçekleştirilmeye başlandı. Zamandan tasarruf sağlayan, operasyon sürecini hızlandıran ve ilgili hasarlara ait tazminat ödemelerinin aynı hafta içinde yapılmasını sağlayan bu uygulamadan büyük işletmelerin de son derece memnun olduğunu ifade etmek isterim. Pandemi döneminde bulaş riskinin azaltılmasına önemli katkıları olan bu uygulama ile büyükbaş branşında yavru ölümü, yavru atma ve ölüm hasarlarının incelemesi yapılıyor. Geçtiğimiz yıl başlayan bu uygulama ile 400 adet civarında işlem gerçekleştirdik. Bu yıl ise ilk 3 ayda işlem adedimiz 300 olarak gerçekleşti.

Bitkisel ve sera sigortaları branşlarında hasar tespitlerinin tamamı yerinde (parselde) yapılmaya devam etti. Evlerinden çıkmak istemeyen sigortalı üreticilerimizin parselleri, GPS cihazından parsel sorgu uygulaması kullanılarak tespit edildi. Hasar tespit çalışmaları hakkında üreticilere telefonla bilgilendirmeler yapıldı.”

SEKTÖRDE BİR İLK: SESLİ POLİÇE UYGULAMASI

Serpil Günal, sektörde bir ilk olarak TARSİM’in hayata geçirdiği uygulamayı şöyle anlattı: “Yine bu dönemde, Türkiye’de sigorta sektöründe bir ilk olacak sesli poliçe uygulamasını hayata geçirdik. Günümüzün kullanıcı dostu teknolojileri arasında yer alan artırılmış gerçeklik teknolojisi ile geliştirilen sesli poliçe uygulaması ile üretici ve yetiştiricilerimizi poliçeleri hakkında zahmetsizce bilgilendirmeyi amaçlıyoruz. Çiftçilerimiz, bu uygulama ile poliçelerindeki kare barkod sayesinde, poliçesindeki teminatlar, prim tutarı, hayvan adetleri, sigortalı parselleri, indirimler ve hasar olması durumunda alacağı tazminat hakkında sesli ve görüntülü olarak bilgi edinebiliyor. Bu uygulamaya ulaşım da son derece kolay… Üreticilerimizin ve yetiştiricilerimizin, akıllı telefonlarına ‘TARSİM Mobil Uygulaması’nı indirmesi yeterli. Sesli poliçe uygulamasının yer aldığı TARSİM Mobil Uygulaması da App Store ve Google Play’den ücretsiz olarak indirilebiliyor.” 

“Bir diğer devreye alınan teknolojik tabanlı yenilik ise; TARSİM Danışma Hattı” diyen Günal, şu bilgileri verdi: “Artan taleplere ve ihtiyaçlara en iyi şekilde cevap verebilmek amacıyla bu yıl TARSİM Danışma Hattı Türkiye’nin yerli iletişim platformu BİP uygulaması üzerinden hizmete başladı. TARSİM Çağrı Merkezi, kurumsal internet sitesi ve mobil uygulamasının yanı sıra, üretici ve yetiştiriciler akıllı telefonlarına, tüm cep telefonu operatörlerinden ücretsiz olarak BİP uygulamasını indirdikten sonra TARSİM sayfasını takip ederek, 7 gün 24 saat boyunca TARSİM Danışma Hattı’na ulaşabiliyor.

TARSİM Danışma Hattı ile hasar değerlendirme sürecindeki eksik evraklar, diğer talepler ile ilgili dilekçe ve resmi kurum evrakları gönderilebiliyor, 0850 250 82 77 numaralı Müşteri İletişim Merkezi’ne ulaşılabiliyor, tarım sigortaları ile ilgili güncel gelişmeler takip edilebiliyor. Bilgi Formu aracılığıyla TARSİM’e soru ve talepler iletilebiliyor. Ayrıca yine bu uygulama sayesinde, üretici ve yetiştiriciler TARSİM’in hizmetlerini de değerlendirebiliyor. BİP Danışma Hattının geçtiğimiz Mart ayında hizmete açılışından itibaren bugüne kadar uygulamaya 7 bin 200 adet giriş yapıldı ve bu platform üzerinden 116 adet talep alındı. TARSİM Danışma Hattı ile ilgili de kullanıcılardan son derece olumlu geri dönüşler aldığımızı belirtmeliyim.

Çağrı Merkezi ve IVR Sesli Yanıt Sistemi üzerinden sunduğumuz hizmetleri de tek bir çatı altında topladık. Yeni uygulama sayesinde, hayvan hayat sigortalarında olduğu gibi bitkisel ürün ve sera sigortaları branşlarındaki hasar ihbarları, aynı zamanda bilgi taleplerinin karşılandığı çağrı merkezi numarası 0850 250 82 77’den alınmaya başladı. Bitkisel ürün ve sera sigortaları branşlarında poliçesi olan üreticiler, 7/24 hizmet sunan 0850 250 82 77 numaralı çağrı merkezini arayıp, ardından “3”ü tuşlayarak, kolaylıkla hasar ihbarında bulunmaya başladı. Bu branşlardaki hasar ihbarları hali hazırda Tarsim Mobil Uygulama ve tarsim.gov.tr üzerinde yer alan Poliçe Sorgulama/Hasar İhbarı Ekranı ve yetkili acenteler aracılığıyla da yapılabiliyor.”