Türk sigorta sektörü geleceğe hazırlanıyor

Türk sigorta sektörü geleceğe hazırlanıyor

Geçtiğimiz ay sigorta sektörünün en büyük ve kapsamlı teknoloji zirvelerinden birine imza atıldı. 3 Mayıs’ta Beşiktaş Deniz Müzesi’nde “Insurance & Innovate Summit 2018” başlığıyla gerçekleştirilen zirvede, sigorta ekosistemindeki aktörler, sigortanın geleceğini ve startup’ların iş modellerine olan etkisini tartıştılar. Yoğun katılımın yaşandığı ve çok sayıda uzman konuşmacının söz aldığı etkinlikte blockchain, nesnelerin interneti ve veri analitiği gibi pek çok konu masaya yatırıldı. 

‘YOLUN BAŞINDAYIZ’

Etkinliğin açılış konuşmasını Guy Carpenter Genel Müdürü Okan Utkueri gerçekleştirdi. Insurtech girişimlerinin büyük bir ivme yakaladığını belirten Utkueri, dünyada konuşulmakta olan tüm yeni teknoloji trendlerinin doğrudan sigortacıları etkilediğini ifade etti. Utkueri, “Telematik, smart contracts, IoT ve Big Data gibi teknoloji dünyasını değiştiren tüm trendler sigortaya da dokunuyor. Sigorta şirketleri, gelişmeleri takip etmek için çalışmaya başladı. Ülkemizde ise yolun çok başındayız. Türkiye’de geçtiğimiz yıl 170 startup’ın 200 milyon dolar yatırım almasına karşın yatırım alan insurtech sayısı henüz bir elin parmağını geçmiyor. Bu alanda belli ki bir ilgi var ancak somut bir adım da görmek istiyoruz” dedi. 

Insurtech Hub’ın faaliyete başladığını duyuran Utkueri, “Bu alandaki paydaşları bir araya getirip bir topluluk oluşturarak sinerji yaratmayı hedefliyoruz. Bu yapının en önemli parçalarından biri de Insurtech Factory olacak. Burada fikirleri toplayarak iş yatırımlarına çevireceğiz. Insurtech Factory’de yaptığımız çalışmaların, sektörün geleceğe hazırlanması noktasında büyük katkısı olduğunu düşünüyoruz” diye konuştu.

YENİ NESİL UNDERWRITING

Utkueri’nin konuşmasından sonra sahneye Eli Global LLC CIO’su Erik Vynckier çıktı. Vynckier, “İnovasyonda Yeni Dönem” başlıklı konuşmasına underwriting’in öneminden bahsederek başladı: “2010 yılında büyük bir kredi krizi oldu. Krizden sonra sigorta şirketleri sermayelerine dikkat etmeye, ellerindeki sorumlulukları paylaşmaya ve ürün sayılarını artırmaya başladılar. Bunlar doğru yönde bir adım olsa da burada asıl düzeltilmesi gereken noktalar gözden kaçırıldı.” Bu noktaların başında mevcut ürünlerin değişen müşteri ihtiyaçlarına göre yeniden düzenlenmesinin geldiği belirten Vynckier, sözlerine “Eski ürünleri çeşitlendirmek yeterli olmuyor. Bu ürünler günümüzde müşterilerin alışkanlıkları da dikkate alınarak zamana uygun olarak yenilenmeli. Bir diğer önemli nokta da underwriting süreçleri. Çoğu şirket underwriting konusunda gerekli sıçramayı yapmakta zorlanıyor. Yeni uygulamalarla underwriting çok daha isabetli ve kârlı bir hale getirilebiliyor” diye devam etti. 

Zurich Sigorta Grubu’nun CEO’su Mario Greco’nun “Sigorta, teknolojinin çok gerisinden geliyor” sözlerine atıfta bulunan Vynckier, “Greco, yenilikleri takip etmekte zorlanan sigorta sektörünün yakında tamamen ortadan kaybolacağını öne sürüyor. Teknoloji her zaman olduğundan çok daha ucuz. Önemli olan soru artık teknolojinizin olup olmadığı değil, elinizdeki teknolojileri nasıl kullandığınız” dedi. 

