“Değişen ve çeşitlenen ödeme sistemleri dünyasına sigortacılık hızla uyumlanmalı”
Farklı ödeme yöntemlerini takip etmenin ve yeni uygulamaları süreçlere entegre etmenin oldukça zahmetli olduğunu, bu sebeple ödeme orkestrasyonu çözümlerinin öneminin gün geçtikçe arttığını ifade eden Craftgate Kurucu Ortağı ve COO’su Murathan Özcan, “Bugün artık ödeme yöntemleri sadece kredi kartları ve banka transferleri ile sınırlı değil. Sigorta şirketlerinin ödeme dünyasındaki bu gelişmeleri takip etmesi ve sistemlerine hızla adapte etmeleri sektöre büyük avantajlar sağlayacak” dedi.
Sigorta değer zincirinin önemli halkalarından birisi de prim tahsilatı ve ödeme süreçleri. Dijitalleşen, çeşitlenen ve hızla değişen ödeme sistemleri dünyası artık müşterilere çok farklı çözümler ve deneyimler sunma fırsatlarını da beraberinde getiriyor. Bu dünyaya çabuk ayak uyduran sektörlerdeki başarılı uygulamaları müşteriler hızla benimsiyor ve tüm sektörlerdeki ödeme süreçlerinde de benzer deneyimi bekliyor. Sigorta sektörü açısından da ödeme süreçleri öncelikli gelişim alanları arasında. Bu noktada, dijital ödeme orkestrasyonu hizmeti sunan firmalar önemli bir ihtiyacı karşılamaya aday görünüyor. Bu alana odaklanan Craftgate şirketinin kurucu ortağı ve COO’su Murathan Özcan, bu ayki söyleşi konuğumuz oldu. Sundukları çözümler, sigortacılığa yönelik değer önerileri, ödeme dünyasındaki son gelişmeler ve gelecek planları üzerine keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.
Murathan selam. Craftgate’i bize bir cümleyle nasıl tanımlarsın?
Craftgate, işletmelerin yurt içinde ve yurt dışında çalışmak istedikleri ödeme hizmeti sağlayıcısına, ek bir entegrasyon gerekmeden tek noktadan erişebilmelerini sağlayan bir ödeme orkestrasyonu platformudur. Bu temel değer önerisinin ötesinde, işletmelere sunduğumuz katma değerli çözümlerle, online ödeme süreçlerinde ciro artışı ve maliyet avantajı elde etmelerini sağlıyor; müşterilerine kesintisiz bir ödeme deneyimi sunmalarına yardımcı oluyoruz.
Sigorta sektörü de hedef pazarlarınız arasında bildiğim kadarıyla. Bu alandaki deneyimleriniz ve sektöre ilişkin gözlemleriniz nedir?
Evet, sigorta sektörü Craftgate’in stratejik olarak odaklandığı sektörlerin başında geliyor. Bu alandaki deneyimlerimize dayanarak, sigorta şirketlerinin online ödeme süreçlerinde verimlilik, operasyonel esneklik ve maliyet optimizasyonuna öncelik verdiğini gözlemliyoruz. Acenteler, sahada tüketicilere en uygun ve anlamlı çözümleri sunmak için yoğun çaba harcıyor. Ancak, bu sürecin son adımı olan online ödeme deneyiminde yaşanan aksaklıklar hem operasyonel süreçlerde hem de müşteri memnuniyetinde ciddi sorunlara yol açabiliyor. Ödeme adımındaki bu tıkanıklıklar, sigorta şirketlerinin satış kaybı yaşamasına ve müşteri kaybetmesine neden olabiliyor. Sektör ayrıca, çok sayıda ödeme sağlayıcısıyla entegrasyonun karmaşıklığı, yüksek komisyon oranları, düşük ödeme başarı oranları ve mutabakat süreçlerinde yaşanan zorluklarla sıkça karşılaşıyor.
