İş yaşamınızı Japonların 5s metoduyla değiştirin

 İş yaşamınızı Japonların 5s metoduyla değiştirin

Günümüzde iş ya da yaşamı daha iyi bir hale getirmek amacıyla kullanılan Japonya’nın en popüler tekniklerinden 5S metodu aynı zamanda birçok şirkette verimliliği artırmak için kullanılıyor.

Bazen 5s veya Five S olarak anılan 5S, bu sistemin adımlarını açıklamak için kullanılan beş Japonca terime karşılık gelir. Her terim bir S ile başlar. Japonca’da beş S; Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu ve Shitsuke’dir. Türkçe karşılığı ise; sınıflandır, düzenle, temizle, süreklilik ve disiplindir. 

5S metodu, bir şirkette verimliliği artırmak için uygulanabilecek araçlardan biridir. 5S uygulaması, verimli, güvenli ve temiz bir çalışma ortamı sağlamak için ilk kuralları tanımlamaya yardımcı olur. Bu metod ilk olarak Toyota Üretim Sistemi’ni tasarlayan Taiichi Ohno ve aynı zamanda poka-yoke kavramını ortaya koyan Shigeo Shingo tarafından popüler hale getirildi. 5S metodunu herkesin kullanmaya başlaması kolaydır ve herhangi bir teknik analiz gerektirmez bu yüzden üretim tesislerinden ofislere, küçük işletmelerden büyük kuruluşlara kadar her tür şirkette hem özel hem de kamu sektörlerinde uygulanabilir. Sadeliği, pratik uygulanabilirliği ve görsel doğası onu operatörler, yöneticiler ve müşteriler için ilgi çekici hale getirir.

Neden 5S Metodunu Kullanmalısınız?

5S, bazen bir temizlik tekniği olarak görülse de, aslında insanların yalın düşünmesine yardımcı olan ve organizasyonda yalın ilkelerinin benimsenmesinin önünü açan yenilikçi bir yönetim sistemidir. 

Aşağıdaki sorulardan herhangi birine evet yanıtı verirseniz, 5S’yi gerçekten yararlı ve etkili bulabilirsiniz:

İşyerinizdeki kişiler, ister fiziksel ister dijital biçimde olsun, belge veya dosyaları bulmakta zorlanıyorlar mı?

Etiketlenmemiş dosyalar, çekmeceler ve dolaplar var mı veya tanımlanması zor işaretsiz içerik içeriyor mu?

Değerli alan, işe yaramaz eşyalar ile mi dolu?

İşyerinizde kullanılmayan ve toz toplayan kağıtlar var mı?

Herkes işyerini nasıl düzenli tutacağını biliyor aynı zamanda rol ve sorumluluklarının tamamen farkında mı?

Bu sorulardan herhangi birine evet yanıtı verdiyseniz, 5S tam olarak ihtiyacınız olan şey olabilir!

5S İLE İŞ YERİNİZİ DAHA VERİMLİ HALE GETİRMEK İÇİN BUNLARI YAPIN:

Seiri (Sınıflandır)

5s-metodu-nedir

Çalışma alanında ihtiyaç olmayan ve uzun süredir kullanılmayan malzeme, ekipman ve aletlerin düzenli bir şekilde çalışma alanından uzaklaştırın. Bu adım, diğer adımların etkili olması açısından önemlidir.

Seiton (Düzenle)

5s-metodu-nedir

Eşyaları önem sırasına göre yerleştirerek tüm eşyaların organize edildiğinden ve her eşyanın belirlenmiş bir yeri olduğundan emin olun. Bu adım, herhangi bir durumda bir eşyayı ararken harcadığınız zamanı minimuma indirir.

Seiso (Temizle)

5s-metodu-nedir

Çalıştığınız alanı temiz ve düzenli tutmaya gayret gösterin. Silme, toz alma, vb. gibi rutin görevleri veya makine, alet ve diğer ekipmanların bakımını kapsar.

Seiketsu (Süreklilik)

5s-metodu-nedir

Bu değişikliklerin devamlılığın sağlanması önemlidir. Görevlerin nasıl ve ne zaman gerçekleştirileceği, başlangıç ve bitiş tarihleri önceden belirlenmeli ve bunun dışına çıkılmamalıdır.

Shitsuke (Disiplin)

5s-metodu-nedir

Tüm bu devamlılığı sağlamanın en önemli yolu ise disiplindir. Bu yüzden iş yerinde hedeflerin ne kadar gerçekleştirildiğine dair denetimler yapılmalıdır.

 

İlginizi Çekebilir