Dijital platform ekosistemleri müşteriyle etkileşimde yeni yollar sunuyor

Dijital platform ekosistemleri müşteriyle etkileşimde yeni yollar sunuyor

Cenevre Derneği’nin yayımladığı ‘Sigorta Sektöründe Dijital Platform Ekosistemleri’ başlıklı raporda, sigorta sektöründe dijital platform ekosistemlerinin önemi ve dönüşüm etkisi ele alınıyor. Raporda, sigorta sektöründe dijital platform ekosistemlerinin, müşteriyle etkileşim kurmanın yeni yollarını sunarak sektörde dönüşüm yarattığı ifade ediliyor.

Küresel sigorta sektörüne dair raporlarıyla önde gelen düşünce kuruluşlarından biri olan Cenevre Derneği’nin (The Geneva Association) yayımladığı ‘Sigorta Sektöründe Dijital Platform Ekosistemleri’ başlıklı raporda, sigorta sektöründe dijital platform ekosistemlerinin önemi ve dönüşüm etkisi ele alınıyor.
Sigorta sektöründe dijital platform ekosistemleri, müşteriyle etkileşim kurmanın yeni yollarını sunarak sektörde dönüşüm yaratıyor. Dijital platformlar, sigorta şirketlerinin ürünlerini daha erişilebilir hale getirmesine, yeni pazarlara ulaşmasına ve inovasyonu teşvik etmesine olanak tanıyor. Ancak teknolojik uyum, düzenleyici gereklilikler ve müşteri bağlılığı gibi zorluklar gündemde. Raporda, sigorta şirketlerinin kendi platformlarını kurma, iş birlikleri yapma veya hibrit modeller geliştirme stratejileri öneriliyor.

DİJİTAL PLATFORMLARIN SEKTÖRE ETKİSİ

Dijital teknolojiler, bilgiye ulaşım şeklimizden alışveriş yapmamıza ve finansal hizmetleri kullanmamıza kadar günlük yaşantımızı hızla değiştiriyor. Sosyal medya, çevrimiçi alışveriş siteleri gibi dijital platformlar çevrimiçi altyapıyı iki tarafın birbiri ile etkileşimini sağlamak için kullanıyor ve dijital ekonomide oldukça baskın bir işletme modelleri olarak karşımıza çıkıyor. Bu platformlar, dijital ekosistem oluşturmak için insanları birbiri ile bağlayıp, etkileşim sağlanmasına yardımcı oluyor.
İnsanların genellikle sigortayı, ev ve araba alımı gibi belirli alanlarda yaptırmayı düşündüğü belirtilen raporda, dijital platform ekosisteminin, sigorta sektörünün çevrimiçi ürün ve hizmetlere entegre olarak sunulduğu başka bir seçenek olarak karşımıza çıktığı vurgulanıyor. Bu ‘tek noktadan alışveriş’ modelinin sağladığı kolaylık müşteriler arasında önemli bir noktaya ulaşıyor. Sigorta şirketleri, bu ihtiyaçları karşılamak, müşteri tabanını genişletmek ve var olan müşterilere hizmet sunmak için bu platformları benimsiyor.

DİJİTAL EKOSİSTEMDE 3 TEMEL BİLEŞEN

Raporda, sigorta sektöründe dijital platform ekosistemlerinin, 3 temel bileşenden oluştuğu yer alıyor:

  1. Dijital Teknoloji Destekli Platform: Sigorta şirketi ya da bir üçüncü taraf tarafından yönetilebilen, akıllı telefon uygulaması veya web sitesi gibi bir dijital platform.
  2. Çoklu Tedarikçi Ekosistemi: Farklı sektör ve kuruluşlardan (Örneğin, sağlık ve seyahat hizmetleri) ürün ve hizmetleri tek bir çatı altında toplayan yapı.
  3. Dijital Platform Üzerinde Gerçekleştirilen Sigorta İşlemleri:
  4. Ekosisteme katılanlar arasında gerçekleşen poliçe alımı, hasar ödemesi gibi işlemler.
  5. Bu ekosistem, 4 temel rolü üstleniyor:
  6. .Bağlantı Kurucu: Müşterilerle sigorta şirketlerini bir araya getiriyor.
  7. Yönetici: Bilgi paylaşımı ve ödemeleri kolaylaştırıyor.
  8. Denetleyici: Ekosistemdeki katılımcıların davranışlarını düzenliyor.
    •. Yenilikçi: Yeni sigorta ürünlerinin tasarımına öncülük ediyor.
    Dijital platform ekosistemleri, sigorta hizmetlerini daha erişilebilir, kullanıcı odaklı ve yenilikçi bir hale getirerek sektörün geleceğini şekillendiriyor.