‘SİGORTACILAR DAĞITIMDA ZAYIF’

Bir sonraki oturumda Türk sigorta sektörünün inovasyona bakışı tartışıldı. Açık oturum şeklinde gerçekleşen konuşmada NN Hayat ve Emeklilik CEO’su Marius Popescu, şunları söyledi: “Insurtech girişimlerinde önemli olan ve sigortacıların en zayıf olduğu konu kesinlikle dağıtım. Sigortacılar bu konuda çok zayıf. Banka sektörü ise dağıtım noktasında yenilikler getirmeye devam ediyor. Sigorta sektörünün geç de olsa bu yenilikleri kendi içinde entegre edebileceğini düşünüyorum. Yeni teknolojiler sigorta sektörünü de dönüştürüyor. Nesnelerin interneti, sağlık uygulamaları gibi teknolojiler insanların daha sağlıklı olmasını ve daha iyi bir hayat sürmesini sağlıyor. Bu teknolojiler ile sigortacılar önleyici bir rol kazanıp hasarları büyük ölçüde azaltabilir.” 

Daha sonra sözü Eureko Sigorta Bilgi Teknolojileri ve Dijital Kanallar Genel Müdür Yardımcısı İlker Arabacı aldı. “Sigortacılıkta ciddi bir dönüşüm kaçınılmaz” diyen Arabacı, “İnovasyon, insanı merkeze koyduğumuz bir yaşam döngüsü. Burada önemli olan ürün satmak değil, müşterinin ihtiyaçlarını çözmek. İnsanın yaşam kalitesini iyileştirmeniz gerekiyor. Biz inovasyonu tam da bunu mümkün kılacak bir araç olarak görüyoruz” diye konuştu. Allianz Türkiye Strateji Ofisi Direktörü Melike Demirel ise şunları söyledi: “Allianz Türkiye olarak inovasyonu biraz daha aktif büyütmek adına bir adımda bulunduk. Insurtech strateji birimimizi direkt CEO’muzun altında konumlandırdık çünkü günümüzde inovason sizin iş yapış biçiminiz olmalı. Bu anlamda tam bir kültür değişiminin hayata geçirilmesi gerekiyor. Kurum kültürünü değiştirmek için de dışarıdaki startup’lar ile görüşmeniz gerekiyor. Önemli olan içeri ile dışarıyı buluşturmak. İleriye gidebilmek için içerideki alışkanlıkları değiştirmeniz gerekiyor.” 

DEĞİŞİME KARŞI DİRENÇ

Sigortacılıkta dijitalleşmenin etkilerinin tartışıldığı üçüncü panelde pek çok büyük şirkete stratejist, uzman ve mentor olarak hizmet veren Jean-Stéphane Gourévitch ve Anadolu Sigorta Dijital Kanallar Yöneticisi Barış İnan konuşmacı olarak yer aldı. İnan, konuşmasında dijital dönüşümün karşılaştığı dirençten ve kurumsal kültürün öneminden bahsetti: “Dijital dönem sigorta dünyasını dönüştürüyor. Yeni fırsatlar yaratmakla birlikte yeni riskler de ortaya çıkarıyor. Yeni dönem finans sektörünü olduğu kadar sigorta sektörünü de müşteri odaklı olmaya zorluyor. Dönüşüm ve değişim genelde direnç ile karşılanıyor. Bu direnci kırmak için kültürü değiştirmeniz gerekiyor. Dijital, elinizle tutabileceğiniz ve sonuçlarını anında görebileceğiniz bir yatırım olmadığı için dijitalden faydalanmak için kendinizi tamamen değiştirmeniz gerekiyor.” 

DÜZENLEYİCİYE BÜYÜK ROL DÜŞÜYOR

Allianz Türkiye Allianz Türkiye İnovasyon Lideri Şahika Özcan’ın sunduğu, ekosistemin değerinin vurgulandığı “Canlı bir ekosistemin rolü” başlıklı panelde, ilk konuşmayı InsurTech Israel CEO’su Kobi Bendelak yaptı. Sigortacılığın aktif bir ekosisteme sahip olduğuna parmak basan Bendelak, İsrail’deki insurtech ve sigorta ekosisteminden bahsetti. Bendelak, ekosistemde düzenleyicinin büyük bir rolü olduğunu vurguladı: “İsrail insurtech ekosisteminde çok fazla anahtar aktör bulunuyor. Bunlardan en önemlisi ise düzenleyici kurum. Düzenleyicinin verdiği kararlar neticesinde şirketlerin veri tabanlarını startup’lara ve müşterilere açması gerekiyor. Bu da teknoloji kullanımını teşvik ediyor. Insurtech ekosisteminin gelişmesi için düzenleyicilerin desteğine ihtiyaç var.”

