Trafikteki sorunun çözülmesi ülke menfaatine

SAB Başkanı Doğan Şen, trafik sigortasında yaşanan sorunları ve çözüm önerilerini ele aldı. Sigortalıların sigorta şirketlerinin aşırı rekabetçi dönemindeki prim seviyelerinden poliçe almayı arzu ettiğini söyleyen Şen, “Hazine Müsteşarlığı, sigortalıların daha ekonomik primlerle sigorta poliçesi almasını ve bu konudaki huzursuzluğu gidermeyi hedefliyor” dedi.
2016/11 sayılı sektör duyurusuyla tüm sigorta şirketlerine SBM internet sitesi üzerinden zorunlu trafik sigortası teklifi verme zorunluluğu getirildiğini hatırlatan Şen, “Bu uygulamayla da sigortalıların tüm sigorta şirketlerinin tekliflerine ulaşabilmesi ve prim karşılaştırması yapabilmesi hedefleniyor. Oysa acenteler zaten bu hizmeti sigortalılarına yıllardan beri sağlıyorlardı” diye konuştu.
Sigorta şirketlerinin, geçmiş dönem zararları ve hasar istatistikleri sebebiyle mevcut prim seviyesinin korunmasını uygun gördüğünü kaydeden Şen, bunun yanı sıra sigortacıların 3 yıldır dijital sigortacılığa geçmek için uygun ortamı aradığını dile getirdi. Şen, sözlerini şöyle sürdürdü: “En çok zorlanan ve mağdur olan kesim acentedir. 2016/26 ve 24 sayılı genelgelerle getirilen uygulamaların primlerin aşağı çekilmesini sağlamayacağına; primlerin inebilmesinin yolunun başka sorunların çözülmesiyle gerçekleşeceğine inanıyoruz.”