Peki Craftgate bu noktada nasıl bir rol oynuyor?
Ödeme süreçlerine yönelik yaşanan bu problemli alanlarda Craftgate devreye giriyor ve 3 temel faydayı sağlıyor. Öncelikle tahsilat hacmini artırarak gelir kayıplarını önlüyoruz. Ayrıca, farklı sağlayıcılar için entegrasyon yapma yükünü ortadan kaldırıyoruz. Son olarak da, acentelerin ve poliçe sahiplerinin deneyimini iyileştirerek sektöre değer katıyoruz. Örneğin, Hepiyi Sigorta ve Doğa Sigorta gibi sektörde yenilikçi bakış açısına sahip öncü firmalar, online ödeme süreçlerini Craftgate üzerinden yöneterek operasyonel süreçlerini kolaylaştırdı, komisyon maliyetlerini optimize etti ve ödeme başarı oranlarını artırarak ciro kayıplarını azalttı. Getirdiğimiz çözümlerin sigorta sektöründe geniş yankı uyandırması bizi ayrıca sevindiriyor.
Sektör paydaşları için sunduğunuz değer önerileri, çözümler ve ürünler nedir?
Sigorta sektörü için sunduğumuz temel değer önerilerimiz, operasyonel esnekliği artıran, ciro artırıcı ve maliyet avantajı sunan çözümler üzerine kurulu. Ödeme orkestrasyonu platformumuz, farklı ödeme sağlayıcılarıyla tek entegrasyon üzerinden çalışma, komisyon maliyetlerini düşürme, ödeme başarı oranlarını artırma ve mutabakat süreçlerini kolaylaştırma imkânı sunuyor. Online ödeme aldıkları kanalları çeşitlendirmek istediklerinde, Ödeme Geçidi çözümümüz onlara yardımcı oluyor. Çalışmak istedikleri sanal POS, ödeme kuruluşu, dijital cüzdan veya alışveriş kredisi gibi alternatif ödeme yöntemlerine ek bir entegrasyon yapmadan kolayca ulaşabiliyor. Bunun için ilgili kuruluşlarla ticari anlaşmalarını tamamlamaları yeterli oluyor. Farklı ödeme hizmeti sağlayıcılarının rekabetçi komisyon oranlarından yararlanarak maliyet avantajı elde etmek istediklerinde; Akıllı ve Dinamik Ödeme Yönlendirme çözümümüz, üye işyerlerimizin web site veya mobil uygulamalarına gelen ödeme isteklerini en düşük komisyonlu sanal POS’a otomatik olarak yönlendiriyor. Böylece komisyon tutarları için ödedikleri tutarı ciddi ölçüde azaltarak işletmelerine esneklik kazandırıyorlar. PCI-DSS Level-1’in son sürümü ile uyumlu Kapalı Devre Kart Saklama çözümümüz sayesinde poliçe ödemelerinde müşterilerinin saklı kartları ile kolayca işlem yapabilmelerini sağlıyor, dönüşüm oranlarını ve müşteri memnuniyetini artırıyorlar. Biliyorsunuz, doğası gereği ödeme sağlayıcılarında zaman zaman kesinti (down) yaşanabiliyor. Bu kesinti anlarında üye işyerlerimizin müşterileri ödeme yapamıyor. Bu da olası ciro kaybı anlamına geliyor. Bu sorunu ortadan kaldırmak için üye iş yerlerimizin anlaşmalı oldukları Sanal POS ve ödeme kuruluşlarının çalışma durumlarını anlık olarak izliyoruz. Autopilot özelliğimiz, herhangi bir banka veya ödeme kuruluşunda kesinti yaşandığında, onu devre dışı bırakıyor ve ödemelerin avantajlı olan bir diğer yerden geçmesini sağlıyor. Böylece müşterilerine kesintisiz bir ödeme deneyimi sunabiliyorlar. Bu çözümümüz sayesinde üye işyerlerimize bu yıl toplamda 338,1 milyon lira kazandırdığımızın da altını çizmiş olayım.
