Şirketler sel ve doluda mağdur olan sigortalıların yaralarını sarmak için neler yapıyor?
Temmuz ayının sonlarına doğru İstanbul’da 10 gün içinde iki doğal afet yaşandı. Yaklaşık olarak 200 milyon lira olacağı tahmin edilen 18 Temmuz’daki sağanak yağış ve sel felaketinin hasarı giderilmeye çalışılırken hemen hemen 180 bin aracın hasar gördüğü bir başka doğal afet meydana geldi. İkinci kez meydana gelen yağış felaketiyle 20 dakikada metrekareye 40 kilo yağmur düştü. Zarar gören araç sayısının artmasına, binaların bodrum katlarıyla birlikte çatılar ile üst katların da maddi kayıp yaşanmasına ceviz büyüklüğünde dolu yağışıyla birleşen fırtına sebep oldu.
Ceviz büyüklüğünde dolu ve ardından sele dönüşen sağanak yağış ile İstanbul’da meydana gelen hasar bir önceki afette tahmin edilenin üstüne çıktı. Haydarpaşa’da bir vinç devrildi. Düşen yıldırımlar nedeniyle yangın çıktı. Birçok ağaç araçların üzerine devrildi. Ceviz büyüklüğündeki dolu apartmanların dış cephesine, araç ve konutların camlarını kırdı. Kimi yerlerde sertleşen fırtına nedeniyle çatılar uçtu. Uçak seferleri ertelendi. Doğal afetin 18:30 gibi başlaması iş çıkışı eve dönmekte olan yüzbinlerce vatandaşı etkiledi. Kurtuluş’ta mezarlık duvarı yıkıldı ve altında kalan dört vatandaş yaralandı. Boğazda sefer yapan vapurlar kaza yaptı. Yolda yürüyen bir vatandaşı elektrik çarptı. Öte yandan uzmanlar yağmur suyunun kanalizasyon suyuyla karıştığını belirterek, salgın hastalıklara karşı uyardı. Bununla birlikte sel felaketinin artçı etkilerinin devam edeceği yorumu yapıldı.
İstanbul’u etkisi altına alan sel felaketlerinin ardından sigortalı hasar tahminleri gelmeye başladı. İki afette beklenen sigortalı hasarın 500 milyon lira civarında olduğu belirtilse de 3 Ağustos’ta Türkiye Sigorta Birliği’nin 2017’nin ilk yarısına ve sel felaketleri ile Bodrum’daki depreme ilişkin yaptığı basın toplantısında toplam hasarın “şimdilik” 300 milyon lira olduğu bildirildi. “Şimdilik” vurgusunun ardından ilerleyen günlerde hasarın yükselmesinin beklendiği de tahmin edildi. Bununla beraber İngiliz Sigorta devi Aon Benfield yayımladığı raporla toplam sigortalı hasarın 1.5 milyar lira olabileceğini duyurdu. Türkiye’deki şirketler arasındaki genel kanı ise sigortalı hasarın 750 milyar lira sınırına dayanması yönünde.
Araç sayısının fazlalığı yüzünden tamirhanelerde kuyruk oluştu. Hasarın giderilmesini hızlandırmak için şehir veya yurt dışından tamirci getirildi. Buna karşın toplam hasarın giderilmesinin yaklaşık 6 ay tutması bekleniyor. Bu sebeple mağduriyetlerin azaltılması kapsamında sigorta şirketleri çeşitli uygulamalarda bulunuyor.
HANGİ ŞİRKET SEL VE DOLU MAĞDURLARI İÇİN NE YAPTI?
Axa Sigorta’dan sel ve dolu mağdurları için 4 karar
Axa Sigorta Hasar ve Tüm Operasyonlardan Sorumlu Başkan Mert Ekitmen, şirketinin sel ve dolu mağdurlarını rahatlatmak için aldıkları kararları dört maddede açıkladı. Buna göre, hasarsızlık indirim ve basamağı değişmeyecek, konutta meydana gelen dolu hasarlarında muafiyet uygulanmayacak, servislerin yoğunluğu sebebiyle hasar tespiti yapamayanlar için adreslerinde destek verilecek, beş günlük ihbar süresi sebebiyle hak kaybı yaşanmayacak. Öte yandan Ekitmen, sel felaketinden etkilenen müşterilerinin fotoğraf ile belgelediği 50 bin TL’ye kadar olan hasarlarını bir gün içerisinde ödediklerini söyledi.
Generali, dolu sonrası hasarsızlık indirimini bozmuyor
Generali Sigorta Teknik’ten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Tümer, yaşanan dolu ve sağanak sonrası sigortanın önemine değinerek sigorta şirketlerine önemli sorumluluklar düştüğünü ifade etti. Tümer, “Müşterilerimizin kasko ve konut poliçeleri yenilemelerinde hasarsızlık indirimi bozulmayacaktır” dedi.