Diğer konuşmacı, Ingenin CEO’su Manjit Rana ise startupları sektöre hizmet için hazırlamak ve oyuncuların kolay bulmasını sağlamak için geliştirdikleri Startupbootcamp uygulamaları hakkında bilgi verdi. Startup’ların bağlamlarından çıkarılarak değerlendirilmesinin çok iyi sonuçlar vermediğini vurgulayan Rana, “Şirketlerin özelliklerine göre ihtiyaç duydukları startup’lar da değişir. Bu nedenle startup’ları genel bir değerlendirme ile derecelendirmek sağlıklı olmayacaktır. Biz Startupbootcamp, şirketlerin kendilerine en uygun, en çok değer yaratacak girişimleri bulmalarını sağlıyor” dedi. 

Etkinliğin ilgi çeken panellerinden biri de TSB Yönetim Kurulu Müşaviri Ayşegül Oktay ve Sigorta Cini Yönetim Kurulu Üyesi Erdem Aydınlı’nın yer aldığı, düzenleyicinin inovasyona etkisinin masaya yatırıldığı panel oldu. 

Erdem Aydınlı, girişimci gözünden beklentileri ve tecrübeleri anlattı. “En başta kahve ve sigorta satan bir mağaza açmaya karar verdik. Bu mümkün olmadı çünkü yasalara göre acenteler sigorta dışında bir ürünün satışını yapamıyor” diyerek kendi sigorta macerasından başlayan Aydınlı, şöyle devam etti: “İnovasyon bir şekilde pazarın ihtiyacını bulur ve buna cevap verir. Türkiye’de müşteriler alacakları ürünlerle ilgili mutlaka internet üzerinden bir araştırma yapıyorlar. Geldiğimiz noktada kasko ve trafik dışında büyümek istiyorsanız müşteriyle sigortacıyı buluşturmanız gerekiyor.” Sigortanın yakında tamamen dijital olacağını vurgulayan Aydınlı, “En azından şu an için sigortacılığın dışarıda nasıl olduğuna bakmalıyız. Yeni uygulamaları hayata geçirmeliyiz. Bunun için de düzenleyici kuruma büyük görev düşüyor” diye konuştu. 

“Hukuk kuralları genel olarak dengeleme değil, düzenleme nedeniyle gelen kurallardır” diyerek söze başlayan Oktay ise şunları söyledi: “Hukuk teşvik edici görünmeyebilir ama engelleyici de değildir. TSB olarak 26 komite kurduk. Burada özellikle şirketlerin ihtiyaçlarını görüşme imkanımız oluyor. Önemli olan, bize gelen talepler üzerinde sektörün mutabakat sağlamış olması. Hazine’ye gittiğimiz zaman sektörün ortak bir ihtiyacı olduğunu göstermemiz gerekiyor. Her konuda mutabakat bulunamaz ancak en azından isteğin sektörü ileri götüreceğine dair bir inanç olması önemli.”

Zirvenin bir sonraki bölümü sigortacılık içinden çıkan ya da sigortacılığı etkileyebilecek startup’ların sunumlarına ayırıldı. Bu panelde Bi’Sigortacı Kurucu Ortağı Metin Öngüç, Ottoo Kurucusu Murat Aras, Sigortaliyo Kurucusu Levent Buluşan ve Sigorta.io Kurucusu Onur Doğan sunumlar yaparak parçası oldukları startup’lar hakkında sektörü bilgilendirdiler.  

‘SİGORTA SİSTEMİ HATALI’

Agito Kurucusu ve Yönetim Kurulu Üyesi Emre Omacan’ın panelist olarak yer aldığı “Dijital Dünyada Hatasız Müşteri Tecrübesi” başlıklı panelde ise virtual i şirketinin Kurucusu Sinan Geylani sigorta sektörünün genel olarak bir “görme” sorunu olduğunu öne sürdü. virtual i uygulaması ile bu sorunu çözmek için yola çıktıklarını söyleyen Geylani, Dubai’den girişimleri için büyük bir destek aldıklarını söyledi. “Şimdi işi büyütme noktasındayız” diyen Geylani, verimlilik kadar, müşteriye değer katma konusuna da odaklanması gerektiğini belirtti. 

