SAİK, 9 Mayıs tarihli yönetmelik değişikliği için görüşmelerini sürdürüyor
TOBB SAİK, 9 Mayıs tarihli yönetmelik değişikliğinin iptali ile ilgili görüşmelerini sürdürüyor. TOBB SAİK Yönetim Kurulu Üyesi Özgür Yılmaz, konuyla ilgili SEDDK ile yaptıkları görüşmelerin devam ettiğini açıkladı.
30 Ekim tarihinde İzmir Seferihisar merkezli deprem ile ilgili çalışma ve ziyaretlerine dair bilgi vererek sözlerine başlayan TOBB SAİK Yönetim Kurulu Üyesi Özgür Yılmaz, “TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu ve TOBB SAİK yönetimi olarak 30 Ekim 2020 tarihinde İzmir Seferihisar merkezli gerçekleşen, can ve mal kayıplarına yol açan depremin ardından 7 Kasım 2020 tarihinde İzmirli vatandaş ve meslektaşlarımıza geçmiş olsun ziyareti gerçekleştirdik. Depremden olumsuz etkilenen İzmir’de incelemelerde bulunduktan sonra da SAİK yönetimi olarak, Ege Bölgesi Sanayi Odası’nda İzmir Ticaret Odası Sigortacılık Meslek Komitesi tarafından düzenlenen toplantıya katıldık. Toplantıya SAİK dışında SEİK (Sigorta Eksperleri İcra Komitesi) ve DASK (Doğal Afet Sigortalar Kurumu) yöneticileri de katıldılar. Depremin sigorta sektörü, acenteler ve sigortalılarımız açısından etkilerinin ele alındığı toplantıda hasarlara dair yapılabilecek çalışmaları değerlendirerek, meslektaşlarımızın sorunlarını dinledik ve destek anlamında çözüm önerilerimizi sunduk” ifadelerini kullandı.
Deprem sonrası yaklaşık 13 bininin İzmir merkezli olduğu toplam 14 bin civarında hasar dosyasının açıldığı ve toplamda yaklaşık 40 bin civarında hasar dosyasının açılabileceği öngörülerinin toplantıda tartışıldığını belirten Yılmaz, toplantıda konuşulan diğer ifadeleri şöyle aktardı: “DASK, İzmir merkezde hasar gören sigortalı vatandaşlara yönelik yoğun çalışmalarda bulunmakta olup, sigortalılarımıza ilk hasar ödemesini 2 Kasım’da yaptı. Afet bölgesinde DASK İletişim Alanı açılarak vatandaşlara hasar süreçlerine dair bilgilendirme yapıldı. İzmir ziyaretimizin ardından bölgedeki meslektaşlarımız ve temsilcileri ile yoğun iletişimi sürdürdük ve sürdürmeye de devam ediyoruz. İzmirli vatandaşlarımıza ve meslektaşlarımıza bir kez daha geçmiş olsun dileklerimizi buradan da iletiyoruz.”
GÖRÜŞMELER DEVAM EDİYOR
SAİK olarak 9 Mayıs tarihli yönetmelik değişikliğinden bu yana yoğun çalışmalar ve toplantılar yaptıklarını söyleyen Yılmaz, “Yaz aylarında yaptığımız yoğun çalışmalardan sonra, SEDDK yöneticileri ile bir kez daha yönetmelik değişikliğine dair toplantı planlanıyordu. Lakin yeni kurulan SEDDK’nın yapılanma çalışmaları bu toplantının gerçekleşmesini geciktirdi. Nihayetinde 4 Kasım 2020 tarihinde İstanbul’da SAİK ve SEDDK üst yöneticileri olarak toplandık. Toplantıdaki en önemli gündem maddesi, 9 Mayıs 2020 tarihinde çıkarılan ‘Sigortacılık Kapsamında Değerlendirilecek Faaliyetlere, Tüketici Lehine Yapılan Sigorta Sözleşmeleri İle Mesafeli Akdedilen Sigorta Sözleşmelerine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik’ ve bu değişiklikle bağlantılı olarak 2020 Eylül ayında TOBB SAİK yönetimine SEDDK tarafından iletilen taslak yönetmelik değişikliği konusu oldu. SAİK yönetimi olarak önceki değişiklik ve son taslağa dair hem kendi görüşlerimizi hem de acente temsilcilerinden (Ticaret Odaları Meslek Komiteleri – Acente Dernekleri – Sektör Meclisi Üyeleri ve İl Delegeleri) aldığımız görüş ve önerileri SEDDK üst yönetimi ile paylaştık. Özellikle son taslaktaki; sigortacılık ve sigorta aracılığı için yetkisi olmayan kişi ve kuruluşların bu işi yapmalarının önünü açabilecek maddeleri ve taslakta çokça yer alan ‘hizmet sunucusu’ tanımlamasına kesin bir şekilde onay vermediğimizi toplantıya katılana SEDDK yöneticilerine hem yazılı hem de sözlü olarak ilettik. Konu ile ilgili olarak önümüzdeki süreçte SEDDK ile teknik detay toplantıları yapılması planlandı” dedi.