SİGORTACILARIN ÜSTLENECEĞİ 3 ANA ROL

Sigorta şirketleri, dijital platform ekosistemlerinde 3 ana rol üstlenebilir:

  • Koordinatör: Kendi dijital platform ekosistemini inşa eden şirketler.
  • Ortak: Üçüncü taraf bir platformda yer alan ve bu ekosisteme katılan şirketler.
  • Ortak Geliştirici: Üçüncü taraflarla birlikte bir dijital ekosistem geliştiren, koordinatör ve ortak rollerinin arasında konumlanan şirketler.
    Bu roller, sigortacıların dijital dönüşüm stratejilerine göre şekilleniyor ve sektörde yeni iş modellerine kapı aralıyor.
    Sigorta şirketleri, hem kendi dijital platform ekosistemlerini inşa ederek hem de üçüncü tarafların geliştirdiği platformlara katılarak çift yönlü bir strateji benimseyebilir. Bu yaklaşım, şirketlerin dijital ortamda daha geniş bir müşteri tabanına erişmesini ve esnek iş modelleri geliştirmesini sağlar.
    Sigorta şirketlerinin “koordinatör” modeliyle başarılı olması için anahtar faktörün, sigorta müşterisi olma potansiyeline sahip etkin platform kullanıcılarını kendi ekosistemlerine çekmek olduğu ifade edilen raporda, buna tele-tıp, sağlık gözetimi, emeklilik hizmetleri ve araç bakımı gibi sigorta dışı ek hizmetler ile temas noktaları oluşturarak ulaşılabileceğine dikkat çekiliyor.

Sigorta sektöründeki bu yeni iş modelleri, dijitalleşmeyle birlikte şirketlere hem daha geniş müşteri kitlelerine ulaşma hem de daha kapsamlı hizmetler sunma fırsatı tanıyor.
Ancak, bu modelin maliyetli olduğu ve sadece büyük sigorta şirketleri tarafından karşılanabileceği belirtilen raporda, diğer şirketler için var olan dijital platformlarla iş birliği yapmanın yatırım ve kâr dengesini sağlamak için daha uygun bir seçenek olacağı ifade ediliyor.

DİJİTAL PLATFORMLARIN ÖNEMİ ARTIYOR

Sigorta şirketlerinin dijital platform ekosistemlerine yaklaşımlarını daha iyi anlayabilmek için Cenevre Derneği, 2023 yılında 21 büyük reasürans ve sigorta şirketleri arasından, 550 milyar dolarlık sigorta priminin ele alındığı bir anket hazırladı. Anketin verdiği sonuçlar, dijital platformların sigorta sektöründe artan önemini gösterdiği, sigorta alışkanlıklarını değiştirdiği ve yenilik getirdiği belirtiliyor. Ankette ayrıca, platformların, iş birliğini teşvik ettiği ve çeşitli ürünleri birbirleri ve hizmet sağlayıcıları ile entegre ettiği, sigorta şirketlerine müşterilere ulaşmakta daha yardımcı ve etkili olduğu vurgulanıyor. Ankette ele alınan sigorta şirketlerinin %80’den fazlası dijital platform geliştirmek için teknoloji şirketleri ile ortaklık oluşturduğunu belirtiyor.
Dijital platform ekosistemleri ile etkileşime girmek için öncelikli motivasyonun, pazar menzilini genişletmek, müşteri ile ilişkileri kuvvetlendirmek ve müşteri deneyimini geliştirmek olduğu belirtilen raporda, sigorta sektöründe müşteri deneyimini iyileştirme çalışmalarının, özellikle satış süreçlerinde öne çıktığı ifade ediliyor. Şirketlerin, kişiselleştirilmiş teklifler ve kesintisiz hizmet sunmaya odaklandığı ve iş birliği yapılacak partnerlerin seçimi konusunda ise en çok teknolojik uzmanlığa önem verdiği raporda belirtiliyor. Potansiyel iş ortaklarının sunduğu ürün veya hizmetlerin sigorta şirketinin teklifleriyle uyumlu ve tamamlayıcı olması da ikinci öncelik olarak öne çıkıyor. Bu stratejilerin, hem müşterilere daha iyi hizmet sunma hem de sektör genelinde yenilikçi çözümler geliştirme açısından sigorta şirketlerine önemli bir avantaj sağladığı vurgulanıyor.
Başarılı bir sigorta platform ekosistemi; müşteriler, sigorta şirketleri ve sağlayıcılar arasında dengeli değer paylaşım modeli gerektiriyor.

