“Acenteler ile birlikte sektör daha sağlıklı büyüyecek”
Göreve geldikleri 2018 yılından itibaren çalışma ve toplantıları hiç ara vermeden sürdürdüklerini ifade eden Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sigorta Acenteleri İcra Komitesi Başkanı Levent Korkut, sigorta sektörünün en önemli unsuru olan acenteler ile birlikte sektörün daha sağlıklı büyüyeceğini belirtti.
Göreve geldikleri 2018 yılından itibaren İcra Komitesi olarak çalışma ve toplantıları hiç ara vermeden sürdürdüklerini ifade eden Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sigorta Acenteleri İcra Komitesi Başkanı Levent Korkut, “Her ay düzenli olarak fiziki olarak mümkün olmasa bile video konferans aracılığı ile olağan toplantılarımızı gerçekleştiriyoruz. Bu toplantılarda hem acente meslektaşlarımızın sorun ve önerilerini hem de sektörel güncel konuları değerlendirip duruma göre de çalışma ve görüşmeler yapıyoruz. İcra Komitemiz’e farklı kanallardan gelen şikayet, sorun ve çözüm önerilerini değerlendiriyor ve illegal çalışan yapılarla ilgili de müfettiş raporları sonrası yetkilerimiz doğrultusunda yaptırım ve ceza kararlarını alıyoruz. Komite toplantıları dışında sektörel resmi ve özel kurum yöneticileri ile de sürekli olarak toplantı yapıyoruz. Bu görüşmelerde hem kurum bazında yapılabilecek gelişme ve düzenlemeleri değerlendiriyoruz hem de operasyonel anlamda meslektaşlarımıza kolaylık sağlayabilecek uygulamaları görüşüyoruz. Temmuz ayında SBM yöneticileri ile bir toplantı yaparak SBM sistemlerinde acentelere kolaylık sağlayacak uygulamaları görüştük. Bu görüşmeler sonrası ilk uygulama hayata geçti ve acenteler SBM ekranlarından yangın poliçesi sorgulaması yapabilecek” dedi.
‘YEDEK PARÇA FİYATLARI CİDDİ ORANDA ARTTI’
Pandemi döneminde üretim ve lojistik sektöründe yaşanılan sorunlar ve ülkelerin uyguladığı parasal genişleme politikaları sonrasında artan taleple birlikte, motorlu araçlar ile bu araçların yedek parça fiyatlarının ciddi ölçüde arttığına dikkat çeken Korkut, “Ülkemiz özelinde baktığımızda araç ve yedek parça fiyatlarındaki artışla birlikte, son yıllarda asgari ücrette görülen artışların da etkisiyle, trafik ve kasko sigortası fiyatlarının yükseldiğini görmekteyiz. TSB verilerine göre, 2021 yılının Haziran ay sonu kasko prim üretimi 5.9 milyar lira iken, 2022 yılı Haziran sonu kasko prim üretimi 14.7 milyar liraya, söz konusu dönemde trafik prim üretimi ise 7.6 milyar liradan, 15.6 milyar liraya yükselmiştir. Bu veriler, söz konusu sigortalardaki prim artışını gözler önüne sermektedir. Esasında sigortacılık sektörü de bu prim artışlarından rahatsızlık duymaktadır. Sektör milyonlarca müşterisine bir yandan prim artışının gerekçesini anlatmaya çalışırken bir taraftan da meydana gelecek hasarın hangi bedelle tazmin edileceğini öngörememenin sıkıntısını yaşamaktadır. Tamamen matematiksel hesaplamalar çerçevesinde işleyen sigortacılık sisteminde gelecek öngörüsünde yaşanılan sıkıntı sigorta şirketlerinin poliçe düzenleme isteğini de olumsuz yönde etkilemektedir” dedi. Korkut, sözlerine şöyle devam etti: “Araç muayene istasyonlarında bir sigorta brokerinin reklam afişinin bulunması hususunda İcra Komitemize başvuru yapılmış olup, bu kapsamda, idari yaptırım uygulanmıştır. Araç muayene istasyonlarının aracılık ve pazarlama faaliyetleri İcra Komitemiz tarafından titizlikle takip edilmeye devam edilecek.”
