SAB’da eğitim dönemi başlıyor
SAB Başkanı Doğan Şen, acenteler için eğitimin oldukça önemli olduğunu söyledi. Acentelerin mesleki olarak tüm branşlarda bilgiyle dolu olması gerekliliğine dikkat çeken Şen, “SAB olarak yıllardır acentenin müşteri karşısında kendinden emin, güven telkin eden, aktardığı bilgiyle tatmin eden güçlü bir sigortacı olması gerektiğini her zaman söyledik. Özellikle yangın, nakliyat, mühendislik ve sağlık sigortalarında üretim yapabilmek için mutlaka teknik eğitime ihtiyacı olduğunu ifade ettik ve acentenin bu eksikliğini giderebilmek için birçok çalışma gerçekleştirdik” dedi.
Doğan Şen şunları aktardı: “Avrupa Birliği’nde yapılan bir araştırmada, zorunlu eğitimi tamamlamış öğrencilere ‘Genel mi yoksa mesleki eğitim mi almak istersiniz?’ sorusu yöneltiliyor. İngiltere, Fransa, Finlandiya, Hollanda gibi gelişmiş ülkelerde yaşayanlar %70 gibi büyük bir çoğunlukla mesleki eğitim derken, bu oran ne yazık ki Türkiye’de çok aşağılarda kalıyor.”
Bunun sebebinin, ülkemizde, özellikle aile içinde ve toplumda yerleşmiş yanlış bir kanaat olduğunu kaydeden Şen, “Bizde ‘mesleki eğitim çalıştığın yerde elde edilir, okullarda verilen mesleki eğitimin kıymeti yoktur’ diye düşünülüyor. Hiç plan yapmaya gerek yok, bir işyeri açarsın. Sonra da eş dost akrabadan bir personel bulursun. Bizde mantık böyle. Mesela hiç kabul etmediğim bir atasözü var: Kervan yolda dizilir. Yani, sen hele bir başla işe nasılsa eleman da bulunur, müşteri de bulunur. Ülkemizin geleceği için planlı programlı yol alabilmemiz gerekiyor. Bu nedenle mutlaka mesleklere göre eğitim verme zorunluluğumuz var” diye konuştu.
2011 yılında SEGEM ve sektör olarak birlikte çok verimli bir çalıştay gerçekleştirdiklerinden bahseden Şen, “Ancak ne yazık ki bu çalıştayda tespit edilen eksiklikler ve yapılması gerekenlerle ilgili çok az mesafe alındı” dedi.
‘MEZUNLAR İSTEDİKLERİ İŞLERDE ÇALIŞAMIYOR’
Üniversite mezunlarının çoğunun hayallerini kurdukları işlerde çalışamadığını vurgulayan Şen, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ön lisans ve meslek okullarında okuyanlar ise okudukları bölümü bir atlama tahtası görüyor, açık öğretimle lisans diploması almak istiyor. En önemlisi ise, zorunlu staj yönetmeliğimiz yok. Banka ve devlet dairelerinde memuriyete geçenler ve güçlü şirketlerde işe girenler üniversiteden mezun olanların mutlu azınlığını oluşturuyor.”
‘EĞİTİMLER YETERLİ DEĞİL’
Acentelerin çalıştırmak zorunda olduğu personelin, 5684 sayılı yasaya göre mutlaka “teknik personel” olması gerektiğine değinen Şen, “Bunun için kişi SEGEM nezdinde katılacağı imtihanlarda başarılı olmalı. Ancak imtihanı kazanmak için sadece uzaktan basit bir eğitim kifayet ediyor. Kişi teknik personel belgesine haiz oluyor ama sigortacılığı bilmiyor. İşe başlayan teknik personel acentenin yanında aylarca pratik eğitim görüyor, kimi başaramıyor ve sektörden çıkıyor. Acenteye kalan bir sürü maliyet ve zaman kaybı. Acente doğru personeli bulacağım diye tekrar aynı süreci yaşamak zorunda kalıyor. Sigorta şirketleriyse acentelerine artık eğitim vermiyor. Sebebi benim verdiğim eğitimle acente başka şirkete iş yazacak endişesi” dedi.
Doğan Şen, eğitime neden bu denli ihtiyaç olduğunu da şu şekilde özetledi:
“1. Üniversitelerden mezun olanlar yetersiz.
