DASK’ta 26,5 milyar lirayı aşan tazminat ödemesi
DASK’a ulaşan 560 bin hasar ihbarı bulunurken ödenen tazminat tutarı 26,5 milyar lirayı aştı. İhbar adedi ve ödeme rakamları hakkında bilgi veren Selva Eren, “Tarafımıza günlük olarak yeni ihbar gelmeye devam etmekle birlikte, 7 Haziran 2023 tarihi itibarıyla 560 bin 437 adet hasar ihbarı aldık. Bu ihbarlar içinde işleme aldığımız, hasar evrakı tam olan ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından tespiti yapılabilmiş tüm konutların hasar ödemeleri tamamlanmıştır. Bunun yanı sıra, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından hasarsız tespit edilen ya da hasar tespiti yapılamayan, hasar dosyasında eksik evrakı bulunan ve tarafımıza yeni iletilen ve iletilmeye devam eden hasar dosyaları için de çalışmalarımız hızla devam etmektedir” dedi.
Türk Reasürans’ın DASK’ın teknik işleticiliğini devraldığı 2020 tarihinden bu yana, her zaman DASK’ı daha ileriye götürecek, kuruma değer ve fayda yaratacak çalışmalar yürüttüklerini ifade eden Türk Reasürans Genel Müdürü Selva Eren, “Çalışmalarımızın odağına her zaman deprem sonrası hazırlık planlarımızı koyarak hareket ettik. Ankara’da DASK Olağanüstü Yönetim Merkezimizi açtık. Deprem anında faaliyetlerin sürekliliğini teminen DASK’ın teknolojik altyapısını yeniledik. İhbar sistemlerinin, günün koşullarına cevap verebilecek hıza ulaşmasını sağladık. Bu sayede, eş zamanlı olarak sınırsız hasar ihbarı alabiliyor ve 24 saat içinde 96 bin adet hasar dosyası açabiliyoruz. DASK Ana Veri Merkezi’ni, yedeği İstanbul’da kalmak üzere, deprem riskinin daha az olduğu Ankara’ya taşıdık. DASK’ı devraldığımızda var olan 10,5 milyar liralık fon büyüklüğünü, 2,5 yılda 23,5 milyar lira seviyesine yükselttik. 25 milyar lira olan ödeme kapasitemizi 117 milyar lira seviyesine çıkardık. Sigortalılarımıza daha güçlü bir finansal güvence sunmak amacıyla 320 bin lira olan azami teminat tutarımızı 640 bin liraya yükselttik” açıklamasında bulundu.
Atılan bu önemli adımlar sayesinde operasyonel ve finansal olarak olası büyük bir depreme hazır olduklarını vurgulayan Eren, “Depremin hemen ardından, Ankara Olağanüstü Yönetim Merkezimizdeki ekiplerimize, İstanbul ekiplerimizin de katılımıyla tam kadro çalışmalarımızı başlattık. Hasar ödemelerinin çok hızlı yapılabilmesi için yıkık, acil yıkılacak ve ağır hasarlı binalarda sigortalıların ihbarını dahi beklemeden T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından resmi hasar tespitleri tamamlanmış konutların listelerinden hasar dosyalarını resen açarak hasar süreçlerini yürüttük. Böylece depremin üzerinden henüz 24 saat geçmeden ilk hasar ödememizi gerçekleştirdik. Ankara Olağanüstü Yönetim Merkezimizde bulunan DASK tırı ve hasar ekiplerimizden bir grup aynı gün bölgeye intikal etti. Sigortalılarımıza daha hızlı ve yüz yüze hizmet sunmak amacıyla bölgedeki illerimize DASK konteyner ofislerimiz kuruldu ve şu anda Malatya, İskenderun, Osmaniye, Şanlıurfa, Adıyaman, Hatay, Gaziantep, Elazığ, Kahramanmaraş illerinde faaliyetlerini sürdürmektedir” sözleriyle yaşanan deprem sonrasında hızla çalışmalarına başladıklarını ve yürütülen sürecin detaylarını paylaştı.
‘SİGORTALILAR HIZLICA TAZMİNATLARINA ULAŞTI’
Depremin yaşandığı ilk günden beri önceliklerinin, sigortalıların tazminatlarına bir an önce kavuşmaları olduğunu söyleyen Eren, süreç içinde aldıkları ilave aksiyonların önemine de dikkat çekerek şu açıklamalarda bulundu: “Hasar ihbarından hasar inceleme sürecinin tamamlanmasına kadar olan süreçte vatandaşlarımıza maddi güvence sağlayarak yaralarını sarmaya ilk andan itibaren destek olmak amacıyla DASK’ta bir ilk olarak 27 Şubat 2023 tarihinde avans ödemesi uygulamasını başlattık ve yıkık, acil yıkılacak ve ağır hasarlı binalar için sigorta bedelinin %20’sini, orta hasarlı binalar için ise sigorta bedelinin %10’unu sigortalılarımıza avans olarak ödedik.