Geylani’den sonra sözü Koalay’ın kurucusu Telesure COO’su Llewelyn Padiachy aldı. İngiltere’deki iş süreçlerinden örnek veren Padiachy, şunları söyledi: “İngiltere’de 26 yıldır iş yapıyoruz. İngiltere’deki en büyük sigorta karşılaştırma sitesini yönetiyoruz. Müşteriler artık acenteye değil, kendisine güveniyor, konuyu eline alıyor. Bir siteden, tüm fiyatları verdiğiniz müşteri mutlu oluyor. İngiltere’de artık acenteler yerine direkt satışa geçilmiş durumda. Türkiye’de de online satış hemen başlayabilir. Türkiye gibi sigortanın pahalı olduğu ülkelerde fiyat önemlidir. İnternetten satış da diğer dağıtım kanallarına göre çok daha masrafsız. 

“Türkiye’de sigorta sistemi hatalı. Şirketler satışlarını artırırken farklı harcamalarını da artırmak zorunda kalıyor. İnternette satış yaptığınızda ise satış hacminizle beraber giderleriniz artmıyor. Bu çok önemli bir nokta.”

İnovasyonun bankasüransa etkilerinin incelendiği panelde ise Garanti Bankası Sigorta ve Emeklilik Birim Müdürü Murat İman ve AcerPro CEO’su Fatih Acer söz aldılar. İnternet ve medya kullanımının arttığını, teknolojiyi fırsat olarak görenlerin oranının da yükselişte olduğunu belirten İman, bu fırsatın kullanılması gerektiğini ifade etti. “Sigorta şirketini bankaya entegre edebilmek için aynı lisanı konuşmanız gerekiyor. Her bankanın da işleyişi farklı. Bunu göz önünde bulundurmanız gerekiyor” diyen Acer ise, şirketlerin dijital süreçleri entegrasyonundan ve süreçlerin bahsetti. 

Zirvedeki son konuşmayı sigorta devlerinin oluşturduğu inovasyon platformunun yöneticilerinden Ken Marke yaptı. Marke, blockchain süreçleri hakkında bilgi verirken, büyük sigorta ve reasürans şirketlerinin yeni teknolojileri denemek için beraber kurdukları inovasyon platformu b3i’nin projelerini anlattı. Marke, deprem riskleri için blockchain tabanlı bir reasürans anlaşması hazırladıklarını, bu konudaki çalışmaların tüm hızıyla devam ettiğini söyledi. 

YAPAY ZEKA VERİYİ OKUYACAK

Zirvede, Botudio Kurucu Ortağı Ali Erhan Tamer ve Ingenin CEO’su Manjit Rana’nın yapay zeka hakkındaki konuşmaları yer aldı. Dünya tarihindeki toplam verinin %90’lık kısmının son 3 yılda üretildiğini söyleyen Tamer, “Bu ivme gelecekte  yükselerek devam edecek. Verinin yükselişi de mobil telefonların cebimize girmesiyle başlıyor. Nesnelerin interneti ve yapay zeka ile de insan ve makine arasındaki ilişkinin son noktasına gelmiş oluyoruz. Bir sonraki adım makinelerin makinelerle etkileşimi olacak” dedi. Tamer, verilerin büyük bir kısmının karmaşık bir şekilde durduğunu söyledi: “Buradaki sorun, bu verinin sadece %20’sinin yapılandırılmış olması. Diğer veriler ise dağınık durumda. İşte bu noktada yapay zeka devreye giriyor. Makineye yeterli veri sağladığınız zaman istediğinizi öğrenebiliyor. Bu sayede bir kazayı gösterdiğiniz zaman kimin hatalı olduğunu hemen anlayabiliyor.”

Tamer, son 10 yıldaki dünyadaki yıkıcı uygulamalara sigorta sektörünün yeterince uyum sağlayamadığını belirtti: “İnternetten karşılaştırma, internetten satış gibi uygulamalar devreye alınsa da derinden bir dönüşüm olmadı ama değişmek zorunda. Yapay zeka, bankacılık ile sigortacılığı hedefliyor çünkü yapay zeka sayıları seviyor.”

Ali Erhan Tamer’den sonra söz alan Ingenin CEO’su Manjit Rana ise, “İnsanlar artık sigorta şirketini birbirleriyle karşılaştırmıyor. Sigortacıların yeni rakibi Amazon gibi teknoloji şirketleri. Amazon 1 günde siparişinizi evinize ulaştırırken, sigorta şirketleri neden hasarını bir günde ödemesin?” diye konuştu.

Umut Deniz Elçi

umut@sigortacigazetesi.com.tr

Yorum yazın