2. SEGEM’den alınan teknik personel belgesi, tamamen bir formalite.
3. Sigorta şirketleri acentelerine eğitim vermiyor.
4. Acentelerin büyük bir kısmı oto sigortalarında üretim yapıyor, dolayısıyla yangın, nakliyat, mühendislik ve sağlık sigortalarını acenteler ve yanlarında çalışan teknik personeller bilmiyor.”
‘AMAÇ ACENTEYİ GÜÇLÜ KILMAK’
Doğan Şen, bu sebeplerden dolayı sektöre katma değer sağlamak, acentelere oto dışı sigortalarda satış yapma becerileri kazandırmak, poliçeleri doğru okumak, hasarlarda yaşanan sorunları anlatmak ve hataları tekrarlamamak, ürüne göre satış tekniklerini geliştirmek, risk analizi yapmak ve dolayısıyla acenteyi güçlü kılmak üzere 2017 vizyonları doğrultusunda eğitimlere başlayacakları bilgisini verdi.
Bu eğitim zincirini eksperler, sigorta şirketleri uzmanları ve başarılı acentelerin anlatımlarıyla teori ve pratikle birleştirerek gerçekleştireceklerini söyleyen Şen, “Gayet tabii konusunda uzman bir eğitimci başarılı bir acente organizasyonu nasıl olmalı konusunu da anlatacak” diye konuştu.
‘EKONOMİK BAŞARININ TEMELİ KALİFİYE İNSAN GÜCÜ’
Ülkelerin gelişmesinde ve kalkınmasında sanayileşmenin, kaliteli hizmet sağlamanın temel unsurunun bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarına sahip yüksek verimi gerçekleştirecek kalifiye insan gücü olduğunun altını çizen Şen, “Kalifiye elemanların bilgi ve becerisi, ekonomik başarının temelidir. Meslek eğitimi özellikle iki amaca yöneliktir. Bir tarafta genç insanları sektörümüze kazandırmak, mesleki kaliteyi artırarak ekonomimize katma değer sağlamak, diğer yandan acenteleri güçlendirmektir” dedi.
Eğitime öncelikle SAB derneğine üye acentelerle başlanacağını kaydeden Şen, ikinci periyotta eğitimden diğer acentelerin faydalanacağını belirtti. Hâlâ bir derneğe üye olmamış acenteleri SAB’a üye olmaya çağıran Şen, açıklamalarını Mustafa Kemal Atatürk’ün sözüyle tamamladı: “Geleceğimizin güvencesi sağlam temellere dayalı bir eğitime, eğitim ise öğretmene dayalıdır. Hayatta en hakiki mürşit ilimdir.”
EĞİTİM PROGRAMI
1. Ticari ve Sınai Yangın Sigortaları
Eğitimci: Sigorta şirketi yangın sigortaları uzmanı
Eğitimci: Yangın sigortalarında uzman eksper
Eğitimci: Yangın sigortaları satışında başarılı acente
2. Nakliyat Sigortaları
Eğitimci: Sigorta şirketi nakliyat sigortaları uzmanı
Eğitimci: Nakliyat sigortalarında uzman eksper
Eğitimci: Nakliyat sigortaları satışında başarılı acente
3. Konut Yangın Sigortaları
Eğitimci: Sigorta şirketi yangın sigortaları uzmanı
Eğitimci: Konut yangın sigortalarında uzman eksper
Eğitimci: Konut sigortaları satışında başarılı acente
4. Mühendislik Sigortaları
Eğitimci: Sigorta şirketi mühendislik sigortaları uzmanı
Eğitimci: Mühendislik sigortalarında uzman eksper
Eğitimci: Mühendislik sigortaları satışında başarılı acente
5. Sağlık Sigortaları
Eğitimci: Sigorta şirketi sağlık sigortaları uzmanı
Eğitimci: Sigorta şirketi sağlık sigortaları hasar uzmanı
Eğitimci: Sağlık sigortaları satışında başarılı acente
6. Acentenin Organizasyonu
• Acentenin yapılanması
• Ekip kurma ve yönetme
• Muhasebe yapısı ve müşteri ilişkileri
• CRM ve pazarlama teknikleri