Tarafımıza gelen ihbarların yaklaşık %80’ini oluşturan hafif hasarlı konutlar için sigorta bedelinin %15’i direkt olarak ve muafiyet uygulanmadan ödenmektedir. Bu kapsamda sigorta bedelinin %15’ini tahsil eden sigortalılarımız, talep etmesi durumunda konutlarına eksper göndererek yeniden değerlendirme yapılması da mümkün kılınmıştır. İpotekli konutlar için Bankalar Birliği ile bir iş birliği yapılarak bireysel muvafakatname yerine topluca işlem yapılması sağlanmış olup bu sayede 50 bin liraya kadar olan hasarlar doğrudan sigortalılarımıza ödenmektedir.
Poliçelerde yer alan iletişim bilgisinin yanlış olması durumunda ödemelerin tahsil edilmesi için gerekli ödeme şifreleri sigortalımıza ulaşmadığından ödemelerin tahsil edilemediği tespit edilmiş ve Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi koordinasyonunda e-devlet yetkileri ile proje geliştirilmiştir. E-devlet üzerinde bulunan “DASK Hasar / Ödeme Sorgulama” adımına ek, yeni bir hizmet olarak “DASK Ödeme Şifre Hizmeti” adımı eklenmiştir. Bu sayede sigortalılarımız ödeme şifrelerine e-devlet üzerinden de erişebilmektedir. Konuyla ilgili sigortalılarımızı bilgilendirmek için de hem e-devlet hem de GSM operatörleri aracılığı ile her hafta SMS gönderimi yapılmaktadır. Tüm bunların yanında bölgede sigortacılık faaliyetlerinin devamlılığını sağlamak amacıyla iş yerlerini kaybeden acentelerimize, TOBB ve SEDDK iş birliği ile konteyner ofis ve ekipman desteği sağladık.”
‘SİGORTALILARIMIZLA İLETİŞİMİ SÜREKLİ HALE GETİRİYORUZ’
“Sigortalılarımızın bizimle iletişim kurma kanallarına ek olarak, web sitemizde “DASK’a Mesajım Var” sayfasını açtık. Bu yolla sigortalılarımızdan gelen tüm soru ve taleplere çok hızlı yanıt sunuyoruz” diyen Eren, sözlerine şöyle devam etti: “Deprem bölgesindeki illerimizi her hafta ziyaret ederek sigortalılarımızla birebir temas kuruyor, iletişimi sürekli hale getiriyoruz. Bizim için en temel ve kıymetli olan vatandaşımızın tazminatlarını ödemenin yanında onların yanında olduğumuzu ve bize her zaman ulaşabileceklerini bilmeleri. Bunu sağlamak için saha ziyaretleri yapıyor, bu ziyaretler sonrasında ben dahil tüm ekibimize cep telefonlarımız üzerinden ulaşabilmeleri için destek sunuyoruz. Bu iletişimi sağlamak oldukça kıymetli.”
“Ülkemizin bir deprem ülkesi olduğu ve DASK’ın bu anlamda stratejik öneme sahip olduğunun farkındalığıyla hareket ettik ve ülkemizde meydana gelebilecek büyük bir depreme hazır olmak en büyük amacımızdı” diye konuşan Selva Eren, sözlerini şu şekilde noktaladı: “Depremin ilk gününden bu yana ne kadar doğru adımlar attığımızı ve böylesine bir sürece operasyonel ve finansal olarak hazır olduğumuzu görüyoruz. Hasar ödeme süreçlerimiz içinde aldığımız ilave aksiyonlar ise, bizi hep bir adım daha ileriye götürdü ve sigortalılarımızın tazminatları ile daha hızlı buluşmasına katkı sağladı. DASK’a duyulan güveni artırmak ve DASK’ı daha da ileriye taşıyacak çalışmalar yürütmeye hız kesmeden, büyük bir özveri ile çalışmaya devam edeceğiz. Son olarak, bu kadar kısa sürede bu denli büyük bir başarının mimarı olan tüm çalışma arkadaşlarıma, bölgede çalışmalarını sürdüren eksperlerimiz, sigortalılarımıza ödemelerini ulaştıran başta Vakıfbank olmak üzere tüm bankalarımıza ve tüm sigortalılarımıza teşekkür ediyorum.”