En büyük ikinci sigorta ülkesi JAPONYA

Japonya, hayat ve toplam prim üretiminde ABD’den sonra dünyadaki ikinci en büyük sigorta sektörüne sahip. Hayat sigortalarında küresel toplam prim üretiminin yüzde 16.5’ini üreten ülke, Asya’nın toplam prim üretiminin yarısından fazlasını gerçekleştiriyor. Ülkedeki neredeyse tüm iş sektörleri gibi sigorta sektörü de 2011 yılında ülkeyi sarsan büyük Japonya depreminden etkilendi. Deprem 16 bin can kaybına neden oldu. Japonya Hayat Sigortaları Birliği’ne göre deprem nedenli 20 bin tazminat isteği gerçekleştirildi ve 160 milyar yen ödeme yapıldı.
AZ VE ÖZ
Japonya’da sadece 43 hayat sigortası şirketi bulunuyor. Bu olgun bir pazar için oldukça düşük bir rakam. ABD’de 800’den fazla, Fransa’da ise 250’den fazla hayat şirketi bulunuyor. Japan Post Insurance (JPI) ise yüzde 20’lik pazar payı ile Japonya sigorta pazarındaki en güçlü oyuncu. Ülkedeki sigortacıların çoğu yabancı kaynaklı iştirakler olarak faaliyet gösteriyor. Yabancı sermayeli şirketler arasında Allianz Life, AXA Life, AEGON Sony Life, ING Life, Manulife (NYSE:MFC)  Life, MassMutual Life, MetLife (NYSE:MET) Alico and Prudential Financial (NYSE:PRU) Gibraltar Life bulunuyor. Zurich Life, Cardif Assurance Vie ve Aflac yabancı şirketlerin branş ofisleri olarak sigorta satıyor. Yabancıların hayat sigortalarındaki payı yüzde 20.

PENETRASYON VE ÜRÜNLER
Japonya’da 210 milyondan fazla poliçe bulunuyor. 2007 yılında 110 milyon olan bireysel hayat poliçesi sayısı, 2009’da 117 milyona, 2012’de 127 milyona ve 2013 yılında 133 milyona ulaştı. Toplam poliçelerin yüzde 35’i ise (47 milyon) yaşam boyu hayat sigortası. Dünya Bankası verilerine göre Japonya’nın nüfusu 126 milyon seviyesinde. Nüfusunun yüzde 36’sının yaşam boyu hayat sigortası bulunuyor. Ülkedeki en popüler ikinci sigorta ise geçerli poliçelerin yüzde 20’sini oluşturan sağlık sigortası. Vadeli hayat sigortası ise Japonya’daki geçerli poliçelerin yüzde 10’unu oluşturuyor.

DAĞITIM
Yoğun rekabet ve değişik şirketler tarafından sunulan benzer ürünler nedeniyle Japonya’da satışları en çok etkileyen unsur dağıtım. Şirketlerin çoğu, ‘bankasürans’ ya da dağıtım için perakende bankacılık ağını kullanan ve satışların sigorta acenteleri tarafından gerçekleştirildiği  BIM’i (Banka Sigorta Modeli) kullanıyor.

YATIRIM GELİRLERİ
Japonya’da yatırım gelirleri hayat sigortası şirketleri için büyük önem arz ediyor. Japon hayat sigortası şirketlerinin kazançlarının yüzde 70’e yakın miktarı yatırım gelirlerinden kaynaklanıyor.  Yüzde 55’i devlet tahvili olan sabit vadeli hesaplar yatırımların yüzde 80’ini oluşturuyor.

DÜZENLEMELER
Japonya Finansal Hizmetler Dairesi dünyanın en sıkı ve en çok korkulan sigorta düzenleyicileri arasında bulunuyor. Bu da Japonya’nın en dirençli ve istikrarlı sigorta sektörüne sahip olmasını sağlıyor. Sıkı yönetimin kötü yanı ise sektörde hızlı büyümeyi ve inovatif aksiyonların alınmasını engellemesi.
JAPON SİGORTA SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİ
Japon sigorta sektörünün, Japonya ekonomisi yüzde 2’lik büyümeyle devam ederse ve yüzde 10 seviyesindeki yüksek penetrasyon seviyeleri korursa, 2019 yılında 533 milyar dolar büyüklüğüne ulaşması bekleniyor. Yenin belirsiz gidişatı ise Japonya hakkında yapılan tahminlerin bir hesaptan ziyade spekülasyon kategorisine girmesine neden oluyor. Tahmin etmeyi güçleştiren bir diğer neden ise Japonya’nın hızla azalan nüfusu. 2013 yılında 244 bin azalan Japonya nüfusunun dörtte biri 65 yaş üstü bireylerden oluşuyor. Bu da prim büyümesini ve sigortacıları ciddi anlamda etkiliyor. Sigorta şirketlerinin bu alışılmadık ortamda üst yaş gruplarına hitap eden ürünler geliştirmesi gerekiyor.

● Japonya, prim üretiminde ABD’den sonra dünyanın en büyük ikinci sigorta sektörünü barındırıyor ve küresel hayat primlerin
yüzde 16.2’sini üretiyor.
● Ülkede yarısı yabancılara ait olmak üzere sadece 43 hayat sigortası şirketi faaliyet gösteriyor. Yabancı şirketlerin pazar payı yüzde 20.
● Sigorta penetrasyonu (Prim/ Gayri Safi Yurtiçi Hasıla oranı) yüzde 10 ile oldukça yüksek. ABD’de penetrasyon seviyesi yüzde 4.
● 2010 ve 2011’de primlerinde yüzde 15 artış yaşayan Japonya sigorta sektörü son dönemde durgun.
● Japonya vatandaşlarının üçte birinin hayat sigortası bulunuyor.

SAYILARLA JAPONYA
Nüfus: 126 milyon
GSYİH: 4.8 trilyon dolar
Dünya Sigorta Pazarındaki Payı: %11.45
Prim Üretimi: 531 milyar dolar
Hayat: 423 milyar dolar
Hayat Dışı: 108 milyar dolar
Sigortacılığın GSYİH’deki Payı: %11.1
Hayat: % 8.8,     Hayat Dışı: % 2.3

Yorum yazın