Bir “seri insurtech girişimcisi” hikayesi
Ülkemizde birden fazla startup deneyimi olan ve “seri insurtech girişimcisi” olarak tanımlanabilecek az sayıda kişiden biri olan Metin Öngüç ile son projeleri tamamliyo.com’u ve bir girişimci için insurtech ekosistemini konuştuk. Sigorta alanında “fikri olan” kişilerinin önünün açık olduğunu düşündüğünü söyleyen Öngüç, özellikle tamamlayıcı sigorta alanında dijitalleşme alanında gidecek çok yol olduğunu, tamamliyo.com ile bu açığı kapatmayı hedeflediklerini söyledi.
Ülkemizdeki insurtech girişimcilerinin sayısının artması konusunda yoğun bir çaba gösteriliyor. Bu alana ilgi duyan ve odaklanan girişimci kitlesinin her geçen gün arttığını söylemek mümkün. Öte yandan, bu kitle içinde, birden fazla startup deneyimi olan ve “seri insurtech girişimcisi” olarak tanımlanabilecek kişiler henüz çok az. Sanırım bu tanıma girenlerin başında Metin Öngüç geliyor. Bisigortacı ile başlayan startup girişim yolculuğu, tamamliyo.com ile hızla devam ediyor. Bu ayki sayımızda, “seri insurtech girişimcisi” Metin Öngüç ile keyifli bir sohbet gerçekleştirdik. Girişimcilik hikayesini ve tamamliyo.com projesini, gelecek hedeflerini konuştuk.
Bisigortacı ile başlayan yolculuk, yeni bir girişimle devam ediyor. Sanırım seni “seri insurtech girişimcisi” olarak tanımlamak mümkün. Insurtech hikayeni kısaca anlatır mısın?
Bisigortacı girişimine başlamadan önce bir acentede bireysel emeklilik, hayat sigortası ve tamamlayıcı sağlık sigortaları branşlarında saha satış ekip yöneticiliği yapıyordum. Acentede bulunan call center ekibi bize gün içinde müşteri randevuları ayarlıyordu. Biz de o randevuları satışa dönüştürmek için görüşmeler yapıyorduk. Daha sonraki süreçte KVKK kapsamında kısıtlamalar gelince, randevu sayılarında düşüş oldu. Bununla birlikte acentenin gelir kaleminde de ciddi küçülmeler vardı ve maliyetler artıyordu. Girişimcilik hikayem şöyle başladı; müşteri ziyaretlerinin olmadığı bir gün ekibimle birlikte sinemadayken aklımıza, bizim gibi düşük bütçeleri olan acentelerin müşteri bulma problemlerini çözmek için bir fikir geldi. Yanımda bulunan not defterine fikirlerimi ve aklıma gelen alan adlarını yazdım. Ofise döndüm ve hemen alan adlarını aldım. 15 gün sonra da işimden istifa ettim. Ürünü hızla çıkarttım, içeriye biraz acente ve müşterileri topladıktan sonra eski patronumla buluştuk. Aslında kendisi bana iş teklifi yapacaktı, ben Bisigortacı’nın durumunu anlattım ve şirketinden istifa ettiğim patronum benim ilk yatırımcım oldu. Böylece, sigorta acenteleri ile müşterileri buluşturan bir sigorta girişimini kurmuş olduk. 2017’de İTÜ Big Bang’de ilk 70 girişimci arasındaydık. Türkiye’de ilk defa yatırım alan insurtech girişimi olduk. Sonrasında, yolculuk çok planladığımız gibi gelişmedi. Dışardan baktığımızda başarısız, ama benim için bol bol kazanımları olan bir deneyimdi. Insurtech maceram böylece başladı.
Peki, tamamliyo.com fikri nasıl oluştu? Kuruluş hikayenizi paylaşır mısın?
Bisigortacı sayesinde Türkiye’de birçok acente ile tanıştım. Birebir dokunduğum 600 civarı sigorta acentesi vardır. 5 senedir tanıdığım ve sigorta acentesi olarak faaliyet gösteren İsmet Küçüksarı ve Abdurrahman Köse ile fikrimi paylaştım. Tamamliyo.com ile ilgili hayalimi ve uygulamaya alabileceğimiz birçok özellikten bahsettim. Böylece, 3 kurucu ortak olarak yola çıkmaya karar verdik. İlk etapta, hem online satış hem de fotoğraf ile teklif alma sürecinin olabilirlik kısmı onlara çok uzak duruyordu. Kendi fotoğraflarını çekerek ilk defa fotoğraf ile teklif aldığımızda yüzlerindeki şaşkınlık ve heyecan beni çok etkilemişti.
Niçin tamamlayıcı sağlık alanını seçtiniz? Burada gördüğünüz fırsatlar neler?