Groupama’dan da sel ve dolu mağdurlarına kampanya
Groupama Sigorta, geçen günlerde İstanbul’da meydana gelen sağanak yağış ile dolu ve sel kaynaklı hasarların hızla giderilmesi için müşterilerinin menfaatini göz önüne alarak mobil ekspertiz, direkt tazminat, hasarsızlık indiriminin korunması ve hasar ihbar süresinin uzatılması gibi çok sayıda kolaylık sundu. Groupama Sigorta, dolu ve sel nedeniyle oluşan araç hasarlarında, servislerde yaşanan aşırı yoğunluktan kaynaklanabilecek gecikmeleri önlemek için müşterilerinin ev ya da iş adresine mobil eksper gönderiyor. Araçları hasar gören müşterilerin, hasar onarımlarını Groupama anlaşmalı servislerde yaptırması veya hasar ödemesini direkt tazminat şeklinde alması durumunda, Groupama’dan yenileyecekleri kaskolarda, hasarsızlık indirimi ve basamağı korunuyor.
Anadolu Sigorta’dan makul süre açılımı
Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Levent Sönmez tüketicilere, uzmanlar tarafından felaketler öncesi yapılan uyarıları dikkate alma, sigorta poliçelerinin kapsamı ve muafiyetler konularında bilgilendirmede bulundu. “Yaşanan son olaylarda, sigortalılarımızın mağdur olmasını önlemek için bazı istisnai kararlar ile birlikte her türlü önlemi almış bulunmaktayız. Şirketimizden poliçe yaptırmış olan sigortalılarımız için yaşanan dolu hasarlarında ve kasko poliçeleri kapsamındaki sel hasarlarında herhangi bir muafiyet uygulanmayacak.” şeklinde devam eden Sönmez, konuşmasını şöyle tamamladı:
“Ayrıca normal koşullarda hasar ihbarlarının ilgili Genel Şartlarda belirtilen sürelerde yapılması beklenmekte olsa da, yaşanan olağanüstü olay ve yoğunluk sebebiyle şirketimizce düzenlenmiş poliçeler için bu süre tam olarak dikkate alınmayacak, makul süreler içerisinde şirketimize iletilmesi şartıyla hasar dosyası açılmaya devam edilecektir.”
Mapfre dolu mağdurları için ihbar süresini uzattı
Mapfre Sigorta, araçları aşırı yağış ve doludan hasar gören ancak tamirhanelerde yaşanan yoğunluk nedeniyle araçlarının onarımını yaptıramayan sigortalıları mağdur etmemek için süre sınırlamasına gitmeden hasar ihbarlarını kabul etti. Sigortalılarının bir mağduriyet yaşamasını istemeyen şirket, zamanlama sınırlaması olmaksızın hasar ihbarlarını kabul etmeye ve hasar hizmetleri vermeye devam edecek.
Sompo Japan teminata bakmadı
İki doğal afet sonrası müşterilerine kolaylık sağlayan bir diğer şirket de Sompo Japan Sigorta oldu. Şirket, hasarı olan müşterilerinin dolu teminatının olup olmadığına bakmadan cam hasarlarını herhangi kesinti yapılmadan karşılanacağını açıkladı. Ayrıca iş yerlerinde dolu nedeniyle oluşan cam hasarları da poliçede yer alan teminat limiti kapsamında muafiyet uygulanmadan karşılanacak.
Güneş Sigorta’da ‘Hızlı Hasar’ uygulaması
Güneş Sigorta, dolu sebebiyle hasar gören araçların İstanbul Anadolu ve Avrupa yakasındaki onarım merkezlerinde, bu hasarlar konusunda uluslararası tecrübeye sahip ve sadece bu iş için oluşturulmuş, konusunda uzman ekipler tarafından tamir edildiğini açıkladı. Genel Müdür Yardımcısı Tayfun Altıntaş, konut hasarları için de çok hızlı aksiyon aldıklarını belirtti. “Hızlı Hasar” uygulamasıyla tazminat ödeme süreci de kısaltıldı.
Unico: Teminat olsun ya da olmasın…
Unico Sigorta Genel Müdürü Cenk Tabakoğlu, sağanak yağış ve fırtına nedeniyle zarar gören araç camlarının da kasko kapsamında olduğunu açıkladı. Cam hasarı olan araçlarda kasko sigortası varsa sigorta şirketinin bu hasarı karşılayacağını söyleyen Tabakoğlu, “Sel hasarları da buna dahil. Bu yüzden kasko çok önemli. Çok hızlı bir sürede zararlar tanzim edilecek. Adet olarak da çok fazla hasar geldi. Yoldaki bütün araçlar etkilendi. Bir anda bir yığılma olsa da sigorta sektörünün bunu karşılayacak kapasitesi var. Birkaç hafta içerisinde tüm hasarlar giderilebilir” dedi.
