“Sigorta şirketleri devir işlemi yapılmayan araçlara teminat vermemeli”

“Sigorta şirketleri devir işlemi yapılmayan araçlara teminat vermemeli”

Araç satışlarındaki devir sorunu ve sigorta sektörüne etkileri hakkında değerlendirmelerde bulunan Koru Sigorta Genel Müdürü Kasım Yılmaz, “Sigorta şirketlerinin, devir işlemi yapılmayan araçlara teminat vermemeleri ve sigortalılarla daha dikkatli bir şekilde çalışmaları gerekiyor” dedi.

Araç satışlarındaki devir sorunu ve sigorta sektörüne etkileri hakkında değerlendirmelerde bulunan Koru Sigorta Genel Müdürü Kasım Yılmaz, “Türkiye’deki ekonomik zorluklar, özellikle enflasyon oranlarındaki yüksek artış, bireylerin maliyet yönetimini daha da zorlaştırıyor. Önümüze gelen bazı örneklerde; araç sahiplerinin, araç alım satımı sırasında maliyet kaygısı ile yasal devir işlemi olmadan araçlarını devrettiklerini görüyoruz. Bu tür uygulamalar, araç sahiplerine kısa vadeli mali avantaj sağlar gibi gözükse de, sigorta şirketleri ve bu uygulamadan habersiz olan sigortalılar açısından ne yazık ki büyük riskler taşıyor. Araç satışlarında yapılan bu tür yasal olmayan hatalı uygulamaların, sektördeki finansal dengeyi sarsabilecek nitelikte olduğu ve sigorta şirketlerinin teminat sağlama sorumluluklarını tam olarak yerine getirememelerine neden olduğu bir gerçek” ifadelerini kullandı.

DEVİR YAPILMAMASI VE ŞİRKETLERE ETKİSİ

Sigorta şirketlerinin, bir poliçe düzenlerken aracın sigorta geçmişini ve sigortalının kişisel profilini dikkate alarak teminat sağladığına dikkat çeken Kasım Yılmaz, “Verilen bu teminatlar sigortalı kişinin araç geçmişine, kaza geçmişine ve aracın genel durumuna bağlı olarak belirlenir. Ancak, araç devri yasal olarak yapılmadığında, sigorta şirketi eski sahibinin bilgileriyle işlem yapmaya devam eder. Aracın satışı ile devri gerçekleştirilmeyen araçlarda; sigorta şirketine önceden bildirilen bilgiler, aracın gerçek sahibi ve risk durumu hakkında yanıltıcı sonuçlar ortaya çıkarmaktadır. Örneğin, eski sahiplerinin kazasızlık indirimine sahip olduğu bir araç, yeni sahibine yasal devir işlemi yapılmadığı için bu indirimli poliçeyle sigortalanmaya devam edecektir. Ancak aracın yeni sahibi, aslında riskli bir sürücü olabilir ve eski sahibin temiz sicilinden yararlanarak daha düşük bir prim ödeyerek sigortalı olmaya devam etmektedir. Bu durum, sigorta şirketinin finansal kayıplarına yol açabilir, çünkü teminat verilen araç, sigorta geçmişi kötü olan bir sürücü tarafından kullanılmaktadır” şeklinde konuştu.

ARACI DEVRETMEYEN KİŞİNİN SORUMLULUĞU

Yasal devir yapılmayan bir araçta, devir işlemi gerçekleşmeyen kişinin araç işletilmesine ilişkin hukuki sorumluluğunun aksini ispat edene kadar devam ettiğini vurgulayan Yılmaz, “Bu durum, aracı devreden kişinin kazalardan ve aracın risklerinden şahsen sorumluluğunun devamı anlamına gelir. Sigorta şirketi, poliçeyi eski sahibine göre düzenlediği için, devir yapılmamış olsa da eski sahip, aracın kazasından dolayı doğan tüm zararlardan sorumlu tutulabilir. Örneğin, devir işlemine tabi olmayan bir araç yeni sahibi tarafından kaza yaparsa sigorta şirketi, devir işlemi yapılmadığı için eski sahibine teminat sağlamaya devam edebilir. Bu durumda sigorta şirketi hasar ödemesi yapacaksa, aracı devretmiş kişi hala yasal olarak sorumlu olacaktır. Sigorta şirketi, devir işleminin yapılmadığını ve aracın yeni sahibinin sigorta geçmişinin kabul kriterlerinin dışında olduğunu fark etmediği için eski araç sahibinin kazadan sorumlu tutulması, bu kişiye maddi külfetler doğurabilir. Bu durum sigorta şirketlerinin hasar tespitinde yaşadığı zorlukları artırır. Çünkü sigorta şirketi, aracın gerçek sahibi hakkında bilgiye sahip olamayacak ve teminatı eski sahibine göre verecektir. Böylece, araç devir işlemi gerçekleştirilmeden poliçe düzenlenmesi, şirketin ödeme yükümlülüğünü yerine getirmede hata yapmasına yol açacaktır” açıklamalarında bulundu.