Sizi rakiplerinizden ayıran özellikleriniz, rekabet avantajı olarak gördüğünüz güçlü yönleriniz neler?
Craftgate’i benzersiz kılan üç temel özelliğimiz var. Bunlardan ilki ödeme alanında uzman ekibimiz. İkincisi, en iyi ödeme pratiklerine sahip yetkin ürünümüz ve son olarak, üye iş yerlerimize sunduğumuz, bir ürün şirketinden alınabilecekleri en üst düzeydeki destek hizmetimiz. Bu 3 unsur bir araya geldiğinde, üye iş yerlerimizden sıklıkla “Keşke yolumuz daha önce kesişseydi!” şeklinde geri bildirimler alıyoruz ve bu da motivasyonumuzu daha da artırıyor.
Ödeme sistemleri alanındaki son gelişmeler, trendler ve gelecek öngörülerini de biraz konuşalım istersen.
Ödeme dünyası hızla değişiyor ve çeşitleniyor. Bugün, ödeme yöntemleri sadece kredi kartları ve banka transferleri ile sınırlı değil. Sigorta sektöründen örnek verelim: Verimliliğini ve kârlılığını arttırmak isteyen bir sigorta şirketinin dijital süreçlerindeki poliçe satışını yalnızca “online ödeme kabul etmekten” ibaret sayması günümüzde pek de kabul edilir değil. Farklı ödeme yöntemlerini ve yeni nesil uygulamaları takip etmek ve entegre etmek ise oldukça zahmetli. Hal böyleyken, ödeme orkestrasyonu gibi tüm süreci konsolide eden çözümlerin önemi gün geçtikçe artıyor. Sigorta şirketlerinin tüm bu gelişmeleri takip etmesi ve sistemlerine hızla adapte etmeleri büyümelerini hızlandırmaları adına büyük bir avantaj sağlayacak.
Craftgate olarak mevcut durumunuza ilişkin bazı rakamsal verileri de paylaşır mısın?
Ne mutlu ki bugün için hedeflediğimiz metriklerin çok ötesindeyiz. Öyle ki, üye işyerlerimizin anlaşmalı oldukları ödeme hizmeti sağlayıcıları üzerinden Craftgate teknolojisi ile geçirdikleri ödeme hacmi 2023 yıl sonu itibarıyla bir önceki yıla oranla %441 büyüyerek 32,5 milyar liraya ulaştı. Söz konusu ödeme hacmi, 2024 yılının ilk altı ayında ise 40,24 milyar lira oldu. Bu rakamın yıl sonu itibarıyla 120 milyar lirayı bulacağını tahmin ediyoruz. 2022 yılında APY Ventures, Ak Portföy Girişim Sermayesi ve Boğaziçi Ventures’tan toplamda 2 milyon dolar yatırım aldık. 2023 yılında ise Hepsiburada ve D4 Ventures’dan aldığımız 1 milyon dolar ile aldığımız toplam yatırım tutarını 3 milyon dolara yükselttik. Gerçekleştirdiğimiz bu büyüme yerli ve global yatırım şirketlerinin de oldukça dikkatini çektiğini söyleyebiliriz.
Geleceğe ilişkin yol haritanız ve hedefleriniz nedir?
Gelecekteki öncelikli hedefimiz, sunduğumuz ürün kalitesini korumak ve üye iş yerlerimizin memnuniyetini sürdürebilmek. Geleceğe yönelik yol haritamızdaki en önemli gündem maddesi ise sigorta şirketlerinin ödeme süreçlerini Craftgate üzerinden tek bir platformda konsolide etmelerini sağlamak. Böylece operasyonel verimliliklerini artırarak maliyetlerini optimize etmelerine yardımcı olmayı hedefliyoruz.