SAİK, SEDDK Başkanı ve yöneticileri ile yaptığı toplantıda, acenteleri yakından ilgilendiren sektörel konuları ve sorunlarına dair talep ve önerilerini iletti. TOBB SAİK Yönetim Kurulu Üyesi Özgür Yılmaz, talep ve önerileri şöyle sıraladı:
“TRAFİK SİGORTASI BRANŞI İLE İLGİLİ TALEPLER
Asgari komisyon oranlarının artırılması, devir zeyli uygulamasının tekrar yürürlüğe konulması, trafik sigortası olmayan araç sahiplerine uyarı yazısı iletilmesi, araç ruhsatlarında marka kodunun yer alması, 50 cc altı motorlu bisikletlerin trafik sigortası kapsamına alınması, doğrudan tazmin sistemi uygulamasına geçişin sağlanması.
ZORUNLU SİGORTALAR BRANŞI İLE İLGİLİ TALEPLER
Zorunlu sigortalarda tahsilatın kredi kartı ile yapılması durumunda ve ilgili acente tarafından talep edilmesi halinde Güvenli Ödeme Sistemi kullanımının sağlanması, şehir içi ya da şehirlerarası ticari yolcu taşımacılığı yapan tüm araçların (ticari taksi dahil) Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası kapsamına dahil edilmesi, çöp ve emlak vergisi işlemlerinde DASK poliçe kontrolü yapılması.
SİGORTA ARACILARI ARASINDAKİ HAKSIZ REKABET İLE İLGİLİ TALEPLER
Sigorta primi üzerinden risturn ve iskonto yapılmasının ve sigorta poliçesinin promosyon unsuru olarak kullanımının yasaklanması, sigorta brokerlerinin teşkilat yapılarının düzenlenmesi ve brokerlerin denetlenebilmesi için SAİK bünyesinde örgütlenmeleri, zirai ve ticari kredilerde de sigortalılara cayma hakkı tanınması, bankalar ve diğer kredi sağlayan kuruluşlarının kredi tahsis işlemlerinde poliçe satış baskısının engellenmesi amacıyla acentenin tanzim ettiği muadil poliçenin kabul görmesi (Bireysel Kredilerle Bağlantılı Sigortalar Uygulama Esasları Yönetmeliği ile bireysel işlemler için söz konusu düzenleme yapılmıştır.)
YETKİSİZ KİŞİLERİN SİGORTACILIK FAALİYETLERİNİN ENGELLENMESİ İLE İLGİLİ TALEPLER
Sigorta aracılarının ekran açmak suretiyle yetkisiz kişilere poliçe satışı yapmalarının engellenmesini teminen, sigorta şirketlerine de sorumluluk verilmesi, sigorta şirketi ekranlarına e-devlet uygulaması ile girişin zorunlu olması, sigorta şirketi, acente ve brokerlerin yetkisiz kişilerin internet sayfaları ile mobil uygulamalarına link vermesinin engellenmesi.
BİLGİLENDİRME YÜKÜMLÜLÜĞÜ İLE İLGİLİ TALEPLER
Bilgilendirme yükümlülüğünün süre bakımından sınırlandırılması, bilgilendirmenin dijital ortamda yapılabilmesi.
MASAK
Hayat dışı sigortalarda 20.000 TL’yi geçen primlerde kimlik tespiti uygulamasında tutarın 100.000 TL’ye çıkarılması, sigorta acentelerinin İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatından muaf tutulması, SBM Yönetim Komitesi’nde acentelerin temsilinin sağlanması, il taşıma kapasitesine göre acente merkezi ve şube açılışına izin verilmesi.”