ZARAR GÖREBİLECEK KİŞİLER VE TEMİNAT REDDİ

Yılmaz, sözlerine şöyle devam etti: “Yasal devir işlemi yapılmadan, sigorta poliçesi eski sahibine göre düzenlendiği için, yeni sahip hasar durumunda mağdur olabilir. Sigorta şirketi, aracın yasal sahibini tespit edemediyse, kazada sigorta teminatı sağlanamaz. Bu durumda, zarar gören kişi sigorta şirketinden ödeme almayı beklerken, teminat reddi ile karşılaşabilir. Hasar durumunda, aracın yeni sahibi sigorta şirketine başvurmuş olsa da, sigorta şirketi, devir işlemi yapılmadığı için teminat sağlamayabilir. Zarar gören kişi, araç sigorta teminatının mevcut olduğunu düşünerek başvuruda bulunmuş olabilir. Ancak sigorta şirketi, eski sahibin sigorta poliçesi üzerinden işlem yaptığı için yeni sahibin teminatından habersiz olabilir. Bu da, yeni sahip için ciddi bir mağduriyet anlamına gelir. Sigorta şirketi, devir yapılmadığını tespit ettikten sonra teminat sağlamaz ve yeni sahibi mağdur olur.”

Yılmaz, bu hatalı uygulamanın zararlarını ise şöyle sıraladı:
1. Sigorta şirketi açısından risk artışı: Devir yapılmayan araçlarda poliçe düzenlenmesi, sigorta şirketlerinin güvenli teminatlar sunmasına engel olur. Bu durum, şirketin zarar etmesine ve teminatları geri çekmesine yol açabilir. Şirketler, doğru teminatı sağlamak adına her zaman yasal devirlerin yapılması gerektiğinin bilincinde olmalıdır.
2. Zarar görebilecek kişilerin mağduriyeti: Araç devir işlemi yapılmadan satışı gerçekleşen araçlarda yeni sahibin, teminatını alamaması sonucu büyük mağduriyetler yaşanabilir. Hasar durumunda, yeni sahip, aracı kullanmaya devam edebilse bile sigorta şirketi teminat sağlamayacaktır.
3. Yasal sıkıntılar: Sigorta şirketleri ve sigortalılar, devir işleminin yapılmaması nedeniyle hukuki sorunlarla karşılaşabilir. Sigorta şirketlerinin teminat sağlamaması, yasal davalara yol açabilir. Bu durum, hem sigortalıların hem de sigorta şirketlerinin zaman ve maliyet kaybına uğramasına neden olur.
4. Sorumluluk ilişkisi: Yasal devir yapılmadığı için araç üzerindeki tüm risk ve sorumluluklar eski sahibine geçer. Aracı devreden kişi, kazalarda sorumlu olabileceği gibi, sigorta şirketi tarafından ödeme yapılmadığı takdirde zararları karşılamak zorunda kalabilir. Bu da hem sigorta şirketleri hem de sigortalılar için büyük bir mali yük oluşturur.
5. Finansal istikrarsızlık: Sigorta şirketlerinin, hatalı teminatlarla ve devir yapılmayan araçlarla ilgili verdikleri poliçeler, sektörde finansal istikrarsızlık yaratabilir. Sigorta şirketleri, yüksek riskli poliçeleri güvenli bir şekilde yönetemezse, sektördeki güven kaybı da artacaktır.”

Araç sahiplerinin, aracını satmadan önce devir işlemlerini yasal olarak tamamlamalarının son derece önemli olduğunu ifade eden Yılmaz, “Yasal devir işlemi, sadece sigorta şirketinin doğru teminatı sunabilmesi için değil, aynı zamanda araç alıcılarının mağduriyet yaşamaması adına da gereklidir. Aracını devreden kişiler, yasal işlemleri tamamlamadan aracı başkasına devretmemelidir” dedi.

SİGORTA ŞİRKETLERİNE ÖNERİLER

Sigorta şirketlerinin, devir işlemi yapılmayan araçlarla ilgili teminat vermemeleri ve sigortalılarla daha dikkatli bir şekilde çalışmaları gerekliliğine vurgu yapan Yılmaz, “Şirketler, devir işleminin yapılmadığını tespit etmek için araç geçmişini daha titiz bir şekilde incelemeli ve her poliçe için devir durumu kontrol edilmelidir. Sigorta şirketlerinin, müşterilerine yasal devir işlemlerinin önemini vurgulayan bilgilendirmeler yapması ve müşterilerini bu konuda eğitmesi, sektördeki güveni artıracaktır” diye konuştu.

Yorum yazın