YENİ MÜŞTERİLERE DAHA KOLAY ERİŞİLEBİLİYOR

Raporda, müşterilerin faydalandığı önemli özellikler, daha kolay biçimde sigortaya ulaşım, tek noktadan alışveriş deneyimi, daha uygun fiyatlı ürünler, davranışlarını ve yaşam tarzlarını geliştirmek için teşvikler olarak karşımıza çıkıyor. Sigorta şirketleri için faydaları ise yeni müşterilere erişim ve artırılmış pazar menzili, genişletilmiş kullanıcı etkileşimi ve müşteri sadakati, hızlanmış yenilik ve etkin veri kullanımı olduğu ifade ediliyor.
Platform sağlayıcılarının faydaları ise sigorta sektörüne dair iş genişletme ve komisyonlardan gelen kârın artışı olarak belirtiliyor.
Zorluklar ve kısıtlamalar öncelikli olarak eski teknoloji ve operasyonlar etrafında oluşuyor. Buna, yeni platformların var olan sistemlere entegre etmenin örnek olarak verilebileceği belirtiliyor. Raporda ilave olarak, müşterilerin dijital platformlara günün her saati erişebiliyor oldukları, böylece koordinatör veya eş geliştirici modelini seçen sigorta şirketlerinin müşteriler ile devamlı iletişim konusunda zorluklarla yüzleşebileceği vurgulanıyor.

GELECEK EĞİLİMLER VE ÖNERİLER

Dijital platform ekosistemlerinin, sigorta sektörünün iş modellerinde büyük bir rol oynamayı sürdüreceğini ve devamlı olarak sigortacılık ürünlerinin ve hizmetlerin müşterilere ulaştırılma şeklini değiştireceği aktarılan raporda, bu dönüşümün özellikle şu anda yetersiz ya da hiç sigorta koruması olmayan bireyler için yeni fırsatlar yaratabileceği ifade ediliyor.
Gömülü sigorta modellerinin yaygınlaşması beklenirken, sigorta dışı oyuncuların sektördeki önemi de artabileceği ve öte yandan, dijital platform ekosistemlerinin sağladığı işlevsel avantajlar, sigorta aracılarını güçlü bir rekabetle karşı karşıya bırakacağı vurgulanıyor.
Sektördeki geleneksel sigorta şirketlerinin, dijital platform ekonomisini benimseyerek bu ekosistemlere hızla bütünleşmeleri büyük önem taşıyor. Özellikle büyük sigorta şirketleri için, koordinatör ya da eş-geliştirici modelleriyle kendi dijital platform ekosistemlerini geliştirmek mantıklı bir seçenek olarak öne çıkıyor.
Daha düşük başlangıç maliyeti gerektiren ve daha hızlı, ancak nispeten sınırlı getiriler sağlayan, mevcut dijital platform ekosistemleriyle ortaklık kurma stratejisi ise çoğu sigorta şirketi için daha gerçekçi bir yol olarak görülüyor.
Son olarak, bu yaklaşımın sigorta şirketlerinin rekabet gücünü artırırken, dijitalleşmenin sunduğu fırsatlardan en iyi şekilde yararlanmasını sağlayabileceği belirtiliyor.

Yorum yazın