TOBB SAİK Yönetimi olarak SBM ile; SBM’deki (Sigorta Bilgi Merkezi) verilere erişen acente kullanıcılarının kontrolü ve acente teknik personellerinin SBM – TOBB tanımlarının entegrasyonunun etkin yönetimini değerlendirmek amaçlı bir toplantı gerçekleştirdiklerini belirten Korkut, illegal yapıları ve yetkisi olmadığı halde sigortacılık yapanları önlemek adına hayata geçirilmesi planlanan çalışmaları şu şekilde sıraladı:
“- SBM’deki verilere erişen acente kullanıcılarının TOBB tarafındaki kullanıcı statülerinin ve SEGEM sertifika statülerinin kontrolünün yapılması,
– SBM Sistemine giriş yapan ve kullanımda bulunan kişilerin levhaya kayıtlı “Teknik Personel” sıfatına sahip olup olmadıklarının kontrolünün sağlanması,
– Bazı büyük yapıların personel ve müdürlerinin gerçekte çalışan olup olmadığına dair kamu kurumları nezdinde kontrollerin yapılmasının sağlanması.”
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile göreve yeni atanan SEDDK Başkanı ve Kurul Üyelerine de bir ziyaret gerçekleştirdiklerini kaydeden Korkut, bu ziyarette zorunlu trafik sigortaları branşında yaşanılan sorunları ve çözüm önerilerini aktardıklarını söyledi.
‘SEKTÖRÜN EN ÖNEMLİ UNSURU ACENTELER’
Sigorta sektörünün en önemli unsuru olan acenteler ile birlikte sektörün daha sağlıklı büyüyeceğini belirten Korkut, “Acentesine gereken önemi vermeyen, biz acenteler dışında farklı satış kanallarına göz kırpanları kayda aldığımızı herkesin bilmesi gerekir. TSB biz acenteler ve sektörün diğer paydaşları ile birlikte iş yapma reflekslerini kesinlikle geliştirmek zorunda. Ben yaptım ve ben merkezli çaba ve çalışmalar uzun vadede beklenen sonucu vermeyecektir, bilinmesini isteriz” ifadelerini kullandı.
‘KALICI VE UZUN VADELİ ÇÖZÜMLER BULMALIYIZ’
SEDDK Yönetimi’nin önce Temmuz ayında ardından Ağustos ayında yayınladığı duyuru ve yönetmeliklerin sigorta şirketlerinin zorunlu branşlarda iş yapmaktan kaçınmalarını engelleyeceklerini bildiren Korkut, “Bu uyarılar da fayda getirmezse trafik branşında poliçe üretmeye engel çıkaran şirketlere yönelik faaliyet durdurmaktan ruhsatın geri alınmasına kadar yaptırımlar hayata geçecektir. Biz hep söylüyoruz, zorunlu trafik branşında çalışmak istemeyen bu branştaki ruhsatını geri iade etmeli ya da kurallara uyulmazsa SEDKK bu ruhsatı geri almalı. Maalesef son 7-8 yıldan bu yana zorunlu trafik branşındaki temel sorunlar kalıcı olarak çözülemedi. Şirketlerin uzun süreli ve risk yönetimine dayalı temel politikaları ve hesaplama yöntemleri, uzun süreli ve kalıcı çözümler üretemediği için çoğu zaman kamu nezdinde geçici çözüm ve müdahaleler ile bu branştaki kaotik ortam sürüyor. Biz İcra Komitesi olarak ve acente meslektaşlarımız artık içeriği basit ve zorunlu olan bu branştaki sorunları konuşmaktan, bu sorunlarla boğuşmak istemiyoruz. Bu branştaki sorunlarla boğuşmaktan sigortacılığın diğer temel ve önemli branşlarını büyütmeye ve bu branştaki hizmet kalitesini artırmaya vakit ve imkân bulamıyoruz. SEDDK yeni başkan ve üyelerine de bu branştaki sorunlara dair farklı ve kalıcı çözüm önerilerimizi de ilettik. İnşallah kalıcı çözümler ve uygulamalar yapılır ve bu branştaki sorunları artık konuşmaz ve tartışmayız. Biz sektör paydaşları olarak bir araya gelip bu sorunlara çözüm sağlayamadığımız için bunun olumsuz yansımaları vatandaşlara ve müşterilere olmakta. Şirketlerin de hasar maliyetlerinin olağanüstü artışları ve öngörülemeyen tazminat yüklerini biliyor ve anlıyoruz. Lakin bu temel sorunun müşterilere, vatandaşlara ve onlara riskleri için hizmet vermeye çalışan acentelere yansıtılmasının yanlış olduğunu düşünüyoruz. Ne sorunun kaynağıyız ne de sorunu çözmeye yetkili makamız. Doğru, kalıcı ve uzun vadeli çözümleri sektör olarak bulmak zorundayız. TOBB SAİK Yönetimi olarak bunun olması için her türlü destek ve çalışmaya hazırız” dedi.