Kahvaltı: sağlıklı mı değil mi ?

 Kahvaltı: sağlıklı mı değil mi ?

“Kahvaltı günün en önemli öğünüdür.” Toplum tarafından en çok kullanılan cümlelerden biri. Peki ne kadar doğru?

Günümüzde resmi beslenme kuralları kahvaltının önemli bir öğün olduğunu ve kahvaltı yapılmasını tavsiye ediyor ayrıca kilo verilmesine yardımcı olduğu ve bu öğünü atlamanın obezite riskini artırabileceği de iddia ediliyor. Bu bir sorun gibi görünüyor, çünkü Türkiye’de her ne kadar kahvaltı bizim için önemli olsa gerek iş hayatından gerek farklı nedenlerden dolayı haftaiçi kahvaltı atlanıyor.

Birçok çalışma kahvaltı yapanların daha sağlıklı olduğunu gösteriyor.

kahvaltı

Örneğin, fazla kilolu ve kronik hastalığa sahip olma riski olasılıkları daha düşüktür. Bu nedenle birçok uzman kahvaltıyı atlamamak gerektiğini belirtiyor. Bu araştırmalar, kahvaltı yapanların daha sağlıklı olma ihtimalinin daha yüksek olduğunu gösteriyor, ancak kahvaltının buna neden olduğunu kanıtlayamıyorlar.

Sonuç olarak; Kahvaltı yapanlar, kahvaltıyı atlayanlara göre daha sağlıklı olma eğiliminde. Bu, kahvaltı yapanların başka sağlıklı yaşam tarzı alışkanlıklarına sahip olmasından kaynaklanıyor olabilir.

Bazı insanlar kahvaltı yapmanın metabolizmayı “çalıştırdığı” iddia ediyor, ancak bu bir efsane. Metabolizma için önemli olan gün boyunca tüketilen toplam besin miktarıdır. Hangi zamanlarda veya ne sıklıkla yediğiniz önemli değildir. Araştırmalar, kahvaltı yapan veya kahvaltıyı atlayan kişiler arasında 24 saat boyunca yakılan kalorilerde fark olmadığını göstermektedir.

Kahvaltıyı atlamak kilo alımına neden olmaz

kahvaltı

Yemek yememek nasıl daha fazla kilo almanızı sağlar? Kahvaltıyı atlamanın, günün ilerleyen saatlerinde fazla yemek yemeniz için çok acıkmanıza neden olduğunu iddia ediliyor. Bu mantıklı görünse de kanıtlarla desteklenmiyor. Kahvaltıyı atlamanın insanların daha fazla acıkmasına ve öğle yemeğinde daha fazla yemesine neden olduğu doğrudur, ancak bu, atlanan kahvaltının telafisi için yeterli değildir.

Sonuç olarak; Araştırmalar, insanların kahvaltı yapmasının veya kahvaltıyı atlamasının hiçbir fark yaratmadığını gösteriyor. Kahvaltıyı atlamak, öğle yemeğinde daha fazla yemenizi sağlar, ancak atladığınız kahvaltıyı telafi etmek için yeterli değildir.

Kahvaltıyı atlamanın bazı faydaları bile olabilir

kahvaltı

Kahvaltıyı atlamak, birçok aralıklı oruç (intermittent fasting) diyetinin parçasıdır. Bu, 16 saatlik bir gecede yemek yemeyip ardından 8 saatlik bir yemek zamanından oluşan 16/8 yöntemini içerir. Bu yemek aralığı genellikle öğle yemeğinden akşam yemeğine kadar değişir, bu da her gün kahvaltıyı atladığınız anlamına gelir. Aralıklı oruç diyetinin kalori alımını etkili bir şekilde azalttığı, kilo kaybını artırdığı gözlemlenmiştir. Ancak, aralıklı oruç tutmanın veya kahvaltıyı atlamanın herkese uygun olmadığı belirtilmelidir. Etkiler kişiye göre değişir. Bazı insanlar olumlu etkiler yaşayabilirken, bazılarında baş ağrısı, kan şekerinde düşüş, bayılma ve konsantrasyon eksikliği gelişebilir.

Tamamen isteğe bağlı

Araştırmalar açıkça gösteriyor ki, kahvaltının “özel” bir yanı yok. Günün geri kalanında sağlıklı yediğiniz sürece, kahvaltı yapıp yapmamanız önemli değil. Kahvaltı, metabolizmayı hızlandırmaz ve onu atlamak otomatik olarak aşırı yemek yemenize ve kilo almanıza neden olmaz.

 

 

Avatar

Gizem Tufan

İlginizi Çekebilir