SAB’DAN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Doğan Şen, sorunları ve çözüm önerilerini de şu şekilde açıkladı:
* Bugünlerde sigorta şirketleri acenteyi devre dışı bırakarak, SBM’den sorgulama yapan sigortalılara dijital ortamda teklif geçmeye başladılar. SBM fiyatının sorgulama ekranında bulunan ve sigorta şirketi web sayfasına yönlendiren linklerin derhal kaldırılması, onun yerine acentenize müracaat edin uyarısı yazılması lazım. SBM’de biriken sigortalı bilgilerinin sigorta şirketlerine aktarılması esnasında gizlilik sözleşmesi imzalanmalı, şirketlerin acenteyi dışarıda tutarak bu müşterilere direkt ulaşmasının önü kapatılmalıdır.
* Sigorta acenteleri, sigortalıları ile sigorta şirketleri arasında komisyonları %1’lere kadar düşmesine rağmen köprü olmuş ve süreci yönetmiştir. Acentelere, yeni düzenlemelerin getireceği mali ve operasyonel yükü karşılayabilmeleri için her bir iptalde işlem masraflarını karşılamak üzere %5 ya da maktu olarak 25 lira katkı sağlanmalıdır.
* Acenteler, müşterilerine uygun primli poliçeyi bulup sunma konusunda hizmet vermeyi bir zaruret olarak görüyor. Müşterilerini kaçırmamak için fiyat araştırmasını kendilerinin yapmasının gerektiğine inanıyor. Hiçbir acente, müşterisiyle fiyat konusunda karşı karşıya gelmek istemez. Sürekli en düşük primi arayıp bulacak komplike yazılımlara ihtiyaç var, oysa acentelerin bu yazılım maliyetlerine katlanabilecek mali yapıları yok. Bu nedenle acenteler için SBM üzerinden bir ekran açılmalı, acente kendi ürettiği yürürlükteki poliçelerin prim alternatiflerini bularak, müşteri beklentisini karşılayabilmeli. Bu yazılım sayesinde alternatif primleri müşterilerine sunabilen acente, sistemin sağlıklı çalışması ve sigortalıların ihtiyaçlarını karşılamak için favori olacaktır.
* Yürürlükteki poliçelerin daha düşük bir prim bulunduğunda iptali, kamuoyunda sürekli bir güvensizlik, kandırılma hissi uyandıracaktır. Trafik sigortasıyla başlayan güven zedelenmesi, diğer sigorta branşlarına da sıçrayabilir. Acenteler müşterilerinden gelen istek ve taleplere cevap verirken yangın, sağlık, nakliyat gibi asıl büyümek istenen branşlardan uzaklaşacaktır.
* Sektörün büyümesi için gerekli kaynaklar, poliçe iptali ve yeniden üretimi gibi konularla heba olup gidecektir. Sigorta şirketleri ve aracıları asıl işleri olan, üretim, hasar takibi, yeni satış, hizmetin geliştirilmesi gibi konulardan çok, fiyat araştırma, poliçe iptal etme konularına yoğunlaşacaktır.”
Trafik sigortasında tüm paydaşların isteklerini tam olarak karşılamanın elbette mümkün olmadığını vurgulayan Şen, “Ancak maksimum seviyede her kesimin işine yarayacak modeli bulmak ülkemiz menfaatine olacaktır” dedi.
Doğan Şen, primlerin düşmesi için şu önerilerde bulundu:
A) Mevcut tarifeyle yapılabilecekler:
* Kaza frekansı yüksek işletenler ayrı bir havuzda değerlendirilmelidir. Tavan prim makul ölçüde artırılmalıdır. Hasar yapan sürücüye yüksek, yapmayana düşük prim tatbik edilebilmelidir.
* Trafik poliçesine esas olan araç segmenti rehabilite edilmelidir. Kamyonet, minibüs, motosiklet araç işletenleri hususi ve ticari olarak ayırt edilmelidir.
* İyi sürücü ve kötü sürücünün ayırt edilebilmesi için, hasarsızlık ve hasar kademeleri artırılarak, kademe oranları yeniden düzenlenmelidir.
* Doğrudan tazmine geçilerek hizmet odaklı satışa önem verilmelidir.
* Vefat tazminatlarının, kanuni varislere, en kısa zamanda ödenebilmesi için acenteler belli bir ücret karşılığında kullanılmalıdır. Bu sayede aracı kurumlar devre dışı bırakılarak, tazminat bedellerinin eksiksiz olarak ödenmesi temin edilecek, şirketlerin hasar frekansı düşecektir.
B) Mevcut tarife yerine farklı bir tarifeyle yapılabilecekler:
l Hasar frekansı yüksek araçlar ayrı bir havuza alındıktan sonra, sadece tavan fiyat uygulaması yerine, her bir araç segmentinde hususi ve ticari ayrımlarının yapılarak tavan ve taban fiyatları belirlenmeli. Primler Hazine, sigorta şirketi, sigortalılar için kabul edilebilir, teknik verilerle izah edilebilir çerçeveye alınmalıdır. Bu tarife tatbik edildiğinde acentenin taban komisyonu %14 olmalıdır.
C) Kamu tarafından yapılabilecekler:
* Trafik cezaları caydırıcı olabilecek seviyede artırılmalıdır.
* Kırmızı ışıkta geçmek, aracıyla bir başka aracı kasti sıkıştırmak gibi fiillerde, alkollü araç kullananlarda olduğu gibi ehliyetlerine hemen el konulmalıdır.
* Bir yılda üst üste 3 kaza yapan sürücü eğitime tabi tutulmalı, kaza yapmaya devam etmesi halinde ehliyetine el konulmalıdır.
* Kamyonet, minibüs, motosiklet gibi araçların ruhsat tescillerinde kullanım şeklinin ticari, hususi olarak ayırt edilmesi sağlanmalıdır.
* Ticari araçlara kamera, telematik cihazlarının montajı zorunlu hale getirilmelidir.
* Trafik Hizmetleri Geliştirme Fonu’na aktarılan %5 pay kaldırılmalıdır.”

Yorum yazın