Ben 2013 yılından bu yana tamamlayıcı sağlık sigortaları ile çok meşgul oldum, hastane içinde stand kurarak satış yaptım, müşteri ziyaretleri gerçekleştirdim. Ayrıca tamamlayıcı sağlık sigortalarının online tarafında çok mesai harcadım. Bu projelerde, reklam maliyetleri, müşteri deneyimi, satın alma oranı, agent davranışları gibi birçok deneyim elde ettim. Türkiye Sigorta Birliği’nin istatistiklerine baktığımız zaman tamamlayıcı sağlık sigortalarında kişi bazlı bir artış var, ancak bu artış halen ülkemizdeki nüfusa oranla halen çok düşük. Buradaki pazarın doygun hale gelmemiş olması ve insanların sağlık sigortasına olan ilgisi, bizim tamamlayıcı sağlık branşını seçme nedenlerimizin başında geliyor. Bunun yanı sıra gerçekten Türkiye’de tamamlayıcı sağlık sigortası yeni yeni bilinir halen geliyor. Potansiyeli gün geçtikçe artıyor, ancak bu kısımda tam bilinir bir marka yok. Henüz sağlık sigortalarında birçok süreci dijitalleştiren bir girişim yok. Biz tamamliyo.com olarak bu açığı kapatmaya geldik.
Tamamliyo.com platformunu kısaca anlatır mısın? Hangi hizmetleri sunuyorsunuz? Şu anda ne aşamadasınız?
Tamamliyo.com şu an 7 ayrı sigorta şirketinin online tamamlayıcı sağlık sigortası fiyatlarını karşılaştırmanıza ve satın almanıza imkan sunuyor. Bunun yanı sıra Türkiye’de ilk defa yapılan bir özelliği tamamliyo.com’da geliştirdik. İnsanlar sağlık sigortaları teklif sürecinde birçok kişisel veriyi paylaşmak zorunda kalıyor. Biz de kişisel bilgilerini paylaşmak istemeyen kullanıcılara sadece bir fotoğraf ile görüntü işleme teknolojisi sayesinde tamamlayıcı sağlık sigortası fiyatlarını karşılaştırma imkanı sunuyoruz. İsterseniz tek başınıza isterseniz de aileniz ile tek bir selfie çekerek, sağlık sigortası fiyatı alabilirsiniz. Ek olarak özellikle sigorta şirketlerinin kıyasladığımız zaman anlaşmalı kurumları bulmak ve karşılaştırmak epey bir zaman alabiliyor. Tamamliyo.com’da sigorta şirketlerinin birçok anlaşmalı kurumuna tek bir sayfadan ulaşabilirsiniz. Başlangıç aşamasında 8 şirketin anlaşmalı kurumlarını listeliyoruz. Her ay yeni şirketleri ekliyoruz.
İleriye yönelik hedefleriniz, beklentileriniz, planlarınız neler?
Tamamliyo.com, ilk etapta tamamlayıcı sağlık sigortası ürünlerini sunan online pazar yeri olarak başladı. Önümüzdeki süreçte, farklı sağlık sigortası ürünlerine tamamliyo.com üzerinden ulaşabileceksiniz. Ancak asıl amacımız, hayat ve sağlık gibi can sigortaları alanında, dijital bir platform olarak, hayatı kolaylaştıran teknolojik çözümler sunan bir insurtech girişim olmak. Biz insanların can sigortalarında karşılaştığı birçok probleme çözümler geliştirmeye çalışıyoruz. Geliştirmeye çalıştığımız özelliklerin odağının birçoğunda son kullanıcıları hedefliyoruz. Yurt dışı hedeflerimiz de var. Bu zamana kadar yurt dışından birçok broker ülkemizde satın alma yaparak faaliyet gösterdiler. Bizim hayalimiz de, tamamliyo.com’un yurt dışında faaliyet gösteren bir sigorta girişimi olması.
İlave etmek istediğin farklı bir mesaj var mı?
Yeni çıkan insurtech girişimleri beni oldukça heyecanlandırıyor. Sigorta teknolojileri alanından fikri olan arkadaşlarımın önlerinin açık olduğunu düşünüyorum. Bisigortacı’nın ilk çıktığı zaman sigorta alanında kuluçka merkezi yoktu ve şuan bu alanda fikri olan arkadaşları destekleyen, sizin de kuruluşunda ciddi emek harcadığınız, İTÜ Çekirdek Insurtech programı bulunuyor. Örnek olarak bahsettiğimiz bilindik global insurtech girişimleri (Lemonade, Metromile, Trov, Boughtbymany) arasında ülkemizden de girişimlerin olmasını diliyorum.
OKAN UTKUERİ